Citroën Jumpy: Citroen Jumpy motor draait maar levert geen vermogen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel

Citroen Jumpy, gekocht in 2008, iets meer dan 80.000 km op de teler en regelmatig laten onderhouden in de garage waar hij gekocht werd. 1.5 week na een recent groot onderhoud vertrek ik met de wagen en val stil bij het oversteken van de straat. De motor kan opnieuw gestart worden, en draait dan zo te horen normaal, maaar zodra ik wil vertrekken, gas geef en de ontkoppelingspedaal laat opkomen, komt er veel zwarte rook uit de uitlaat, en heb ik maar heel weinig koppel om de wagen vooruit te bewegen. Bovendien hoor je dat de motor precies moeilijkheden heeft om zijn vermogen over te brengen. Boven het normale motorgeluid hoor je dan cyclisch een vrmm vrmm vrmm (moeilijk te omschrijven). De wagen staat nu al meer dan 1 week in de garage, men zei me eerst dat het brandstofproblemen waren (ik zou benzine getankt hebben ipv diesel, wat niet zo is), daarna gaf men toe dat het idd geen brandstofprobleem was, maar dat ze nog niet wisten wat er aan de hand was. Gisteren belden ze mij om te zeggen dat ze de aandrijfriem op punt gesteld hadden (vermoed de distributieriem) maar dat het probleem niet opgelost was en dat ze toestemming vroegen om verder te zoeken, wat ik uiteraard ook zei (ik ben niks met een wagen waarmee ik niet kan rijden). Ze zeiden me iets van "joint de culasse" (dus de kopdichting). Ik ben geen mechanieker, maar ik kan me niet voorstellen dat het zo lang duurt om de oorzaak van dit gebrek aan vermogen of koppel probleem te tracen en op te lossen. Is er iemand die hier suggesties heeft, of zelf dit probleem ooit ervaren heeft en de oplossing ervan kent?

Alvast bedankt

robertcoens

Geplaatst door robertcoens (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Jumpy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

de egr klep misschien, brandstoffilter, staat hij bij een dealer

robertcoens (0), 11 jaar geleden

Ja, Citroen Garage Moris te Beverlo

harry4203 (420) PRO, 11 jaar geleden

zou idd best de egr-klep kunnen zijn, wat voor motor licht erin?

andreas08 (0) PRO, 11 jaar geleden

egr klep afgebroken geeft veel rook met storingen in ecu

robertcoens (0), 11 jaar geleden

Het is een CITROEN JUMPY 2.0HDI 16V 110

robertcoens (0), 11 jaar geleden

Volgens de garage is het niet de EGR-klep, dat zou via de diagnosesoftware aangegeven worden. Zij vermoeden een oorzaak in de motor. Vreemd dat er wel druk opgebouwd wordt door de motor en dat je niks speciaals hoort als de motor stationair draait.

stef22 (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi
Toch eens kijken of de egr-klep niet is afgebroken.
Niet met de software maar met je ogen!!

robertcoens (0), 11 jaar geleden

Ik krijg net bericht van de garage dat de EGR-klep inderdaad van binnen afgebroken is, en dat de software dan geen foutmelding geeft. Ze vragen zich alleen af waarom de distributieriem ook van zijn punt gegaan is.
Ik hoop dat het met die defecte EGR klep te vervangen opgelost is, alvast jullie allemaal bedankt voor de assistentie !!!

harry4203 (420) PRO, 11 jaar geleden

mag ik heel voorzichtig zeggen dat ik betwijfel of de distributie wel van tijd af was? ben namelijk ook nog van mening dat de motor niet aanslaat als ie niet meer op tijd staat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.