Renault Grand Espace: inhouden en stotteren bij belasting van motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.0 24V

Ik heb mijn grand espace 3.0 24V (L7XC7) uit 1999 sinds 2 weken terug van een complete versnellingsbak revisie (ZF 4 HP 20), na twee dagen (enkele kilometers +/- 65km) begon de motor in te houden en reageerde traag op het gaspedaal (bij gas- en benzine). Het stuur begon bij 60km/uur zelfs flink mee te trillen. Onbelast loopt hij als een zonnetje. Bij het uitlezen bleek er een storing in het labdasonde circuit te zitten. De labdasonde is zes maanden geleden nog vervangen. Na het wissen van de fout code bleek de klacht nog steeds aanwezig te zijn (fout code komt niet terug). De Massa kabel van de versnellingsbak heb ik inmiddels vervangen voor een dikker exemplaar welke nu rechtstreeks op de min pool van de accu is bevestigd. Gisteren vond ik ook nog een scheurtje in een vacuümslang (dat heb ik inmiddels ook verholpen).

De bougies zitten er nu 8000 km in en moeten volgens mij nog een hele tijd mee kunnen. De gasinstallatie (Landi Renzo) is vier maanden geleden door de landi Renzo dealer nagekeken, hierbij zijn de injecteurs, filter en de software vervangen.

Ik heb aan de bobines gedacht maar volgens mij moet dit als dit de oorzaak is het als storing uit te lezen zijn? Het probleem is dat je bij dit blok niet even overal bij kunt en er dus een hoop werk aan zit om "even"de achterste bougies te controleren.

Wie heeft dit al eens aan de hand gehad en kan mij op het goede spoor zetten?

Het probleem is dat ik nu alle grote onderhoud heb gehad (inclusief distributie, computers e.d.), duizenden euro's verder ben, de vakantie er bij- in is geschoten en ik nog steeds niet met vrouw en kinderen samen de deur uit kan. Ik heb ook al eens gekeken naar een andere wagen maar er is weinig keus als je met 7 personen thuis bent.

Ik hoop dat één van jullie mij de oplossing kan bieden.

groet,

Marcel Stouten

m.stouten

Geplaatst door m.stouten (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Men kan wel de vonk controleren omdat de achterste cilinders via bougiekabels gaan die gekoppelt zijn op het voorste bobineblok. Is het gaslos opnieuw ingelezen na revisie bak?
Kan ook probleem bak zijn dat daar iets niet goed zit.

m.stouten (0), 11 jaar geleden

Beste Ramjod, stationair loopt hij goed maar tijdens het rijden komen de klachten. Ik zie echter geen mogelijkheid om tijdens het rijden de vonk te controleren. En wat bedoel je met het gaslos inlezen na de revisie?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Wanneer je een automaatbak de/monteerd moet men de standen van het gaspedaal opnieuw inleren in de reken eenheid automaatbak.

check

Beste antwoord, geplaatst door m.stouten (0), 11 jaar geleden

Het lijkt erop dat het probleem is verholpen!
Ik heb vandaag het deksel er maar eens afgehaald om te zien hoe de voorste bobines er aan toe zijn.
Dit zag er eigenlijk uit als nieuw maar onder de massa klem zit ook een condensator waarvan het metalen deel (de klem) bijna helemaal afgebroken was, het deel waar het metaal aan vast hoort te zitten leek opgelost of verkruimeld te zijn. Ik heb een ander exemplaar op de sloop gehaald en deze gemonteerd.

Daarna heb ik een stukje gereden en het lijkt opgelost (op de link een afbeelding van de boosdoener).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.