Fiat Ducato: camper 3.0 6versnellingsbak uithalen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 160pk

Hallo,
probl. 1
mijn 6v bak is stuk gegaan terwijl ik naar 5è verlegde, (gevoel)sprong uit versnelling, kan nog in versnelling maar doet niets en achteruit kan ik niet meer nemen?
nu wil ik mijn bak eruit halen, maar kan maar 2 tot 3 cm achteruit schuiven(tanden van het vliegwiel,aanjaagwiel zijn zichtbaar) en dan zit die blijkbaar vast op de as.
ben ik iets vergeten met de koppeling of de aandrijfas, of zo?


probl. 2
ik moet altijd in 2 keer starten, eerste keer slaat ie nooit aan hoelang je ook probeert!
bij de 2de keer start ie wel.( iemand ervaring hier mee?)

1 keer, bij zeer warm weer startte hij dan wel de 2de keer maar kon geen gas geven, niet rijden;
draaide op enkele cilinders minder?


ter info:
Massa kabel gaf geen verbinding meer, en kon niet meer starten.(dit gaat samen of indicatie met een plotse verhoging van het stationair motortoerental): nieuwe kabel gemonteerd.

NiCForce

Geplaatst door NiCForce (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Waarschijnlijk heb je een koppeling waar aan wordt getrokken i.p.v. drukken .!!! Maak eerst de koppeling -bediening los zo dat de bediening uit het lager los komt. Succes.

teczwolle (0) PRO, 11 jaar geleden

om deze bak te kunnen verwijderen moet jet het complete subframe eerst verwijderen
dan moet je de motor en bak zoverlaten zakken zodat de bak er achterweg kan schuiven en niet meer tegen de chassisbalk aankomt


prob 2 uitlezen en dan pas kun je zien wat er aan de hand is

NiCForce (0), 11 jaar geleden

Hallo teczwolle,
het sub frame heb ik laten zakken, de bak komt nergens tegen!
denk zoals "Punt" al zij het een trekkende koppeling moet zijn? dit zoek ik nu nog uit hoe het los moet.

teczwolle (0) PRO, 11 jaar geleden

is geen trekkende koppeling
heb je de startmotor ,aandrijfas en compleet subframe verwijdert?

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Mogelijk is het toplager ingesleten op de price-as. Doordat de bak nu hangt blijft hij met een randje achter het toplager hangen.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Hangt die bak nu nog op half elf ,of is de klus geklaard . Laat wat horen . Groeten.

NiCForce (0), 11 jaar geleden

Hehe, niet iedereen kan er alle dagen aan werken hé!

De bak is er uit en alles was los! blijkbaar heb ik deze niet recht achteruit geschoven!
En het enige wat ik denk, waar hij bleef aan vast zitten, was de lange aandrijf as.

volgende keer vijs ik deze eerst los aan de motor en haal hem zo los, daarna de bak.

Verslag van de schade volgt nog....

Bedank allen, voor de hulp.

NiCForce

NiCForce (0), 11 jaar geleden

Versnellingsbak: waren de tandwielen van 5é gebroken dus nieuwe + alle lagers!

2x starten: komt door roest in de gasklep en deze sluit soms niet volledig dicht! waardoor de computer in veiligheid gaat! (dan kan je niet starten)

pittig detail: garage monteert een ruil gasklep (2dehands dus) en die kost mij dan meer dan 250€ zonder steken.
vind dit er toch over, wil wel eens de prijs weten voor zo een klep!

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan moet je een aantal autodemontage bedrijven bellen om de prijs te verifieren.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

De prijs van de klep klopt wel. Deze is bij verschillende merken redelijk gelijk. De "2e handsklep" is enkel de metalen buis. Het electrische gedeelte, de klep en de lagertjes zijn nieuw.
Wat niet klopt is dat ze een revisie model hebben gemonteerd. Er is namelijk een ander type klep die gemonteerd dient te worden. Deze is volledig anders uitgevoerd inwendig waardoor er nauwelijks nog problemen zijn. Deze klep kun je bestellen bij de Fiat dealer. Zelf zou ik kiezen voor een combi dealer Iveco / Fiat. Er is namelijk een adapterkabel nodig omdat de stekkers niet overeenkomen. Echter hetzelfde kabeltje in Fiat verpakking kost het dubbele van eenzelfde in Iveco verpakking. Vraag dus om de klep met code: 71724302, IVECO kabeltje: 504388738 en de pakking: 504107629

De garage hoort dit te weten. Staat genoteerd in een Service informatie: 10.08.12

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.