Renault Scenic: Problemen stationair lopen op LPG door lambdasonde?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v

Beste allemaal

Sinds enige tijd loopt de motor op gas (Landi Renzo Eurogas) niet meer goed stationair, en regelmatig slaat ie af bij een stoplicht ed. Verder loopt en start de motor prima op zowel benzine als LPG. Met airco aan slaat ie niet af, omdat dan het stat. toerental iets verhoogt.
Het bekende opnieuw "inleren" heeft geen oplossing gebracht, en hielp maar enkele dagen.
Er staat 270000 op de teller.

Het probleem is al vaker aan de orde is geweest op het forum, met een verscheidenheid aan mogelijke oplossingen.

Het zou o.a. kunnen liggen aan:

-de verdamper (lek/versleten)
-de ECU
-stappenmotor
-het signaal van de lambdasonde

Bij een leverancier van Landi Renzo installaties/onderdelen nagevraagd, die dacht toch het meest aan een mogelijk defecte lambdasonde, danwel een slechte signaaldoorgifte.

Wie heeft dergelijke ervaring met mijn probleem i.c.m. de lambdasonde?
En is de sonde eventueel zelf gemakkelijk te vervangen en hoe?

Dank alvast voor de antwoorden.

Gr Joop

Joop Sch

Geplaatst door Joop Sch (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Loopt de motor op benzine wel goed stationair? Dan werkt op dat moment de lambdasonde goed.
Dan denk ik eerder aan een iets verkeerd mengsel op LPG.

Signaal van de lambdasonde en het regeleffect daarvan (de zogenaamde fuel trim) kun je laten uitlezen.
Dan weet je meer. Een beetje zonde van het geld om dure goed werkende onderdelen op de gok te vervangen.

Joop Sch (0), 11 jaar geleden

Ja, op benzine geen stationair-probleem. Met dat uitlezen bedoel je dan de ECU van de gasinstallatie?
Ik vond het overigens wel opvallen dat uitgerekend een leverancier van LPG installatie onderdelen het probleem juist daar niet zocht... Hij adviseerde idd uitlezen om de werking/signaal van de sonde te testen.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee, de lambdasonde zit aangesloten op de originele benzine-computer. Die moet uitgelezen worden.
En dan niet alleen effe gauw op aanwezige fouten, maar vooral goed op de signalen van de lambdasondes.
Auto heeft in ieder geval 2 van die sondes, er zit er ook 1-tje na de katalysator.

De benzine-computer blijft ook gewoon werken, ook al rij je op gas. Zelfs min of meer wettelijk verplicht.
De benzine-computer is onder meer verantwoordelijk voor de onsteking, ook op gas.
Ook de fuel trim (brandstof mengsel aanpassing) wordt hier geregeld.
Kun je aan zien of het mengsel op LPG ongeveer hetzelfde is als op benzine of edat het een stuk armer is.

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Waarschijnlijk betreft het hier een Eurogas EAS lpg systeem en deze werkt stand alone en maakt dus geen gebruik van de benzine computer.

willyvan (5) PRO, 11 jaar geleden

lamda sonde denk ik niet anders schakelt ie niet op gas over ,valse lucht rond gasklephuis??
bovenste stappenmotor verdamper schoonmaken
anders denk ik nieuwe verdamper

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.