Renault Scenic: Scenic bij warmweer slecht starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Hallo allen,

Mijn Scenic (bj2000) start al ruim een half jaar heel slecht bij voornamelijk zonnig weer.
Bij koel weer +-18graden zonder zon start hij zonder problemen. Ook regen maakt niets uit.
Zodra de zon begint te schijnen (ook bij koel weer) op de auto start deze na verloop van tijd heel slecht.
(conclusie na half jaar bijhouden van de momenten waarop de auto niet wil starten.)
Ook als je een flink stuk heb gereden en je dat auto voor 10min uit zet en de zon blijft erop schijnen start deze dan weer heel slecht.

Ik krijg de auto op de volgende manier wel weer gestart:
Ik zet de ventilator uit zodat ik de benzine pomp kan horen. Door ongeveer 15keer het contact kort achter elkaar aan en uit te zetten zodat je een soort van continue benzineflow van de pomp hoort start deze 9 van de 10 keer direct.

Als je contact maakt hoor je overigens de benzinepomp korter dan 1 seconde lopen en dan stopt deze. Dat vind ik best vreemd omdat ik iedereen over ongeveer 2sec zie schrijven.

Als de auto eenmaal loopt draait die lekker en rijd zuinig zowel op benzine als op lpg.

Als na het bovenstaande truukje het starten nog niet lekker gaat dan is het wat lastiger om hem aan de praat te krijgen en is het ook zo dat als deze stationair goed draait en je probeert weg te rijden de motor vaak afslaat. Dan is de enige optie nog om flink gas bij te geven bij het wegrijden en dan gaat het weer goed.

De bdp sensor is al vervangen en ik heb de auto al meerdere malen bij de renault dealer ter controle gebracht. Elke keer kan de garage niets vinden en ook de computer geeft geen storingen prijs zelfs als ik de auto na 15min bij de garage op de brug heb staan na heel slecht starten.
Alle onderdelen van de ontsteking zijn gecontroleerd en schoongemaakt.
Het gaskleppenhuis is gereinigd en alle stekkervebindingen waar de garage bij kon komen hebben ze ook gereinigd.

Hebben jullie een idee wat of waar het probleem kan zitten?

Alvast bedankt en ik hou jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.
Groeten,
Danny

jazzdan

Geplaatst door jazzdan (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Simpel testje voor in de praktijk:
Zet zo'n 4 a 5 kilometer voor het einde van de rit de motor op benzine.
Slaat deze warm nu beter aan?

Zo ja, dan klopt er iets niet met het mengsel op gas of op benzine.

jazzdan (0), 11 jaar geleden

Hallo oldford,

Het startprobleem heb ik ook als ik alleen op benzine heb gereden. 1 keer in de twee weken rij ik op benzine naar mijn werk (55km) om de benzine injectoren ook even lekker te laten werken maar ook dan heb ik startproblemen als de zon lekker op de auto staat te bakken.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Het kan zijn dat je inlaatspruitstuk door de zon opgewarmd wordt.
Vervolgens wordt daar mede je lucht temperatuur sensor mee opgewarmd.
Als die wat te enthousiast de temperatuur door geeft (nog warmer als in werkelijkheid) krijg je een te arm mengsel.

Sommige Saxo's hebben daar ook last van. Alleen kun je die gewoon starten en moet je 15 seconden wachten met wegrijden. Dat verschijnsel beschrijf jij ook.

Als test: bij een warme motor het inlaatspruitstuk koelen en dan starten.
In de garage met perslucht, onderweg met koudspray of natte doeken.

jazzdan (0), 11 jaar geleden

Freezespray hebben we op het werk staan, dat zal ik eens proberen.
Moet ik dan de temperatuursensor zelf koelen of het hele inlaatspruitstuk?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Lijkt alsof de benzine druk wegzakt door verdamping.

jazzdan (0), 11 jaar geleden

Hoi Ramjod,

Via welke manier zou de benzine verdampen?
Het is een gesloten systeem toch, dan zou er iets lek zijn?
Het startprobleem is ontstaan na de ene week enorme vorst en sneeuw begin dit jaar.
Het is het afgelopen half jaar veel slechter geworden (maar ook warmer natuurlijk bedenk ik me...)

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan zijn dat de leiding inwendig op de benzine pomp is gescheurd waardoor de druk wegvalt.
Wat gebeurt er wanneer de benzine tank geheel vol is?
Geen lekkende injector of vervuild hoeft maar minimaal te zijn.?

jazzdan (0), 11 jaar geleden

In de vakantie paar weken geleden zat de benzine tank helemaal vol en hadden we met zonnig weer ook de grootste moeite om hem te starten.
De garage heeft de injectoren volgens mij nog niet gecontroleerd maar ik heb wel 3maanden geleden een flesje injector reiniger erbij gegooid maar ik heb het idee dat dat niets geholpen heeft.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Als het goed is zijn de injectoren doorgelust ivm lpg.

Haal deze stekkers er eens tussen uit en zet de originele stekkers auto rechtstreeks op de injectoren.
Kan zijn dat de auto op 2 mengsels start benz/lpg.

jazzdan (0), 11 jaar geleden

Voor zover ik het kan zien zitten er geen losse lpg injectors in?
Er gaat een slang vanaf de lpg verdamper naar de achtetkant van het motorruim en ergens achter het gasklephuis eindigd de lpg toevoer.
Blijkbaar worden de bezine injectors ook gebruikt voor lpg?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Benzine injectoren voor lpg kan niet.
Je heb een verdeelstuk in je luchtfilterhuis zitten.

Aan de voorzijde zitten de benzine injectoren.
De originele stekkers daarvan zijn doorgelust om het systeem te manupuleren op lpg.
Je moet de stekkers losnemen en dan de originle stekkers van de kabelboom auto rechtsstreeks op de injectors doen.
Zo loopt de auto niet meer op lpg.

jazzdan (0), 11 jaar geleden

Ik wil even de volgende theorie voorleggen of dat mogelijk het probleem kan zijn.

De afgelopen dagen start de auto weer prima. In 1 keer lopen.
Vanmiddag was het enorm zonnig en zelfs 26graden in amsterdam en de auto starte in 1 keer.
De gas tank was behoorlijk leeg kon nog net 60km rijden naar huis toe. De gas druk is dan veel lager neem ik aan dan als de tank vol zit.

De gas injector zit inderdaad in het luchtfilterhuis.

Kan het zijn dat als de druk (eventueel door opwarming van de zon) in de gastoevoer (na de verdamper) te groot wordt dat er gas lekt via de injector omdat deze b.v. niet helemaal lekker sluit.
Dan komt er gas in de luchtinlaat en als je dan probeert te starten krijg je benzine + een mengsel van gas en lucht.
Het is namelijk ook zo dat als de auto enorm in de zon heeft gestaan en b.v. 2 dagen niet van zijn plek is geweest en ik probeer te starten terwijl het dan koud is en regent, evengoed de auto niet start.
Wat ik me kan herinneren is dat als de auto heel slecht gestart heeft het overschakelen naar gas vaak ook mislukt waardoor de motor uitvalt en ik weer terug moet schakelen naar benzine en dan weer een poging kan doen om op gas over te schakelen.

Zou dat een kloppende theorie kunnen zijn?

Groeten,
Danny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.