Renault Laguna: Vreemd geluid van onder de motorkap i.c.m. melding "accu laadsys

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Sinds zo'n anderhalve week komt er zo af en toe en vreemd geluid onder de motorkap weg. Zo te horen vanuit de buurt waar de snaar zit voor de dynamo etc. Het is een geluid alsof er iets aanloopt of slipt. Echter de snaar staat op de juiste spanning.
Daarnaast geeft de boord computer regelmatig een melding dat het acculaadsysteem defect zou zijn. Echter zo'n melding is nooit tegelijk met het bedoelde geluid, dus ik weet niet of e.e.a. met elkaar te maken heeft. Nameten van accu e.d. heeft laten zien dat alles OK is. Toch zit ik zelf te denken aan de as van de dynamo, eventueel een kogellager dat hier in zit, misschien de aandruk rol van de snaar, waterpomp o.i.d. want uit die buurt komt het geluid wel weg. Echter omdat het probleem zich niet constant voordoet is het bijna niet mogelijk om bij stationair draaien de motorkap open te doen en te "kijken" waar het geluid nu precies vandaan komt.
Heeft iemand een idee wat hier "waarschijnlijk" de oorzaak van is?

B.v.d.

Pedro_K

Geplaatst door Pedro_K (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Toch de aandrijving van de dynamo denk ik.
Haal de riem los en verwijder deze en draai dan aan alle door deze riem aangedreven onderdelen, loopt er iets zwaar of hoor je geluiden?
Dynamo zelf moet vederlicht draaien.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Kijk ook even na of.vrijlooplager op dynamo soepel loopt. Mogelijk slaat je snaar.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

Beste Safrane,

Ik ben geen technicus, dus wat is of wat bedoel je met "vrijlooplager"?

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Toch de aandrijving van de dynamo denk ik.
Haal de riem los en verwijder deze en draai dan aan alle door deze riem aangedreven onderdelen, loopt er iets zwaar of hoor je geluiden?
Dynamo zelf moet vederlicht draaien.[/quote]
Hallo,

Kan ik deze riem straffeloos loshalen? Heeft deze riem verder niets met de distributie te maken?
Indien ik hem zo los kan halen kun je dan in het kort uitleggen hoe zoiets moet?

B.v.d.
Pedro

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Hmm misschien.kan.je dit beter doen met iemand erbij die er wat meer verstand van.heeft.

De snaar kan.je zo los halen door de spanner met een ring of dopsleutel te verdraaien waarna de riem.zo eraf kan. Let wel accu wors dan niet bijgeladen en koelvloeistof stroomt ook niet meer.

Vrij loop lager zorgt ervoor dat de dynamo uit kan draaien als de motor in rpm snel verminderd.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

Heb trouwens een hele tijd zitten lezen op deze Site. Kwam daar misschien wel een mogelijke andere oorzaak tegen. Iemand had het over de airco en dat deze mogelijk bijgevuld moet worden om het rare geluid te elimineren. Alhoewel dat denk ik niet rechtstreeks iets te maken kan hebben met de melding van het accu laadsysteem vraag ik me toch af hoe jullie als experts hier over denken. Kan dit ook een oorzaak zijn?

Hans4040 (305) PRO, 11 jaar geleden

Lawaai kan inderdaad van de airco compressor komen, maar moet dan stoppen als de airco uit staat....

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

als bv de compressor van de airco zwaar loopt of nog erger neigt tot blokkeren dan gaat de riem even slippen en stopt dus ook de dynamo.
maar idd dan alleen als deze aanstaat zoals Hans omschrijft.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Vandaag een espace 4 binnen gekregen met zelfde probleem.
Aircopomp slaat vast waardoor de multie riem doorslipt of blokkeert waardoor het dynamolampje gaat branden en stuurbekr hapert.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

[quote=C.Jonker]Toch de aandrijving van de dynamo denk ik.
Haal de riem los en verwijder deze en draai dan aan alle door deze riem aangedreven onderdelen, loopt er iets zwaar of hoor je geluiden?
Dynamo zelf moet vederlicht draaien.[/quote]
Vanavond de multiriem even verwijderd en alle door deze riem aangedreven onderdelen gecontroleerd. Geen vreemde geluiden, geen speling op assen o.i.d. Alles kun je met de hand ronddraaien. Ook de dynamo, waarbij ik wel moet opmerken dat "vederlicht" voor iedereen anders is.

Kortom, het onderzoek van vanavond heeft geen mogelijke oorzaak opgeleverd.
Wil nog wel even het airco systeem laten controleren om te bekijken of het systeem eventueel bijgevuld moet worden. Is dit niet het geval en is dit dud ook OK dan weet ik het even niet meer.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

[quote=Ramjod]Vandaag een espace 4 binnen gekregen met zelfde probleem.
Aircopomp slaat vast waardoor de multie riem doorslipt of blokkeert waardoor het dynamolampje gaat branden en stuurbekr hapert.[/quote]
Hoe heb je dit opgelost? Was het een kwestie van vloeistof bijvullen en ontluchten of was er meer aan de hand?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Vandaag nieuwe aircopomp gemonteerd en probleem opgelost.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

Vandaag de temperatuur van de lucht die uit de airco geleverd wordt gemeten. Het wordt vreemder en vreemder. Uit de roosters van het dashboard in het midden komt GEEN gekoelde lucht. Wel uit de roosters aan de zijkanten maar ook deze lucht zou kouder moeten zijn.

Wanneer je de motorkap open en de leidingen van de airco bekijkt zie je wel duidelijk ijsafzetting op de leiding, dus het is niet zo dat de airco helemaal niets doet.
Er is dus duidelijk iets mis met de airco.

Hebben jullie een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn en wat, in het meest extreme geval, de kosten zouden zijn voor een nieuwe of gebruikte airco pomp?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

IJS AFZETTING IS OOK NIET GOED ZOU BETEKENEN HET SYSTEEM BEVRIEST.

PROBLEEM VERDAMPER ZONDE?

Auto eens laten uitlezen.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

Aan allen,

Hartelijk dank voor al jullie adviezen en aanwijzingen.

Het probleem zoals door mij gemeld is grotendeels opgelost. Het vreemde geluid van onder de motorkap is weg. Het bleek toch de airco pomp te zijn. Vandaag heeft een expert maar liefst 350 gram bijgevuld. Totale gewicht is normaal gesproken 750 gram dus het systeem was bijna half leeg. Er was overigens geen sprake van een lek in het systeem. De airco werkt nu weer optimaal en zoals gezegd, geen vreemd geluid meer.

Wat blijft is het feit dat de boordcomputer zo af en toe aangeeft dat de accu laadinrichting defect is. Accu is een half jaar geleden vernieuwd, hele systeem door de garage door laten meten. Dynamo werkt goed en laad goed bij. Het is dus niet duidelijk wat hier nu de oorzaak van is. Wat wel opvalt is dat de melding altijd komt bij stationair draaien of bij net iets te weinig gas geven tijdens het wegrijden. Kan het iets te maken hebben met een korte tijd een te laag toerental waardoor het bijladen misschien even iets minder is? Of is het stationair toerental misschien net iets te laag afgesteld?
Wie het weet mag het zeggen!

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Laadstroom defect meldingen worden veroorzaakt door een defect in de tellerbak. Hierin word namelijk de bekrachtiging voor de dynamo aangestuurd.

Pedro_K (0), 11 jaar geleden

[quote=Safrane10698]Laadstroom defect meldingen worden veroorzaakt door een defect in de tellerbak. Hierin word namelijk de bekrachtiging voor de dynamo aangestuurd.[/quote]
Wat in hemelsnaam is een tellerbak? Bedoel je hiermee het dashboard gedeelte waar de snelheidsmeter, toerenteller e.d. in zit? En om welk defect zou het hier dan kunnen gan en hoe kun je dit oplossen?

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Ja idd dat ding waar je snelheids meter inzet. Daar zit een electrisch component in welke sneuveld. Dit kan je laten repareren, of een andere tellerbak.

Hier kan je zien om welk onderdeel het gaat
http://www.planeterenault.com/forum/lagu...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.