Renault Scenic: Ruitenwiser kogelgewricht los.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Tijdens een regenbui deed mijn ruitenwisser voor het niet meer en kwam er een kloppend geluid onder motorkap vandaan.

Ik heb de schutborden tegen de voorruit losgemaakt (rechts niet helemaal omdat de ruitenwisserarmen niet te demonteren waren). Ik kon zien dat er aan de rechterzijde een verbinding met een kogelgewricht was losgeschoten. Deze kon ik eenvoudig weer terugduwen. Dit was echter maar van korte duur omdat hij na enige tijd weer los kwam. Weer vastgezet en van vakantie terug gekomen (dit gebeurde in Frankrijk met alleen een schroevendraaier ter beschikking).

Het zal een kwestie van tijd zijn voordat hij weer los schiet.

De vraag:

Wordt dit kogelscharnier nog op enige manier geborgt ?

Is alleen het scharnier of de schang (of beide) los te verkrijgen of alleen een hele motor met stangen ?

Weet iemand een andere degelijke oplossing ?

Moeten de ruitenwisserarmen aan de voorzijde met een poelietrekker losgemaakt worden ?

Alvast bedankt voor het meedenken !

John

Noppesnada

Geplaatst door Noppesnada (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

meestal en ik zeg meestal want ik ben geen Scenic kenner is het een stangetje met aan beide zijden een kommetje, die weer in de kogel van de motor of ruitwissermechaniek valt.
Deze is zelfborgend en hoor er behoorlijk moeilijk op de klikken, is gewoon versleten.
Kun je volgens mij los krijgen.
Dealer heeft ze maar kost wat maar ook via de onderdelenlijn een goede gebruikte scoren is een optie.
Compleet mechaniek vervangen komt alleen maar voor bij dermate slecht mechaniek dat dit de enigste optie is.

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

In het hart een gaatje boren en een boutje erin draaien met een schijf.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Gewoon vervangen. Gaat het weer 13 jaar mee.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

kan ook ... maar dan moet ie er alsnog uit.

Noppesnada (0), 11 jaar geleden

Even een foto ter verduidelijking. Heb vandaag een poelietrekker gehaald omdat de wisserarm er met geen mogelijkheid af te halen is. Heb hem al verhit en nu maar in de kruipolie gezet.

Iemand nog goede suggesties ?

John
[url=http://postimage.org/image/j9emnf1kn/][img]http://s15.postimage.org/j9emnf1kn/IMG_1...[/img][/url]

Noppesnada (0), 11 jaar geleden

Iemand dit ooit eerder gedaan ? Zie afbeelding. Zou dit lang blijven werken (het is een lapmiddel, ik weet het)


[url=http://postimage.org/image/7j3yl1ydt/][img]http://s16.postimage.org/7j3yl1ydt/KGr_H...[/img][/url]

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Heb je wisserarm er al af , zonee poelietrekker op spanning zetten en met twee hamers , 1 tegen de zijkant van het oog en met de andere hamer een flinke tik geven , springt hij gegarandeerd los.
Er zit namelijk gewoon veel oxidatie tussen.
Het klemmetje als op de foto werkt in principe goed, het onderste deel grijpt onder de kogel en het bovenste deel houdt de stang op zijn plek.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

boutje los van de wisserarm, wisser op de ruit leggen en met de vuist een fikse klap op de arm geven.
9 van de 10 keer succes.
of moer los draaien dat einde schroefdraad gelijk ligt met bovenzijde moer kunt kijken, dan een stuk hard hout, kunstof hamer of lode hamer pakken en daarmee een flinkte tik uitdelen op de moer/as.

En voor de rest vervangen dat armpje, niet gaan knoeien, we leven in Nederland en je kunt niet bezuinigen op ruitenwissers.

Noppesnada (0), 11 jaar geleden

Met veel moeite vandaag de wisserarmen losgekregen door een 2-armige poelie te gebruiken. Nu kon ik er ook wat beter bij omdat de kunststof afdekkap er af kon. Bij het kogelscharnier wat los zit is het kommetje echt uitgelubberd.

Ik wil niet bezuinigen op wissers, maar een nieuwe motor kost me ruim 300 euro. Een set nieuwe stangen kosten me 45 euro, een klem 8 euro en een gebruikte wissermotor vanaf 60 euro waarbij je maar moet afwachten wat je krijgt.

De autoshops bij mij in de buurt konden geen losse onderdelen leveren, alleen hele wissermotoren. De dealer was vandaag dicht (magazijn). Ik ga eerst nog even informeren bij de dealer of er een losse reparatieset te krijgen is. Dit moet vaker voor komen kan ik me zo voorstellen.

Als iemand nog suggesties heeft dan verneem ik dit graag.

John

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Onderdelenlijn !! drie maanden garantie .
motor vervangen is uiteraard onzin, gewoon het mechaniek of een deel ervan op de kop tikken.

Noppesnada (0), 11 jaar geleden

Dat is nou net de truc. Dat mechaniek is lastig te krijgen denk ik. Ik heb al een anvraag bij de onderdelenlijn uit staan en wat mails gestuurd. De clip heb ik al besteld, al is het maar voor tijdelijk (het blijft niet altijd zonnig !!)

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Bestellen bij de onderdelenlijn duurt ook minimaal 2 dagen. In diezelfde tijd heb je ook nieuwe delen. Een nieuwe motor heb je niet nodig, alleen het stangenstelsel. De motor zet je gewoon om dus voor 45,- euro heb je alles weer in orde en nieuw.

harnak (0), 11 jaar geleden

goedkoopste manier is wat ramjod bij bericht 3 al aan gaf, simpel en net zo goed als nieuw.

Noppesnada (0), 11 jaar geleden

Probleem is opgelost.

Bij de sloop een wissermechaniek kunnen kopen voor € 35,00.

Wisserarmen gedemonteerd (met poelietrekker)
Plastic afdekkappen gedemonteerd (5 torx schroeven)
Afdekplaat onder de wisser (boven motor) gedemonteerd (4 schroeven)
Grote schroef rechterwisser gedemonteerd
Wissermechaniek en motor gedemonteerd door 3 boutjes los te maken, hierna kun je het hele zaakje onder het schubord vandaan halen (stekker uiteraard ook loshalen)
Motor van het mechaniek losgemaakt (4 boutjes)

Daarna alles in omgekeerde volgorde terugplaatsen

Was eigenlijk een simpel klusje. Waar ik het meeste moeite mee had was het loskrijgen van de wisserarmen. Deze zaten helemaal vastgekoekt. Een poelietrekker was de oplossing.

Bedankt voor jullie adviezen.

John

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.