Renault Espace: Ecpace start niet meer na vervangen distributie riem

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 DCI

Dringend hulp nodig. Na het vervangen van de distrubitiesnaar incl waterpomp start de auto niet meer. Als eerst was fout DF 112 (camshaft sensor active circuit incoherence with engine speed) aanwezig. De timing weer losgegooid en was inderdaad niet goed. De accu was inmiddels leeg dus tussendoor ook vervangen. Daarna weer gestart en de volgende codes aanwezig. DF 104 (thermoplunger relay no 2 short circuit), DF 099 (cylinder 1 injector circuit over intensity), DF 104, DF 102 en DF 099 (analoguedigital convertor internal electronic fault) Alle bedrading nagelopen en geen breuk of beschadiging kunnen vinden. De startmotor loopt en de auto slaat heel even aan en gaat daarna weer uit, op het scherm van de auto verschijnt, "inspuitsysteem uitgeschakeld of inspuitsysteem defect"

ptrustfull1

Geplaatst door ptrustfull1 (50) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de omschrijving bij foutcode DF099 correct is dan is de motor-computer mogelijk overleden.

De analoog-digitaal omzetter is een onderdeel in de computer dat voltages omzet naar digitale waardes.
Deze werkt meestal met 5 volt. Er is een kleine kans dat er ergens te veel 5 volt wordt weggetrokken.
Daardoor krijgt dan ook die omzetter niet voldoende stroom. De moeite van het controleren waard.

Map-sensor en gaspedaal sensor werken met een 5 volt voedingsspanning. Als die er is, vrees ik voor de computer.

ptrustfull1 (50), 11 jaar geleden

Gemeten op de map sensor en er is een nette 5 volt. Er staan na wissen 3 fouten, DF 104 (thermoplunger relay no 2 short circuit to ground en short circuit to +12v). Ik vraag mij af of dit een oorzaak of gevolg is van de defecte inspuitcomputer. Is relay 2 een van de 3 relais in de bak achter de accu. Is de inspuitcomputer voor de accu?

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

iNSPUITCOMPUTER ZIT ONDER DE ACCUBAK.

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Caps Lock zit links op je toetsenbord, onder Tab.... :-)

ptrustfull1 (50), 11 jaar geleden

het uitlezen heb ik gedaan met een launch master. in de launch kan je kiezen tussen espace en espace 4. bij espace kreeg ik alle onheilspellende fouten. gisteren weer per ongeluk espace 4 gepakt en kreeg ik alleen DF 112, crankshaft speed....deze melding kreeg ik ook bij OBD. hiermee verder gegaan en het bleek dat bij het vastzetten van de onderste polie van de distributie riem de timing steeds iets verliep. een tandje verloop was voldoende om de auto niet te starten. het is uiteindelijk gelukt en de motor loopt alweer als een zonnetje. voordeel is dat de meeste computer verbindingen nu schoon zijn. ik snap nu alleen niet hoe de launch aan de andere codes kwam. dank voor het meedenken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.