Renault Scenic: olieverbruik scenic 1.9dci

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci

Hallo ik heb vorig jaar een scenic 1.9dci gekocht verkoper vertelde mij dat turbo kapot was gegaan en dar deze was vervangen door een nieuwe reden van kapot gaan weet ik niet. na een paar weken kwam ik erachter dat auto behoorlijk olie verbruikt heb op diverse forums gelezen wat er wel en niet aan kan mankeren olie verbruik van de auto is 1,5 liter per 2000 kilometer dus elke maand gooi ik deze hoeveelheid olie erin goedkope of dure olie maakt niet uit. de carterfilter. zwarte geval waar olie in wordt gegooid is vervangen door een nieuwe slangen die hierna lopen zijn schoongemaakt. heeft helaas niet geholpen. motorblok schoongespoten om te kijken waar een probleem zich kon voordoen rond het zwarte geval zie je wel oliesmeer zich voordoen. ik sta echt voor een raadsel ben bij diverse autobedrijven geweest en niemand kan mij vertellen wat het probleem zou kunnen zijn de ene zegt turbo wat ik niet geloof de andere de kleppen en de andere de carter. wie kan mij helpen met het oplossen van deze probleem.

graag jullie reacties.

scenic 1.9dci

Geplaatst door scenic 1.9dci (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

1.5 Liter Op 2000km Is Behoorlijk.
Men Moet Dan Gaan Denken Aan Turbo , Zuigerveren, Zuigers,klepgeleiders.
Motor Warmgelopen/ Op Hol Geslagen Zonder Olie Erin Omdat Er Ooit Een Turbo Is Vervangen

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

Zou het olieverbruil dalen als ik 10w40 erin zou doen deze olie is natuurlijk een stuk goedkoper en dikker

Ramjod (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt proberen de motor te flushen met forte.
Deze voegt men toe aan de olie en laat de motor een uur stationiar draaien.
Daarna nieuwe olie + fliter erop plus een beschermer van forte Oil fortiver en oil treatment.

Dat doet vaak wonderen

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

Motor is al geflushed met forte helaas geen resultaat. aan motor speciale lube toegevoed helaas hier ook geen resultaat van gezien

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

1,5 liter op 2000 km niet 200 km Ramjod.
merk je ook waneer er olie word verbrand? zie je op bepaalde momenten ( blauwe ) rook? tijdens het optrekken of juist tijdens het afremmen op de motor?
Als je hem koud start zie je dan ook een flinke pluim ?

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

Bij koude optrek zie ik wel eens blauwe rook vooral inde ochtend en als het koud is na warm worden van motor is er niks te zien. maar als ik flink optrek in zijn 2 naar de 80 dan krijg ik ook een walm

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Olieverbranding bij het optrekken kan worden veroorzaakt door lekage langs de zuigers/cilinderwanden.
Misschien sprake van slijtage maar kan ook een vastzittende olieschraapveer zijn.
Ook via de turbo kan er nu olie binnenkomen en worden verbrand.
Eerst goed flushen en compressie laten meten.
Wat is de km stand en onderhoudsverleden?

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

Kilometerstand net 200duizend. verledenvan auto weet ik niet

zafira2.2dti (0), 11 jaar geleden

Hey scenic 1.9dci, ik ben niet kinderachtig met mijn Scenic, dezelfde motor als die van jou (u), alleen is de mijne gechipt, ondanks de meerdere pk's als die van jou, moet ik er toch echt NOOIT aan denken om dat arme beestje in z,n 2 door te trekken naar de 80, dit bevordert jou probleem zeer zeker???

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

zafira rijder dat doe ik nooit maar je moet wel eens soms doorrekent om vast zittende delen los te trekken zoals de egr klep dus normaal ben ik een RUSTIGE RIJDER heb vandaag 10w40 olie gehaald ga hier mee proberen misschien dat het wat minder wordt.

majava (0), 11 jaar geleden

Ik heb zelf ook een 1.9 dCI uit '04 en ja hoor, had ook een kolossaal olieverbruik. Ben vervolgens gaan sparen en nu zit er dan een nieuwe, originele turbo op en is alles wat maar met het inlaatgebeuren te maken heeft schoongemaakt. De motor is geflushed en het carter is schoongemaakt aan de binnenzijde. Niet lang erna begon de olie-ellende opnieuw. Ik zit nu in die situatie, maar ik ben er inmiddels achter wat er gebeurt. Ik denk dat de professionals ook even moeten opletten nu (voor zover ze het niet zelf al wisten). Komt 'ie:

Het systeem van de carterontluchting is een prachtige manier om vieze dampen weer te herleiden naar het inlaatkanaal en opnieuw te verbranden. Dit komt het milieu ten goede. Er zit in die damp ook olie, maar die zou gescheiden moeten worden en weer terug naar het carter moeten gaan. Maar dit gaat bij sommige Scenics niet goed. Het kan liggen aan te hoge druk door zuiger blow-by, maar het kan ook andere redenen hebben, want ik zie het ook bij jongere diesels. Eén van die andere redenen is bijvoorbeeld blokkage, want die zure oliedamp kan een heerlijk taaie pasta veroorzaken. Laat je garage dat systeem even loshalen en maak een bypass met een opvang tank. Ja, ik weet het… erg weinig ruimte daar. ;) Je zult zien dat er enorme hoeveelheden olie meekomen met die damp en als je dat gewoon z'n gang laat gaan dan gaat dat prachtig je inlaatkanaal in en dan verbrand je het dus. Ik ga volgende week de garage in voor een permanente bypass met afvang en retour. Ik zou dan af moeten zijn van al het gedoe.

Bij een auto zonder verleden ligt terecht de verdenking altijd op de turbo, maar bij deze auto's heb ik het te vaak gezien dat na het vervangen van die turbo men weer dezelfde klachten kreeg. Helemaal niet hetzelfde dus!

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

@majava kan je me vertellen hoe het is gegaan dit heb ik ook wel eens gehoord.bij wie ga je dit laten doen

majava (0), 11 jaar geleden

Ik zal in dit topic doorgeven hoe het is gegaan, dat spreekt vanzelf.
En ik denk niet dat je veel hebt aan de naam van de garage, tenzij je bereid bent een paar duizend kilometer te rijden… Deze majava woont in Finland namelijk. ;)

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

O dat is inderdaad ver weg, kan je als de probleem is verholpen uitleggen wat ze gedaan hebben en hoe misschien een foto ervan

majava (0), 11 jaar geleden

Ik zal uitgebreid hierop terugkomen. Kan een week of 2 over heen gaan, want ondanks dat 'ie dinsdag a.s. al geboekt staat, wik ook ook even evalueren en het nieuwe olieverbruik weten. Ik wil dus ook eerst nog wat kilometers maken.

scenic 1.9dci (0), 11 jaar geleden

In een woord perfect

majava (0), 11 jaar geleden

Ben ik weer. Het is allemaal anders gelopen dan wat ik dacht.

De bypass zit er in en werkt. Olie wordt gescheiden en lucht gaat weer retour naar de inlaat. Dit was al meteen te zien. Sindsdien zo'n 2500 kilometer gereden en hoe meer ik ging rijden, hoe sneller m'n olieverbruik toenam... Ik denk dat ik nu weer dicht tegen de liter per 1000 kilometer zit die ik al had voordat de turbo werd vernieuwd en alles schoongemaakt werd.

Die bypass zou alleen een lapmiddel zijn, want het is een noodgreep voor een onderliggend probleem. Een probleem dat kan liggen aan de carterventilatie en/of zuiger blow-by. Wanneer ik de olievuldop met peilstok loshaal met lopende motor komt mij een orkaan aan carterdampen tegemoet (vraagsteller -> probeer dit ook eens, maar denk om je fikken!) Ik dacht meteen 'zo! heb ik even slechte zuigerveren!', maar er klopte iets niet. Deze auto loopt erg goed. Stationair en op toeren. Starten als de beste. Ook bij -25. Even babbelen met de garage en die hadden mij vergeten te vertellen dat zij een compressietest hadden uitgevoerd met als resultaat dat alles dik in orde is. Dan maar de focus verleggen naar de geblokkeerde ventilatie. Die zat bij het vervangen van de turbo inderdaad helemaal dicht. Aan de binnenkant van het carter zit een roostertje waar de hele rit begint en daar zat een halve cm rubberolie op. Maar er is een simpele manier om te kijken of dat nu ok het geval is: dat zwarte doosje net onder de oliepijlstok is de oliescheider van het ventilatiesysteem en bovenop zit een slang die met 2 gele clipjes makkelijk los te halen is. Gedaan met lopende motor en ook hier kwamen (in iets mindere mate) de dampen mij vrolijk tegemoet. Niet geblokkeerd dus.

Ik ben weer terug bij af en weet het ook niet meer.

C.Jonker (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat de dealer eens kontakt opnemen met renault nederland, of hoofdkantoor..
Ik vind dit ronduit waardeloos en helaas weer een miskleun van tegenwoordig om alles maar uit de kast te halen om het milieu te goede te komen.
Een modern carterventilatiesysteem is een hopeloos complex iets van slangen, filter, kleppen en electronica.
Het ene merk heeft het sneller onder de knie als het andere merk helaas.
Je merkt dat niet alleen bij Renault maar ook bij andere merken vanaf pak en beet 1999 tot 2006 dat ze aan het knoeien waren met de diesels.
Kapotte carterventilaties, turbo's en inspuitpompen zijn orde van de dag, ik verbaas me er soms echt over hier op problemcar.
Een klant vroeg me wat ie moest kopen voor 5000 euro aan diesel... ik kon hem eenvoudig weg geen antwoord geven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.