Renault Scenic 1997: Niet starten. Verdacht is;Verdamper G3 instalatie

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

betreft; RENAULT MEGANE Scenic (JA0/1_) | 1997.01-1999.10 - 2.0 i (JA0G)Wijzig auto » Motor: 1998ccm 114pk : F3R 750; F3R 751 (1e registratie: 1996-10-16)

Na startpogingen zie ik een plas, vloeistof, in het 'huis' van luchtfilter, waarschijnlijk wordt vloeibaar gas in de luchtinlaatbuis, (tussen carburateur en luchtfilterhuis), gespoten. (veel koud vloeistof!)

Verdamper is inmiddels uitgebouwd. Maar ik kan nergens, ervan, een technische tekening vinden. Het koelwater systeem is gescheiden, en lekt niet. Dus een soort gasremschakelaar werkt waarschijnlijk niet. Deze gasremschakelaar, is waarshijnlijk computergestuurd. Ik las iets overstapsgewijs en eventueel opnieuw inlezen.

Verdamper; VIALLE F-type F4 67R93013. (Zie foto 5a)
Vragen; Welke schakelaar I of II is het ? Kan ik ze zonder problemen los en weer vast draaien.

Of moet ik de fout ergens anders zoeken ? Kortom alle tips zijn welkom !

suffie

Geplaatst door suffie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

suffie (0), 11 jaar geleden

Aanvulling ! Ik start op gas, koud dus. (Meschien is het wel normaal dat dan vloeibaar gas uit de verdamper komt ? )

richard9712 (0), 11 jaar geleden

Klinkt als een versleten verdamper. Deze kan gereviseerd worden.

suffie (0), 11 jaar geleden

De twee schakellaars waren makkelijk te demonteren. Beide werken; (op een accu geprobeerd.)
Ik weet alleen niet hoe ze worden aangestuurd.

Een oude verdamper schijnt moeilijk te reviseren; i.v.m. oxidatie, zodat de nieuwe pakkingen niet meer afsluiten.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

Tijd voor een revisie verdamper, de schakelaars zijn geen schakelaars maar magneetventielen. Er van uitgaande dat het een eenvoudige installatie betreft met een gasmengstuk tussen inlaatbuis en luchtfilter mag daar nooit gas in vloeibare vorm uitkomen. Mijn advies! niet zelf sleutelen aan een gasverdamper die defect is.

suffie (0), 11 jaar geleden

Ik heb ondertussen wat foto's gevonden, waar een ander ook meschien iets aan heeft;
http://forum.autocadre.com/topic/19189-d...

suffie (0), 11 jaar geleden

Serie 2 deed het niet, maar via de link, kan het ook.
Een tech. tekening;

suffie (0), 11 jaar geleden

Uiteindelijk een andere verdamper gevonden op de sloop. En hiermee is het probleem opgelost. Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

suffie (0), 11 jaar geleden

Nieuw probleem ! In vervolg na wisselen verdamper. De auto rijdt twee dagen. Echter nu start hij wel op gas, maar na enkele seconden stopt de motor. Kortom de gastoevoer continueert blijkbaar niet. Ook zag ik dat koelvloeistof weg was, maar na aanvullen; hetzelfde; wel starten maar gelijk stoppen.
*
Zit er ergens een blokkering, indien de motor, (of koelvloeistof) koud is ???

suffie (0), 11 jaar geleden

Er is wat electrische bedrading afgebroken van de gas/benz schakelaar. Ik vermoed dat ik deze niet meer kan vastsolderen. (Het zit te dicht op elkaar.)

Schakelaar vierdraads; zie foto. Deze is verbonden aan een ''connector no4 6 polig'', zie schema. (rechtsboven)

Ik weet niet waar die connector zit; of hoe die eruit ziet. (en die kabel ernaartoe, kan ik niet volgen.)

Is er geen alternatief ? Dit schakelaartje kost 80 euries !

suffie (0), 11 jaar geleden

Het solderen van het schakelaartje is gelukt. De motor liep enkele minuten, maar stopte. Nog wat herhalingen; (zelfde)

Wat is de kern van het probleem ! Ten eerste de wagen loopt al drie jaar enkel op gas; Tijdens aanstarten schakel ik op gas.

Een a twee seconden na aanlsaan motor, (op gas), stopt de gastoevoer.

Waardoor, of door wat, wordt dit aangestuurt ?

suffie (0), 11 jaar geleden

Weer die electrische bekabeling afgebroken van de gas/benz schakelaar. Meschien omdat ik S39 gebruikt heb. Maar die Vialle troep is wel gewoon gemaakt om stuk te gaan.

Rubberslang I en II voorzien de doorstroming van 'koelwater' door de verdamper. In of uitstroom; (Maakt dat nog verschil uit ? Want ik weet niet of ik ze hetzelfde heb teruggeplaatst. (zie foto.)

En ik heb een onbekend iets gevonden waar vialle opstaat. (zie foto 3.) <= net gevonden; Dit heet een onderbreekrelais.


Heeft iemand nog wat schema'tjes ?

suffie (0), 11 jaar geleden

Helaas, ik ben weer terug bij af; Voordat de electrische bedrading, van de GAS/BENZ switch, afbrak wilde hij al niet (eerst moeilijk)op gas overschakelen. Maar na het weer vastsolderen helemaal niet. Noodgedwongen heb ik de kabel gevolgt; En eureka, ik vond een schakeldoos onder de pasagiersstoel. Wanneer je de stoel helemaal naar voren schuift, kan het klepje open. (zie foto)


Alhoewel er water op de bodem lag, (waarschijnlijk 'ingeregent') was het doosje binnen droog. En op het oog ziet alles er in orde uit.
(zie foto's; Alhoewel je het dekseltje, in gedachte, 180 graden moet draaien.)




Ik vermoed dat met het vastsolderen, wat soldeer in het gas/benz schakelaartje is gelopen. En zich is gaan hechten op het printplaatje, waarop twee halfgeleiders zitten. (zie schema 7 Augustes 13.12 uur, boven.)
Waarschijnlijk sturen die 'halfgeleiders' (alleen) het rood/groen LED lampje aan. (althans dat hoop ik.)
Morgen maar proberen of ik de omschakeling, direct op het 'doosje' kan innitieren. (Alhoewel ik ondertussen aan een sloperij ga denken, want ik ben em zat.)

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Als je met S39 heb gesoldeerd, heb je waarschijnlijk ook met een dikke pook gesoldeerd (50 of 100 Watt of zo). Daardoor wordt alles véél te warm en gaat het kapot. Als je iemand kent die wat weet van elektronica, kan die zo zien wat er evt. fout is gegaan bij het solderen (sluiting, losgelaten printbanen, opgestookte halfgeleiders enz.) en dat waarschijnlijk eenvoudig herstellen.
Dit is goedkoop en het proberen waard...

sgm (0), 11 jaar geleden

Ook geen S39 gebruiken, maar harskernsoldeer. Gewoon te koop op rol. Helaas tegenwoordig zonder lood, dus je moet wel redelijk warm solderen om het goed te laten vloeien. Een ouderwets rolletje soldeer met lood is goud waard. Zeker als je aan oude elektronica werkt. Want daar zit ook nog gewoon loodhoudend soldeer op. Uiteraard heb je voor goed soldeerwerk een temperatuurgeregelde bout nodig. Liefst met verwisselbare punt, zodat je de juiste breedte (en daarmee warmtetoevoer) voor het werkstuk hebt.

suffie (0), 11 jaar geleden

De auto start weer, (op gas). De VIALLE schakelaar 'bestaat' uit twee werkingen;
Draad geel en wit maken kortstondig contact, opdat de omschakeling plaats vind. Op de foto zijn twee koperen pinnen te zien, die via het koperen plaatje contact met elkaar hebben, (tijdens het indrukken.)
(Na stoppen met indrukken, mogen ze geen contact meer hebben.)

Draad groen en bruin; Sturen slechts het LED lampje aan.

In principe voldoet een deurbel die geel en wit, kortstondig, verbinden. (Dus een dure VIALLE schakelaar van 80 euro, is geld weggooien. Immers die 'troep' is zeer fragiel van constructie.)

Het probleem was dat geel en wit vals contact maakten ! De reparatie pogingen van een VIALLE schakeling die toch weer snel stuk gaat, geef ik op. Ik ga dus een 'deurbel' schakelaar kopen, bij een electronica zaak voor een paar euro.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kan me nu dus gaan concentreren, op het probleem; ''Ruiken van een gaslucht'' na het plaatsen van een verstelbare verdamper, verkregen van de sloop.
Moet de 'computer' opnieuw inlezen ?

Moet de droog-gas leiding verder open ?

Moeten de stelschroeven, die op de verdamper zitten, bij gedraaid worden ?

Ik weet niet de cilinderinhoud van de vorige motor, (de sloper kon die vraag niet beantwoorden; bij aankoop.)

Er zit een soort (lucht/gas) overloop onderaan de verdamper! Ontsnapt daar overtollig (verdampt) gas ?

Het lijkt erop; ''Dat er meer vloeibaar gas, in de verdamper, wordt toegelaten; Dan dat er wordt weggezogen ???

Morgen maar onderzoeken; Zijn er nog tips ??? s.v.p.

suffie (0), 11 jaar geleden

Ik weet het echt niet meer; auto rijdt twee dagen.

Maar nu weer; Hij start, maar stopt na enkele seconden. (En dit keer op keer.)

Help svp, want ik zie alleen maar de sloperij als oplossing.

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Startonderbreker?

suffie (0), 11 jaar geleden

RPJde Weert, Startonderbreker?
Dan kan hij niet 'aanslaan', denk ik. Vanmorgen starten, en na twee a drie seconden weer afslaan, (keer op keer.)
Ik sleep em later naar garage Space Cars, na nog eens proberen. Ik wil de fout, aan de APKmeester, demonstreren. Maar hij slaat aan en blijft lopen!
Ik heb em toch maar achtergelaten en hij gaat ernaar kijken. Ik ben in afwachting 'dus'.

Na alles nog eens herlezen te hebben. Het kortstondig lopen van de motor, is ontstaan na plaatsen van de sloopverdamper; Hapert een van de twee magneet schakelaars, (zie foto 15.47 uur) of moet er opnieuw ingelezen worden. (Ik weet niet wat dat is, maar hier staat er iets over);

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Inderdaad, startonderbreker. Knippert het ledje in het dashboard?

suffie (0), 11 jaar geleden

De garage zei onderdelen van de sloop nodig te hebben, daar het een ouder model gasinstalatie betrof.
Echter ik herinerde me dat ik de drooggas toevoer kleiner had gemaakt, (wilde hiermee brandstof sparen.)... Maar er ontstaat dan minder onderdruk in de verdamper, waardoor mogenlijk de gasvloeistofinvoer wordt onderbroken. Ik heb dit hersteld en ga wat proefritjes maken deze week Of weekend. In ieder geval starte hij en heb de wagen maar weer naar huis gereden, (Dus hopen dat dit het was/is.)
Ik heb er niet op gelet of de start onderbreker, via knipperend lampje, blokeerde bij het afslaan, (een paar dagen terug.) Ik zal er eerstvolgende keer op gespitst zijn.

suffie (0), 11 jaar geleden

Helaas weer hetzelfde wel starten en aanslaan maar na seconden weer afslaan. Uit het lampje dashboard blijkt dat het niet de startonderbreker is. Immers die moet dan gaan knipperen.
Wat gebeurt er; contact aan startmotor loopt. Tijdens dit schakel ik op gas, ik hoor hem 'overschakelen' bij de gastank, achterin de auto. Daarna slaat hij aan. en smoort na enkele seconden. [Het is te vergelijken met het leegrijden van de carborateur.]

Is zoiets electronisch te meten ? Of is er iets wat het gassysteem blokeert wanneer die op benzine staat? immer bij deze auto doet de benzine het niet.

suffie (0), 11 jaar geleden

In bovenstaande linkjes staat iets over het opnieuw inleren van de gascomputer. Er wordt daar verwezen naar een wit stekkertje, in de buurt van de verdamper. Echter die kan ik niet vinden.
Die draadkleurtjes bruin, groen,wit en geel komen overeen met de kleurtles van de gas/benz overzetschakelaar. Bruin en groen, (aldaar), doorverbinden komt overeen met de 'ledlamp-voeding' doorverbinden. Alhoewel ik een viallesysteem heb en op de foto's aldaar is dat van een ander merk.
Hoe leer je een viallesysteem in?

suffie (0), 11 jaar geleden

Ik heb de actuator verwisseld en de contacten van de 'mannetjes', van de connector/aansluiting schoongekrapt, (die zagen er vuil uit). En tot mijn verbazing gaat het al drie dagen goed, immers de motor blijft lopen, na aanslaan. Ik heb wel het gevoel, dat hij wat moeilijker aanslaat dan voor het verwisselen van de verdamper, maar de eerste dagen laat ik het zo.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.