Renault Laguna: startmotor uitbouwen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20 Ide

Wie weet hoe je de startmotor kunt uitbouwen. Hij ligt al helemaal los maar kan geen punt vinden waar hij langs naar buiten kan.

Robert2012

Geplaatst door Robert2012 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

bumper eraf koplampen eruit dan de bovenste zwarte rand waarop de klep sluit los, en dan kunnen de radiateuren naar voren en kan hij er uit.

Robert2012 (0), 11 jaar geleden

Lijkt mij onlogisch daar de startmotor bij dit type rechts achter is gemonteerd. Hij zit dus klem tussen uitlaat, aandrijfas en versnellingsbak.
Volgens Renault dealer moet rechter wiel eraf, dan de aandrijfas verwijderen en vervolgens krijg je ruimte.
Gaan we dus proberen.

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

O, ik dacht dat je aan de voorzijde klem zat. Andere motor idd.

Robert2012 (0), 11 jaar geleden

Uitbouwen van een startmotor (merk Bosch) bij een Laguna 2.0 Ide. (zit aan de rechter achterzijde van het motorblok)
Maak de pluspool van de accu los
Maak de wielbouten van het rechter voorwiel los
Krik de auto rechts of geheel aan de voorzijde omhoog
Verwijder het rechterwiel en verwijder de bodembeschermplaat
Maak de drie bouten waarmee de fuseekogel vastzit los en maak de drie bouten waarmee het as lager halverwege aan het motorblok zit ook los,
Maak nu de aandrijf as in zijn geheel los,
Maak nu de plusdraad van de startmotor (sleuteltje 13) en de stuurstroomkabel (sleuteltje 8) los,
Schroef nu de startmotor los, in zijn totaliteit vier bouten (sleutel 13) 1 bout zit aan de versnellingsbak zijde in het midden.
Breng nu de startmotor omhoog en voer hem langs het hitteschild van de uitlaat naar beneden.
Inbouwen gebeurt dus in de omgekeerde volgorde.
(er komen nog foto's bij)

Hans4040 (300) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de tip.
Ik neem aan dat het topic afgesloten kan worden?

mvg.
Moderator

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.