Renault Megane: Druksensor defect?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 16V

hoi allemaal

ik zat al weken met een airco die alleen warme lucht blaast. Nu ben ik bij de lokale airco boer geweest. Hij gaf aan dat er druk op zat maar dat hij niet zag aan de meter dat de airco aansloeg. Moest het systeem laten uitlezen. Ik naar een Renault dealer in Echt. De apparatuur gaf 0 bar aan maar door het prikken in de leiding kwam men er achter dat er wel degelijk druk op zat. Resultaat de druksensor zou defect zijn. Nu wil ik graag een second opinion..zou dit de oorzaak kunnen zijn en kan ik deze onderdelen los verkrijgen?

Ik kwam er ook achter dat er een hoog en lage druksensor is..handig dat ze dat erbij vermelden.

Iemand ervaring hiermee?

calle1977

Geplaatst door calle1977 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1325) PRO, 11 jaar geleden

Schrik !!! hoezo prikken in een leiding?
Als er twee sensoren opzitten zou hij dus ook 2 waardes uit moeten lezen .
1 voor lage druk en 1 voor hoge druk
Sensoren zijn los te vervangen , maar zou eerst eens het systeem laten resetten als dit kan.
Volgens mij heeft dit type renault al een schakeling , dat als de watertemperatuur tehoog wordt de airco geblokkeerd wordt.
schijnt ook een software update voor tezijn.

calle1977 (0), 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Schrik !!! hoezo prikken in een leiding?
Als er twee sensoren opzitten zou hij dus ook 2 waardes uit moeten lezen .
1 voor lage druk en 1 voor hoge druk
Sensoren zijn los te vervangen , maar zou eerst eens het systeem laten resetten als dit kan.
Volgens mij heeft dit type renault al een schakeling , dat als de watertemperatuur tehoog wordt de airco geblokkeerd wordt.
schijnt ook een software update voor tezijn.[/quote]
haha nee zo erg was het niet. Is een opening waar je volgens mij de metertjes enzo op aansluit.
Zover wat ik nog zien stond er maar 1 waarde. De airco boer kwam ook met resetten maar dat hebben zeniet gedaan. Vandaar dat ik mijn twijfels heb..een reset is natuurlijk niet zo duur als sensoren vervangen

Pascal Limpens (0) PRO, 11 jaar geleden

De druk die is geconstateerd door het ventiel in te drukken, wat niet de normale gang van zaken is, kan een kleine restdruk zijn geweest. Als hun apparaat 0 bar druk aangeeft heeft dit totaal niets met de druksensor van je systeem te maken. Dit is dus duidelijk niet de oorzaak.
Indien de druk in je systeem inderdaad 0 bar is begin dan maar met de condensor te controleren. Dit is een veel voorkomend probleem.
Indien het bedrijf volgens de regels zou werken, dus, leeghalen, afpersen, vacumeren en dan, als alle voorgaande handelingen positief zijn, dan pas vullen.
Met afpersen en daarna afzepen komt een eventuele lekkage bijna altijd boven water.

Succes, Pascal

calle1977 (0), 11 jaar geleden

[quote=Pascal Limpens]De druk die is geconstateerd door het ventiel in te drukken, wat niet de normale gang van zaken is, kan een kleine restdruk zijn geweest. Als hun apparaat 0 bar druk aangeeft heeft dit totaal niets met de druksensor van je systeem te maken. Dit is dus duidelijk niet de oorzaak.
Indien de druk in je systeem inderdaad 0 bar is begin dan maar met de condensor te controleren. Dit is een veel voorkomend probleem.
Indien het bedrijf volgens de regels zou werken, dus, leeghalen, afpersen, vacumeren en dan, als alle voorgaande handelingen positief zijn, dan pas vullen.
Met afpersen en daarna afzepen komt een eventuele lekkage bijna altijd boven water.

Succes, Pascal[/quote]
dank je. de airco boer gebruikte een of ander systeem met metertjes (ja sorry ben er niet zo thuis is). Die gaf druk aan. Die bij de officiele renault dealer prikte er met een schroevendraaien in..Ik las inderdaad ook over het resetten en dat gaf de airco boer ook aan. Ik weet nu niet of renault mij een loer wil draaien om iets te laten vervangen wat niet nodig is zodat zenog eens extra kunnen cashen over het vullen...

Dus je raadt aan de condensor te laten controleren, als deze goed is leeghalen, afpersen, vacumeren en dan pas vullen...

calle1977 (0), 11 jaar geleden

Werd net terug gebeld door de dealer. Er zouden geen te resetten codes zijn gevonden in het systeem en ze willen het systeem eerst werkend krijgen vandaar dat de druksensor vervangen zou moeten worden (185 euro). Als hij dan nog niet werkt moet men verder kijken.
In deze megane zit dus niet zoals iemand anders aangeeft een hoge en lage druksensor in maar volgens de dealer maar 1.
Iemand nog een goed adresje hiervoor in het zuiden des landes? Woonz elf in de buurt van Stein/Sittard

UPDATE: Net bij de Renault Dealer in Sittard geweest aangezien ik daar een ook een afspraak had gemaakt voor het uitlezen. Een niet al te snuggere vent achter de balie wist geen enkele vraag (over kosten endergelijke) te beantwoorden..dus die afspraak maar afgezegd. Ik hoop dat ik het onderdeel los kan krijgen. Iemand die dat in kan bouwen heb ik al. Als dat niet werkt maar eens laten leeglopen en lektesten doen.

Pascal Limpens (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou zeggen, check m'n website,
Ik zit redelijk in de buurt.

Grtz, Pascal

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.