Fiat Ducato: Stilvallen bij gas lossen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2200

Rijd nu 5 jaar met Ducato en heb al vijf jaar miserie.Wanneer ik gas los valt motor stil.Je moet dan kontakt afzetten en opnieuw starten.Vroeger ging het probleem na enkele dagen weg maar kwam steeds weer,nu is het konstant.
Ben al in twee verschillende Fiat garages geweest maar het raakt niet opgelost.
Twee maal werd EGR klep vervangen,1 maal katalysator en 1 x roetfilter,kortom enkele duizenden euro's kosten en niets opgelost,zijn er hier mensen die dit probleem herkennen?

Marcel3371

Geplaatst door Marcel3371 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

teczwolle (0) PRO, 11 jaar geleden

foutcodes?

Marcel3371 (0), 11 jaar geleden

Vermits ik hem telkens bij een Fiat dealer heb binnengedaan weet ik niet welke fouten worden weergegeven.Ik veronderstel als er fouten worden weergegeven de garagist er iets aan doet.
Ik ga eens op zoek naar nog een derde Fiat dealer hier in de streek om te zien welke oplossing die geeft.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Vraag daarbij om een uitdraai van het diagnose rapport wat met de Examiner of Witech kan worden gemaakt.
Dit kan ons helpen om jou een oplossing te kunnen geven.

Marcel3371 (0), 11 jaar geleden

Zal ik zeker doen maar betwijfel of ik dit meekrijg.

Marcel3371 (0), 11 jaar geleden

Heb van een medewerker in de garage te horen gekregen dat probleem meestal bij egr klep ligt.Als ik hem zeg dat deze al 2 x vervangen is zegt hij me dat die enkel vervangen word als ze echt stuk is en anders gewoon gereinigd maar er word wel een nieuwe gerekend.dat zou ook de reden zijn waarom het steeds terugkomt.Heb nu een setje gekocht om egr klep te reinigen en hij rijd terug normaal,voor hoe lang dat is afwachten.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Erg netjes is het niet van de garage. vervangen is vervangen en daarbij worden onderdelen gebruikt. Deze zijn niet nodig en is dus onrechtmatig doorgerekend.
Dat de EGR vervuild is normaal, maar met de laatste updates van het motormanagementsysteem moet dit zijn opgelost. Of het probleem ligt in het rijgedrag of een ander technisch mankement.
Updates bij deze voertuigen zijn wel een megaramp om ze uit te voeren. Er zijn al verschillende computers gesneuveld en ook de inleerprocedures willen regelmatig niet zoals het hoort. Het zijn Ford motoren, maar ook bij Ford zijn hier wel problemen bij bekend.

Ik hoop dat het probleem opgelost is.

Marcel3371 (0), 11 jaar geleden

Reinigen klep heeft enkele maanden geholpen nu is de ellende terug begonnen.
Heb voor de korte pijn gekozen en tweedehands sprinter gekocht.
Nu dit onding nog verkocht krijgen en het probleem is opgelost.
Was mijn eerste en laatste Fiat.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Marcel,
Dan zit het probleem dus toch in de EGR klep. Er zijn ook updates geweest voor deze motor.
Erg jammer te horen dat je vertrouwen in FIAT door deze Ducato verloren is gegaan. Zeker omdat de motor en dus ook de EGR klep niet van FIAT zijn.
De 2.2 motor met Visteon regeleenheid komt eigenlijk uit de Ford Transit. Waarom Fiat ooit heeft bedacht om deze motor in de ducato te leggen naast de 2,3 en 3,0 van Iveco is nog steeds een groot vraagteken voor elke Fiat techneut. De Ducato is een prima wagen, maar de 2.2 motor is geen verstandige keuze geweest.
De 2.3 daarentegen is een hele betrouwbare motor met weinig problemen. Dus ik hoop dat als je nog eens een nieuwe bus nodig hebt, dat je met deze informatie toch Fiat nog eens een kans kunt geven.

Mocht het jou pijn niet verzachten, dan misschien toch de onze wel: Elk merk heeft zijn zwakheden :) (Dus ook Mercedes :P )

Veel plezier met je nieuwe wagen, en ik hoop samen met jou dat deze een lang probleemloos leven heeft.

Vriendelijke groet,
Merte

Marcel3371 (0), 11 jaar geleden

Hallo Merte
De Ducato was in Juli naar dealer geweest voor onderhoud,olie +filters.kostprijs 560€ waarvan 161€ voor computertest.Ik denk dat ik er dan wel mag van uit gaan dat eventuele updates dan gebeurd zijn.Het stilvallen zou te wijten geweest zijn aan kapotte katalysator.Ik heb deze dan zelf maar vervangen zonder resultaat.
Ik kan best begrijpen dat er tussen alle merken al eens een ziek beest zit maar het is vooral de stielkennis of gebrek eraan van de dealers die me zwaar tegenvalt.Wanneer ik een mekanieker in een Fiat garage gaten in mijn deur zie boren omdat hij de verkeerde spiegel besteld heeft
dan fronste ik toch de wenkbrouwen.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Tegen deze verduidelijking kan ik niet ingaan. Jammer dat door de dealer en de ford motor, uw vertrouwen in Fiat zwaar is beschadigt.

Marcel3371 (0), 11 jaar geleden

Hallo Merte
Volgens mij kan men in Belgie nog heel wat leren op gebied van service naar de klant.Ben de laatste twee jaar voor herstellingen van zowel mijn motor als mijn personenwagen telkens naar Nederland geweest en telkens prima geholpen,zal dit nu met de Ducato waarschijnlijk ook doen want zoals hij nu rijd kan ik hem onmogelijk verkopen.
Met groeten

Marcel

Marcel3371 (0), 10 jaar geleden

Om hier nog eens op terug te komen,met het oog op de verkoop van mijn Ducato een bevriend garagehouder gekontakteerd.Deze doet enkel vrachtwagens maar was bereid er tussendoor eens op te zoeken.Wagen heeft 2 weken bij hem gestaan daar ik hem niet dringend nodig had.Uiteindelijk 2 onderdelen ik denk brandstofkleppen vervangen en wagen rijd nu al drie weken zoals het moet.Hij word dan ook morgen gekeurd met het oog op de verkoop,dat men dat dan bij Fiat nooit gedaan heeft begrijp ik nog niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.