Renault Megane: koelsysteem probleem

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6e

Beste mensen.

Mijn naam is Daniel en kom uit omgeving rotterdam,
Ik heb sinds een paar dagen een andere auto gekocht.
Megane 5 deurs, bij 1998. Automaat.
Km-stand is 200000
Geen airco.


Ik heb een probleem dat mijn motor te heet word, had koelvloeistof
Gecontroleerd bleek gewoon niets meer dan een heel klein beetje bruine smurrie in te zitten.
Wat ik gedaan heb, als eerst gekeken naar de thermostaat, blijkt er niet eens meer in te zitten, wel de af dicht ring.
Toen het systeem gevuld met water, en naar mijn weten goed on lucht, de ven sprong ook aan.

Maar met het vullen van het tankje met motor aan, en ontlucht schroef open, loopte het water in het resevoir over, normaal neem ik aan want alle lucht moet eruit, echter kwam er geen straal uit de
ontluchting schroefje op de dunnere slang.



Motor laatte draaien tot der ven aansprong en toen zakte het water
niveau, af gevuld tot Max, en alles dicht gedaan.


Het leek beter te gaan qua temperatuur, die dag.
Maar de volgende dag pakte ik de auto en reed paar honderd meter en weer motor heel warm een na laatste streepje
Dop open gedraait, van resovoir en gelijk bruin smurrie overkook.
Zat dus gewoon niks meer in.

Wat kan dit zijn?
Bvd daniel

danieldelano

Geplaatst door danieldelano (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

44 Reacties

01Han01 (0), 11 jaar geleden

Hey Daniel,

Ga eerst verhaal halen bij de verkoper.
- Het koelsysteem is hoogstwaarschijnlijk lek.
- De bruine smurrie is vermoedelijk roest uit het inwendige van de motor. Dit kan het gevolg zijn van het gebruik van water in plaats van koelvloeistof.
- Mogelijk dat je radiator is verstopt. Je kan dit chekken door de onderste slang los te koppelen en kijken of het water uit de radiator loopt.
Als je besluit om de auto te houden, dan eerst de lekkage (indien aanwezig) verhelpen, het koelsysteem doorspoelen en vervolgens met koelvloeistof vullen.

Gr. Han

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Han als eerst bedankt voor je reactie.

Ik vermoed ook een verstopping want de onderste slang van de radiateur blijft zacht.

Ik ga morgen dit even nakijken allemaal.

Bedankt.

Groet Daniël

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Even een vraag, ik gooi +- 1 liter water in het resevoir en het zit tot de nok vol.
Uit het thermostaat huis komt een klein pis straaltje.

Zijn al me slangen verstopt?

En bij de radiateur heb je boven een slang en onder.
Is boven aanvoer en onder retour?

Laat het me weten

Groet

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Thermostaat is er niet voor niks uit , als ik dit verhaal zolees , terug naar verkoper (moet dit geweten hebben) het hele systeem dient gespoeld teworden radiateur vervangen , kachel radiateur , als dez niet meer schoon tekrijgen zijn.
Koppakking zou er ook nog wel eens uit kunnen liggen , dus terug en laat verkoper dit oplossen.!!!!!!!

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Ik ga hem morgen even bellen.
En even kijken wat die te zeggen heb ik denk zelf niet dat hij gaat maken
Want het was zonder gerantie.
Wat zijn mijn kansen.

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Met of zonder garantie is niet het probleem .
Het willens en wetens een auto verkopen met (ernstige) mankementen is het probleem.
Je hebt zelf natuurlijk ook een onderzoeks plicht , heb je gevraagt of er aan de auto wat mankeert.?
Heb je een proefrit gemaakt?
Was de prijs extreem laag , zodat het eigenlijk temooi voor woorden was enz.
Probeer tot een compromie tekomen.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Heb ik ge vraagt en zijn antwoord was nee alles doet het prima, zo door de apk gekomen zonder adviezen.

We hebben proefrit gemaakt maar paar rondjes industrie terrein.
Was totaal 1 km of minder

Toen was die al warm, maar hey weet ik het mischien had die die
auto wel stationair laten draaien voordat we kwamen.

Prijs was rond die x euro.

01Han01 (0), 11 jaar geleden

Hey Daniel,

- De principe van het koelen is: koud water via de onderste slang naar de motor en via de bovenste slang terug naar de radiator. Hier wordt het water door middel van de FAN en de rijwind gekoeld.
- Het lijkt er op dat dat de radiator verstopt is. Haal even de onderste slang los en je zal het zien.
- Je zou ook naar een garage kunnen gaan en het systeem onder druk kunnen laten zetten en door laten spoelen.


Gr Han

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Probleem opgelost, slangen zaten verstopt niet de radiateur.
Nu netjes af gevuld en on lucht tot er een straal uitkwam

geen hogere temperaturen meer.
Wel schommelt de temp meter nu.

Als ik rij is de temperatuur gewoon goed 2-3-3.5 streepjes (van der 6).
En als stil sta gaat die wat omhoog maar word gekoeld door de fan.
Is dat normaal bij 26 graden buitentemperatuur.


Groet Daniel
En als ik stil sta

fitz (0), 11 jaar geleden

Ik heb een megane 1.6e gehad. De motortemperatuur zat nagenoeg altijd net onder het midden van de schaal (op bedrijfstemperatuur)
Bij stilstaan liep het wat op, maar ging niet snel.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

De eerste 5 min loop de temperatuur van se motor snel op totdat de thermostaat open ga,
Daarna zakt de temperatuur goed maar schommelt van hoog naar laag?

Is dit normaal

01Han01 (0), 11 jaar geleden

Hey Daniel,

Nadat de motor op temperatuur is gekomen, hoort de meter (kleine schommelingen daar buiten gelaten)
geen rare uitslagen meer te geven.
-als de meter niet te dicht bij het rode gebied komt, is er weinig aan de hand.
-indien de meter wel te dicht bij het rode gebied komt, dan is er vermoedelijk nog een verstopping ergens in het systeem.
Heb je het systeem goed doorgespoeld?, worden beide slangen warm?, slaat de FAN wel aan?, is het systeem goed ontlucht??
Gr. Han

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Hey Han
Systeem is goed doorgespoeld.
Beide slangen worden warm.

Eerste 5 min word de auto warm tot het 4 of 4.5de streepje.
Dan gaat thermostaat open en zie je hem in eens inzakken tot 3de streepje ongeveer.

Dan weer iets op en paar minutenn later weer zakken en ga zo maar door.

Alsof de thermostaat heel de tijd open en dicht ga.
Echter komt het nooit boven het 4de streepje. (Tussen 5 en 6 de streepje is rooie gedeelte.

Meter kapot? Sensor kuren?

Wat kan het zijn groet Daniel

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Ook heb ik vanmorgen geconstateerd dat mijn kachel het niet doet als de auto op temperatuur is.

Mvg Daniel

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Of nog niet goed ontlucht , of verstopt , of koppakking lek.
Slangen eraf halen en kijken of je met doorspoelen de boel schoon kunt krijgen ,maar ik vrees van niet , gezien de hoeveelheid rommel die in het systeem zit/zat.

01Han01 (0), 11 jaar geleden

Hey Daniel,
Neem aan dat je geen warme lucht uit de roosters krijgt. Mogelijk dat de interiorfilter is verstopt.
Als je de radiator nog steeds veel bij moet vullen dan zou inderdaad de koppakking lek kunnen zijn.

Gr Han

biged1971 (0) PRO, 11 jaar geleden

kachel radiator verstopt deze is simpel te vervangen spoelen heeft geen zin

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal ik heb het volgende probleem mijn kachel word niet warm en de temperatuur schommelt,
Volgens mij duid dit op een kapotte waterpomp,
Kan ik dit zelf oplossen en waar een hoe zit dit?

Mvg Daniël

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Aangezien het een automaat betreft: ik durf bijna zeker te zeggen dat de warmtewisselaar op je bak verstopt zit. Haal die er maar eens af en probeer die maar eens door te spoelen, eventueel met een vaatwassertabletje en kokend water. Liefst eerst zoveel mogelijk met een schroevendraaiertje verwijderen.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Is dit de zilveren kleurige blok wat op of bij de bak zit?
Wat een slang in ga een uit kom ?

Mvg daniel

ovi (0), 11 jaar geleden

Bij oldtimers die heel lang hebben stilgestaan doe ik het volgende!
Eerst al eens een GOED produktje erin om heel het systeem te spoelen maar hardnekkige klonters krijg je er nooit uit.
Je maakt daarna een darm van het koelsysteem los en je zet "TEGEN de normale stroom richting in" een tuinslang erop en spuit er zo water door.
Zo komen er soms brokjes van enkele mm groot uitgevlogen waarna heel het systeem meestal echt vrij is en je dus geen kachel radiatortje moet gaan uitbouwen!

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Ja die. En OVI geloof me, dat krijg je er niet uit op jouw manier, heb er urenlang en met engelengeduld aan gepeuterd.

ovi (0), 11 jaar geleden

E-type die 20 jaar had weggestaan en waarvan het water gekristaliserd was op die manier proper gekregen dus werkt wel degelijk!
Wel eerst deftig produktje erin om de boel los te weken!
Heb er zelfs een filmpje van en je ziet de brokjes er zo uitkomen.
Zeg niet dat het altijd zal werken maar deze techniek hebben wij toch al meerdere keren met veel succes toegepast dus gaf het maar even als tip!

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Uit ervaring kan ik zeggen dat die warmtewisselaars echt compleet dicht kunnen koeken, en het lijkt dan echt op een soort polijstpasta. Dus nee, handwerk.

ovi (0), 11 jaar geleden

Geen probleem hoor Rob maar is gewoon een leuk trucje om een gewone kachelradiator toch nog ontstopt te krijgen zonder hem te moeten demonteren!
Van zo'n warmtewisselaar ken ik niets dus dat is misschien nog iets met kleinere buisjes?

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Warmte wisselaar was indd heel erg verstopt schoongemaakt maar waar dient deze eigenlijk voor
En hoort deze na het schoonmaken goed door te stromen?
Hij stroomde wel door maar niet het gevoel dat die helemaal open was.

Nog steeds temperatuur schommelingen lijkt wel minder

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Nog een vraag, ik had wat automaat olie verloren door een stomme fout,
Toen ik wou rijden zette ik hem in vooruit en de bak slipte enorm,
Dus hij ging vooruit liet los toeren schoten omhoog toen greep die weet even 2sec , heb de auto gelijk uit gedaan en olie gehaald, 1 liter bijgevuld en probleem was verholpen, maar nu van 2 naar 3 hoor ik een geluidje is dit teken van teveel of te weinig olie.

Groet

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Daniel:

Die warmtewisselaar is om de ATF te koelen. En die behoort goed door te stromen inderdaad, dus ietsje beter schoonmaken.

MAAR! Je kunt bij deze bakken niet zomaar even wat olie bijvullen! Daar is een hele procedure voor, waarvoor deze aan de testkast moet bij Renault. Teveel aan olie kan je bak ruïneren!!!
Dus niet mee rijden, maar eerst even een afspraak maken bij de dealer om de bakolie op peil te zetten, liefst verwisselen!

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Mijn portemonnee is niet zo dik, dus ik doe het liefst zelf,
Ik weet dat er 4 liter atf in deze bak moet, dus kan ik heel de bak af tappen,
En precies 4 liter terug doen?

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Niet lullig bedoelt, maar je portemonnee is niet zo dik om dit stukje wat je NIET zelf KUNT doen door de dealer uit te laten voeren, maar wel dik genoeg om een bakrevisie of een andere auto te betalen?

Ik spreek uit ervaring, ik dacht dit ook eens zelf te doen. Gevolg> bak in de soep gelopen door teveel aan olie. Door schade en schande wordt men wijs, dat geldt in mijn geval zeker.
Ik kan alleen anderen waarschuwen om niet dezelfde fout te maken die ik ooit heb gemaakt.

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Je krijgt namelijk niet alle olie eruit , daarom is 4 liter bijvullen een zozo schatting , je mag het natuurlijk altijd zelf doen , maar dan ben ik bang dat dit een gevalletje nazorg gaat worden.
Kost de wereld toch niet om het telaten doen, heb je ook nog garantie.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Ook niet ,

bedankt voor je advies.

Weetje wat het probleem met mijn kachel kan zijn die word nauwelijks warm.
Koud lauw.


Mvg Daniel

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Voor de automatische versnellingsbak is een hele procedure nodig (met koude motor motor laten warmlopen tot de bakolie een bepaalde temperatuur heeft bereikt enz. enz. Daar heb je een computer voor nodig die alleen de dealer heeft. Fout gedaan = bak kapot.).

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Nadat ik het complete systeem had gereinigd heb ik de warmtewisselaar en de kachelradiateur schoongemaakt met een vaatwassertabletje en kokend water. Daarna nog een nieuwe thermostaat erin gezet en alles werd weer heerlijk warm.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Had je de kachel radiateur uitgebouwd ?

RPJdeWeert (0), 11 jaar geleden

Ja. Maar dat was bij de laguna goed te doen. Ik heb geen idee hoe het bij de Megane zit

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Ik ben toch van plan de automaat zelf te doen,
Wat is de beste manier om dit te doen.

En de bak maak nu geluid bij schakelen naar trap 3, dat is de enigste trap die geluid maak, niet echt een geluid van ttandenknarsen zeg maar wat je bij een schakel weleens heb maar alsof die zwemt in olie,
Kan teveel olie dit veroorzaken of te weinig, juist?

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Nogmaals advies: niet zelf doen. Snel door dealer laten doen, om verdere schade aan de bak te voorkomen. Reden is al vermeld in post #29, #31 en #34.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Bestaat er een peilstok voor de automaat

kaleido 1 (1425) PRO, 11 jaar geleden

Hoeveel advies kan een mens negeren, prima dat je (eigenwijs?) door schade en schande wijs wilt worden , je zult misschien straks zeggen , ziewel het kan wel zonder testkast/dealer enz.
Maar wat als het fout gaat?
Ik loop al een paar jaar op deze aardkloot , en er is 1 ding wat ik wel heb geleerd , af en toe over je schaduw heen stappen , je trots laten varen en het aan de specialisten overlaten.
DE BAK MAAKT AL LAWAAI < LEKKER GEZOND < DUS.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Mijn vraag was alleen of er überhaupt en peilstok besta, ik negeert geen advies.

Heino4267 (200), 11 jaar geleden

Nee, er bestaat geen peilstok, alleen de uitgebreide procedure.

danieldelano (0), 11 jaar geleden

Kachel probleem is trouwens opgelost,
De slang naar de warmte wisselaar zat helemaal dicht verstopt, ook de warmte wisselaar zat dicht.
Ook de temperatuur schommelingen zijn ermee weg.


Nu rest de automaat nog, rijd goed naar tussen trap 2 en 3, maakt die een klein geluid, verder tussen de andere trappen geen geluid, raar?


Mvg

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=danieldelano]Nu rest de automaat nog, rijd goed naar tussen trap 2 en 3, maakt die een klein geluid, verder tussen de andere trappen geen geluid, raar?[/quote]
@danieldelano: Open voor die laatste vraag een nieuwe topic. Heeft nl. niets met de koeling te maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.