Peugeot Boxer: homokineet links voor zit los

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: l1h1

Ik kan bij mijn peugeot de linker homokineet aan de versnellingsbak zijde verschuiven naar links (naar het wiel op) Met als gevolg lekkage via de oliekering.
Wat kan hier aan de hand zijn en kan ik dit zelf oplossen ?? Ik weet wel dat er bij veel aandrijfassen een ringetje op moet zitten om te borgen.
Maar is dat hier ook zo.
En waar kan ik dan de versnellingsbak olie weer vullen ? via de ontluchting misschien ?
e de waele

Edewaele

Geplaatst door Edewaele (60) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Motor, of wat je ervan gemaakt hebt, is lastig beoordelen met je ingevulde gegevens, maar ik dacht dat de linker aandrijfas bij een Boxer een borg-veerringetje had. Dat de aandrijfas uit de bak kan schuiven is dus niet goed, maar volgens mij kan het daar NORMAAL gesproken geen olie op lekken omdat de as in een "cardanbuis" zit en de keerring afdicht op die "buis" i.p.v. rechtstreeks op de as. Te herkennen aan een vierkante plaat vastgezet met 4 bouten op de versnellingsbak rondom de ingang van de aandrijfas. Het kan dus best dat de keerring lekt, maar niet in combi met het naar buiten schuiven van de as. Er is toch niet iets kapot gegaan of afgebroken binnenin waardoor de as ook los is komen te zitten en er daardoor olie lekt? Demonteren van de as lijkt in ieder geval noodzakelijk om een diagnose te stellen.

Edewaele (60), 11 jaar geleden

Ik ga de as er uit halen en laat nog wat horen hoe het verloopt
Er zit een plaat op met 4 boutjes gemonteerd maar als ik de as er uitschuif lekt deze zeker dat staat vast
Maar zit hierbij de oliekering niet op de afdichting van de homokineet ??
Al vast bedankt voor uw reactie
e de wael

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik ga nu ook twijfelen....tis ook alweer even geleden. Mocht de keerring toch afdichten op de homokineet, dan zul je hoe dan ook de as moeten verwijderen, al is het om uit te zoeken waarom de as niet wil borgen, en ook om de keerring te vernieuwen. Hiervoor moet de plaat met de 4 boutjes eraf, want de keerring zit vanaf de binnenzijde in deze plaat gemonteerd.

Edewaele (60), 11 jaar geleden

Ok bedankt voor deze reactie Ik zal de as verwijderen en bekijken hoe het zit
En zal dit hier dan melden hoe alles verloopt OOk zal ik de oliekering vervangen dat zal de kost niet zijn
e de waele

Edewaele (60), 11 jaar geleden

Ik heb de as inmiddels los genomen en op de as zit geen BORGRING dus op een of andere manier moet deze toch in de versnellingbak worden gedrukt en daar blijven op de juiste plaats
Ik heb hier een foto van de as zonder dat daar iets zit om te borgen
Wat kan hier nog fout zijn (zit er een drukveer in de homokineet aan de wielzijde of een de bakzijde ??) Ik weet het niet
Mischien iets voor de profs
e de waele

Edewaele (60), 11 jaar geleden

Ik heb een nieuwe plaat en olie keering terug gemonteerd en dat heeft niets geholpen als ik de askoppeling aan de bakzijne links (dus de korte aandrijfas) verschuif naar de wielzijde dan lekt deze gewoon olie uit de bak wat kan dit toch zijn ?
Ik vraag mij af zit er in deze aandrijfas een veer die de as uitelkaar drukt om te blijven zitten wie weet dit de proffesionals zullen dit toch wel moeten weten
Zouden de profs voor mij eens willen kijken of dit bij meer BOXERS van 2006/2007 voor komt en of deze bij hun ook lekken ?
IK kan mij niet voorstellen als je deze as opschuift dat deze kan lekken ?
e de waele

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

Uitermate vreemd! Ik kan me herinneren dat ik bij het losnemen van de linker-as van een Boxer vaak een lange banden-lichter moest gebruiken om em uit de bak te krijgen vanwege een borgveertje. Soms met geen mogelijkheid uit die cardan-vertanding te krijgen! k'Gebruikte dan 1 van de onderste boutkopjes van die vierkante plaat en het grote deel van de homokineet als steunpunt om bandenlichter tussen te zetten. Op servicebox (site peugeot) staat echter ook GEEN borgveertje aangegeven bij dit type 2 Boxer. Tijd voor een brain-spoeling?

Ik ga denken dat ik in het tijdperk van de J5 ben blijven hangen? Hier staat wel het bedoelde borg-veertje bij de linker as aangegeven.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

In de tripoide-koppeling waarvan de afbeelding is genomen is voorzien van een veer. Misschien is deze gebroken .
Als de koppeling toch met lichte dwang naar de bak wordt gedrukt en er geen olie lekt is het goed.
Deze constructie wordt al zins de peug .104 gebruikt. Succes.

Edewaele (60), 11 jaar geleden

Geachte
Bij mij wordt deze koppeling niet naar de bak gedrukt Ik voel ook geen veerwerking als ik deze beweeg dus toch de veer stuk ???
Als ik de koppeling naar de wielzijde druk blijft deze gewoon staan en lekt deze en blijft lekken
Heeft iemand een tekening of doorsneden van deze koppeling (peugeot)
e de waele

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Eric haal de as uit elkaar en/of haal een ander . Zorg bij hergebruik dat er voldoende vet in de koppelingen zit en gebruik voor bevestiging geen tywraps ,de eis is dat de hoes niet mag lekken. .

Edewaele (60), 11 jaar geleden

OK
ik ga de as demonteren en kijken of er een veer in zit en dan maar een ruilas monteren ik laat nog wel iets horen
alvast bedankt voor uw medewerking Ik begin pas volgende week met de reparatie heb dus even geduld aub
e de waele

Edewaele (60), 11 jaar geleden

Geachte forumleden.
probleem opgelost de VEER in de koppeling aan de bakzijde (triode) was gebroken heb de aandrijf as vervangen alles nu ok
Ik bedank hierbij iedereen die mij heeft geholpen dit op te lossen allen bedankt
e de waele

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Eric; ik ben blij dit te lezen. ! Groeten.

Edewaele (60), 10 jaar geleden

Probleem is opgelost zie bovenstaande oplossing
e de waele

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum