Fiat Punto: Vraag over geluid Punto en diverse reparatie instructies

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 85 16v

Beste lezers,

Sinds kort heb ik een Fiat Punto ELX, mooi wagentje en veel opties!
Maar er is iets mee wat ik wel wist maar niet goed kan duiden, namelijk het geluid. De motor maakt een donker geluid, zoals je hoort als er een gaat je in de middendemper van de uitlaat zit. Maar zowel in de middendemper (tussendemper) als de einddemper kan ik geen gaatje ontdekken.

De vrouw waar ik de auto van kocht beweerde dat de garagemonteur had gezegd dat het mogelijk 'lekkende kleppen' zijn. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat lekkende kleppen zo'n geluid kunnen veroorzaken. Mijn vorige Punto ratelde wel, dat waren waarschijnlijk de kleppen. Maar een donker geluid..?

Kan iemand hier meer over vertellen?

Bedankt!



Ik heb deze Punto met wat defecten goedkoop gekocht, maar de meesten zijn door mij opgelost. Voor als iemand er wat aan heeft, dit zijn de door mij herstelde defecten:

- De dashboardverlichting werkte niet achter alle tellerplaten.

Oplossing:
Lampjes van de sloop halen (ze moeten helder glas hebben anders zijn ze stuk). Plusppool van de accu los maken. 2 inbusboutjes uit de cockpit (de tellerdisplay boven het stuur) draaien en deze display langzaam iets voorover kantelen van bovenaf, daarna voorzichtig naar je toe halen tot je zeker weet dat de snelheidsmeterkabel uit de snelheidsmeter is (de middelste meter dus, daar zit een grote witte ronde koker achter). Daarna de hele display voorzichtig een kwartslag naar rechts of links draaien (net waar het licht niet werkte) en achterop kijken. De zwarte, blauwe of gele plastic kopjes zijn beionet fittingen met lampjes en dus de achterkant van een dashboard lampje.
Alle lampjes die dof, zilver of zwart glas hebben zijn defect en moeten vervangen worden. Dat is fitting kwartslag draaien en lampje naar je toe halen uit de opening. Ander lampje zover mogelijk in de opening duwen en langzaam draaien tot deze grijpt. Je voelt een aanslag als het lampje vast zit. Kun je niet verder draaien maar voel je ook geen aanslag, dan moet je de andere kant op draaien.
Terugzetten van de 'cockpit': Terugdraaien tot recht voor de dashboardopening, onderzijde insteken, lanzaam naar achter kantelen tot bovenzijde in de opening klikt. Tegenhouden en inbusboutjes terug schroeven. Nu motorkap openen en snelheidsmeterkabel zachtjes naar achteren drukken. Stukje gaan rijden om te zien of hij goed zit (dan werkt de snelheidsmeter). Zo niet display losmaken en opnieuw in de opening plaatsen en weer kabel aandrukken vanuit het motorcompartiment.

- Verlichting achter kachelknoppen brandde niet meer.

Oplossing:
2 inbusboutjes onderin de kachelknoppenpaneel uitdraaien, middelste kachelknop eraf trekken en 3e boutje (in de opening) eruit draaien. Voorzichtig het knoppenpaneel naar voren halen. In het midden zitten 2 steeklampjes welke naar je toe eruit getrokken kunnen worden. Zijn ze zwart, zijn de lampjes defect. Zijn ze helder, meet dan spanning (met het dimlicht van de auto aan) op de stekker achterop het paneel (deze stekker kan los worden genomen, let op de borg! Hierna pas meten! Terugzetten van het paneel in omgekeerde volgorde van verwijderen.

- De motor liep zeer onregelmatig stationair en bij optrekken schokte de auto en haperde de motor enorm. Bij krachtig optrekken ging de motor op 3 cylinders lopen en maakte hele vreemde geluiden.

Oplossing:

Ik heb de BDP sensor (zwart blokje aan kabel met 1 M6 bout in het motorblok onderin onder de distributie, kabel loopt over de distributiekap naar boven en daar bovenop zit de stekker) eruit getrokken en een andere geplaatst. Geen effect, maar had gekund. Oude sensor terug gezet.

Ik heb alle de bougies eruit gehaald. Waren allemaal koffiebruin op de pit. Leken dus goed en geen ontstekingsprobleem (dan zwaren ze zwart, grijs of wit op de pit geweest).

Ik heb toch maar alle bougiekabels vervangen. Geen effect, maar had gekund. Er was wel 1 kabel (de langste) kaal op 1 plek. Dit had dus zin!

Ik heb om ontstekingsproblemen toch helemaal uit te sluiten, de beide Bobines vervangen. OPGELOST!

De wijze les van deze oplossing:
De bougies zagen er goed uit, maar toch was het de ontsteking die problemen gaf. En grote problemen... Een goede kleur van de bougies zegt dus niet altijd dat de ontsteking goed functioneert...

Hoe Bombines te vervangen:
Bobines zijn vierkante blokken naast de kleppendeksel (rechts aan de motor boven de thermostaathuis). 4 boutjes aan de zijkant per Bobine. De bougiekabels zitten erop gedrukt. Deze kun je eraf trekken, maar pak de kabel zo laag mogelijk vast en let op dat de kabels altijd op dezelfde plaats terug moeten worden gezet!! (doe je dit niet dan trekt de ene zuiger de volgende terug als je start en pleeg je een aanslag op de motorassen! De kabels zitten meestal niet netjes op rij maar om en om bij deze auto!)
Bobines zijn een gebrekkig onderdeel bij Fiat. Ze zijn regelmatig defect zo blijkt uit berichten op internet. Dus vervangen bij motorstoringen kan nooit kwaad. Ook bougiekabels zijn vaak 'lek' zo blijkt en dat geld voor veel oude automerken en typen. Als je in het donker de motor laat lopen en water op de bougiekabels spuit met een plantenspuit zie je soms vonken 'vliegen'. Dan zijn de kabels sowieso lek en dienen vervangen te worden in het belang van een goed lopende motor met veel power en laag brandstofverbruik...

- De radioantenne zat los.

Oplossing:
De binnenverlichting in het dak voorin de auto (boven de binnenspiegel) losmaken door 4 inbusboutjes los te draaien. Paneeltje in zijn geheel laten zakken en eventueel 2 stekkers losnemen zodat deze kan worden weg gelegd. Nu zie je de antennekabel en voet in het dak zitten. Draai de moer in het midden los en de antenne en voet zullen (op het dak) loskomen. TIP: Doe dit met 2 personen als je geen open dak hebt anders zit je te rotzooien...
Let op bij het plaatsen van de antenne dat het dak onder het rubber goed schoon is voordat je de antenne terug plaatst en dat het rubber goed sluit! Let op dat het uitstekende puntje van de antennevoet in de uitsparing van het sleutelgat in het dak ligt. Anders gaat de antennevoet los en het dak lekken. TIP: Het is goed te controleren of alle rubbers nog soepel zijn anders sluiten ze niet goed. Inspuiten kan helpen maar vervangen is dan beter...

- De achterruitenwissermotor was defect.

Oplossing:
Ik heb de motor vervangen door de afdekplaat in de achterklep (binnenzijde) los te maken. Draai 1 kruiskopschroef ergens in het midden eruit en 'breek' voorzichtig met een groot plamuurmes dun breed plaatje de vanuit de zijkanten de afdekplaat uit zijn plastic klemmen. Ga heel voorzichtig te werk, want deze klemmen breken snel en het zijn er veel! Steeds een stukje los wrikken en dan een andere zijkant van de afdekplaat een stukje en zo rondom blijven wrikken tot beetje bij beetje de hele afdekplaat los komt.
Onder de plaat zit de motor. Trek de stekker rechts in de motor eruit terwijl deze ingedrukt wordt (borg!). Trek voorzichtig de massadraad van de achterklep los. Draai het afdekplaatje op de scharnier van de wisser 90% omhoog (buitenzijde achterklep). Draai de M8 moer van de wisser af. Steek een steeksleutel onder de wisser en druk deze omhoog van de konische as af. Kijk of de as los is van het omringende rubber. Draai kruislinks de 4 inbusbouten van de motor uit de achterklep aan de binnenzijde (verlies de zwarte rubbers niet!). Ondersteun de motor want deze komt omlaag!! Verwijder de motor en plaats de nieuwe terug (Let op dat de as correct uit het rubber aan de buitenzijde komt, de motor past maar op 1 manier). Zet de 4 bouten vast en zorg dat de motor goed in de rubbers ligt. Druk de wisser op de juiste stand op de konische as. Draai de M8 moet op de as bovenop de wisser en draai deze goed vast (vast is vast). Klap het afdekkapje 90 graden omlaag. Plaats de stekker van de voedingsdraad in de motor (deze past maar op 1 manier, let op de borgklik!). Test de motor door het contact aan te zetten en de achterruitenwisser in te schakelen.
TIP: Aan de motor zit ook een slangetje, deze moet eerst worden los gemaakt en daarna weer correct worden terug geplaatst. Deze is van de ruitsproeier.


Ik hoop met bovenstaande weer de nodige vragen te hebben beantwoord. Nu nog het antwoord op mijn vragen (zie bovenste alinea van dit onderwerp). Wie kan mij helpen?

Bedankt!

Arno.

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

ovi (0), 11 jaar geleden

Hé Arno,

goed om lezen dat je nu een goede hebt en zelfs een 16v kerel! Dat wordt lekker scheuren!hahaha

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ovi]Dat wordt lekker scheuren!hahaha[/quote]
Een 1.2 16V dezelfde motor gebruiken ze bij Audi als ruitenwissermotor ;)

Gr. paul

ovi (0), 11 jaar geleden

Een Audi is gewoon een veel te dure VW hé Paul! lol

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Wat lees ik nou? Een Fiat / Lancia onderdeel in een Audi ???
Hahaha!

Maar even serieus:
Hebben jullie enig idee wat dat geluid kan zijn? Zou dat inderdaad door lekkende kleppen kunnen komen?
Voor mij is het namelijk meer een uitlaatpakking, maar doordat mijn ene oor niet perfect is kan ik moeilijk inschatten waar het geluid vandaan komt. Ergens links bij de motor... (distributiezijde) Maar meer kan ik er niet van maken. En van kleppen heb ik geen verstand helaas. Zeker niet van een 16 klepper...

@ivo:
Hij trekt inderdaad wel op als een beest, maar hij maakt zo'n rotgeluid. Net een sportuitlaat en daar heb ik ook niet zoveel mee eerlijk gezegd.

ovi (0), 11 jaar geleden

Die garage monteur van die vrouw dacht nog een aardig euroke binnen te sleuren want bij lekkende kleppen zou uw motor niet echt lekker draaien dus dat mag je al vergeten!
Waarschijnlijk wel degelijk ergens een dichting of scheurtje dus steek er eens een vriend met 2 goede oren onder en geef eens wat kwistig gas dan moet hij het wel kunnen vinden!

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Ivo,

Dank je wel voor deze bevestiging. Ik vond het dus ook al een vreemd verhaal.
En ik ga je advies volgen. Ik zal anderen laten luisteren of ze iets kunnen ontdekken.

Ik meende trouwens vanmorgen (weer) vocht in het midden onder de KAT te zien, maar weet niet of het toevallig regenwater was of wel vaker daar zit zonder direct verband met een lek?
Opvallend vond ik dat het precies alleen daar hing (een druppel temidden van een nat plekje). Ik denk dat ik er maar eens een velletje papier onder ga houden, want als ie lekt zal dat wel worden weg geblazen daar door de luchtdruk uit het uitlaatsysteem...

Wordt vervolgd...

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Uitlaatpijp met een doek dicht duwen,dan hoor je zo waar het lek zit

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Inmiddels weer even bezig geweest met de auto. Heb nog niet alles goed kunnen bekijken (simpel omdat ik geen smeertunnel of brug ter beschikking heb). Wel zag ik dat er een gaatje in de verbindingspijp tussen middendemper en katalisator zit (als ik het goed zag is dit onderdeel van de middendemper). Ik moet nog eens kijken want dat lijkt mij niet het enige probleem.

Ook heb ik ontdekt dat de rammel die van de wagen komt, van midden onder de auto komt en waarschijnlijk veroorzaakt word doordat een bocht in de uitlaat tegen het hitteschild rammeld. Daar moet ik dus ook iets op verzinnen.

Iemand een goede suggestie hoe ik onder de auto kan werken zonder een brug of smeertunnel? Ik kom zelf niet verder dan met oprijblokken of van die driepootjes onder de vooras bij de wielen. Maar of dat nou zo veilig is? Iemand daar ervaring mee of kennis van?

ovi (0), 11 jaar geleden

Ik heb vele jaren alles met assteunen moeten doen dus zeker geen probleem!
Koop u een goede rolkrik die lekker hoog gaat zodat je de auto hoog genoeg kan zetten!
Buiten de assteunen legde ik altijd nog wat autovelgen eronder of houten blokken zodat ik altijd veilig was als er eens iets moest gebeuren met één van die assteunen!
Vriend van mij werkte altijd ENKEL met zijn krik eronder en is uiteindelijk onder zijn auto terechtgekomen met een scheldelbreuk als gevolg dus geen goed idee!!!

Ps.: Toen ik enkele jaren geleden een nieuwe uitlaat gestoken had had ik ook dat rammeltje dus gewoon even dat tunnelplaatje wat wegplooien en opgelost!

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Ik heb slecht nieuws, al gaat dat niet direct over de auto maar over mij:
Onverwacht ben ik (met spoed) opgenomen geweest in het ziekenhuis in levensgevaarlijke toestand. Ik merkte er zelf weinig van (behalve dat ik slechte conditie had) maar ik heb 4 Bypass in de Kransslagader(s) (bij het hart dus) en moet nu nog minimaal 4 of 5 weken rust houden. Ze zeiden dat ik nog maximaal 4 dagen te leven had en hebben alles binnen 48 uur gedaan. Dat was schrikken omdat ik nog nooit in een ziekenhuis heb gelegen.

Omdat het nog wel een maand of meer duurt voordat ik dit een beetje te boven ben (psychisch) en zeker tot het voorjaar zal duren tot ik weer lichamelijk in staat ben iets te doen, kan ik voorlopig niets meer aan mijn auto doen. En dat is wel een probleem omdat ik hier ook nog een slopertje heb staan. De bougiekabels moeten omgezet en daarna moet de sloper worden afgevoerd. Heel vervelende situatie dus... enige goede nieuws: Ik leef nog en dat is een heel groot geluk volgens de artsen die mij behandeld hebben...

Van autostoring tot lichaamsstoring...

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Arno

Dat is inderdaad even schrikken.
Wij wensen je in iedergeval veel beterschap.

Moderator Problemcar

ovi (0), 11 jaar geleden

Dat is minder goed nieuws!
Voordeel van zo'n gebeurtenis is dat je vanaf nu regelmatig op "onderhoud" moet en je dus beter in het oog gehouden wordt dan een doorsnee mens.
Spoedig herstel kerel en we lezen het wel wanneer je terug begint!

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Dank je wel mannen. Warm gevoel dat overal zoveel mensen mee leven. Ikzelf heb het over mij heen laten komen want ik raakte in volledige shock toen ik het te horen kreeg omdat ik geen ziekenhuis ervaringen heb (ben verder kerngezond) en meteen te horen kreeg dat het 1 van de zwaarste operaties is die in Nederland uitgevoerd word...

Ik geloof wel in dit stadium van herstel dat de opmerking van de Cardioloog in het ziekenhuis (4 dagen na operatie) klopt, dat ik er heel goed uit gekomen ben en de genezing loopt inderdaad voorspoedig, al heb ik veel pijn en weiger ik als medicijnhater stug de morfineachtige pijnstiller te slikken die ik voor de zekerheid mee kreeg. Ik houd het op Paracetamol voor het slapen gaan...

Lang verhaal kort:
Als het zo doorgaat en een beetje mee zit, kunnen we weer 'samen' autootje knutselen in het voorjaar. Ik hoop het en kijk er naar uit. Maar het moet haast wel want ik ben pas 41 jaar. De oorzaak is erfelijke slagaderverkalking in de hartstreek. Mijn hart zelf is 100% in orde bevonden net als de rest van mijn lichaam.

Ik zal hier ook af en toe mee lezen en indien mogelijk een oplossing aandragen. Ik heb er immers alle tijd voor voorlopig en heb vlak voor mijn operatie nog iemand aan een startende auto geholpen... en dat voor een prutser als mij :-)

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Hallo, daar ben ik weer! :-)

Terug van weggeweest rijd ik weer rond in mijn goudkleurige Fiat Punto 1.2 ELX 16 kleppertje.
Ik heb een vervelende ontdekking gedaan: Deze Fiat loopt slechts 1:13,3 ongeveer (meerdere tanken brandstof getest) en de vorige (een 8 kleppertje) liep maar liefst 1:20 ongeveer.

Hij verbruikt bijna geen olie, wordt amper warm (volgens mij te koud, eerste streepje tenzij ik langdurig stil sta) en de kleppen tikken / rammelen als ie warm is soms. Ook denk ik een gaatje in de uitlaat te hebben ontdekt (kan ik sinds mijn operatie niet nagaan omdat mijn beenspieren nog niet krachtig en soepel genoeg zijn om te kunnen hurken en opstaan)

Moet ik concluderen dat mijn Fiat (met het oog op dat volgens mij te hoge brandstofverbruik) motorisch defect is?

Ik lees graag jullie reacties!

thei11316 (0), 11 jaar geleden

De te lage temperatuur en te hoog benzineverbruik als het gevolg daarvan komt door de motorthermostaat die open blijft staan,deze vervangen en dan gebruikt hij ook weer minder benzine.

ovi (0), 11 jaar geleden

Welkom terug kerel!
En heb je de raad van Thei al opgevolgt?
Met onze Punto moest ik in de winter ALTIJD een del v/d radiator afdekken of hij koelde ook te hard ondanks dat er een nieuwe thermostaat inzat dus anders probeer je dat ook eens.
Hoger verbruik is verder wel normaal in de winter maar als je motor te koud blijft zeker dus niet te lang mee wachten.

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

@ovi
@thei

Bedankt Ivo.
Ik heb de raad van thei opgevolgd en de motorthermostaat vervangen, koelsysteem bijgevuld, lucht eruit laten persen (draaiende motor) en weer bijgevuld. Het scheelt een heel klein stukje op de thermometer in de dashboard maar verder is er geen verschil met de oude situatie. Sinds gisteren stinkt de wagen wel naar benzine en rijd nog maar 1:13 op de snelweg (een 1.2 16v!). Ik weet niet veel, maar wel dat dit niet normaal is en zeker niet vol te houden met een ziektewet uitkering (omdat ik nog steeds aan het herstellen ben van de grote spoedoperatie eind sept 2012).

Overigens tikken de kleppen ook nog altijd flink. Geen gehoor! (ik neem aan dat het de kleppen zijn want het komt vanaf de bovenzijde van de motor)

Allemaal de beste wensen trouwens!
Zoals jullie lezen is mijn jaar op technisch vlak alweer helemaal slecht begonnen... Wie kan bijdragen richting de oplossing?

ovi (0), 11 jaar geleden

Zie mijn vorige posting!
Gewoon een gedeelte v/d radiator afdekken want anders koelt hij meteen terug af zodra je wat snelheid kan maken!
Met onze Punto vroren onze voeten er gewoon af als je dat niet deed!
Dat kan ook je hoge verbruik verklaren hé kerel want als de motor niet warm wordt blijft hij te rijk mengsel inspuiten en misschien ruik je daarom ook benzine?
Steek dus een deksel van bv. een grote doos ijskreem voor je radiator! Gewoon 2 gaatjes in prikken en met 2 ijzere draadjes ergens vastmaken zodat het zeker goed blijft hangen! Zo hebben wij het ook iedere winter moeten doen en terug zalig warm!
Ik heb hier nog de volledige LPG instalatie liggen met een tankje dat gewoon op de plaats v/h reservewiel komt! Die komt uit onze Punto die mijn dochter wat smaller gemaakt heeft dus....
Iedereen lachte 5 jaar geleden toen ik een LPG installatie liet plaatsen in dit kleine autoke maar die heeft zich wel dubbel en dik terug betaald!
Spijtig dat de LPG in Nederland zo duur is.

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

@ivo:
Dank je wel voor je reactie ivo. In Nederland is helaas alles duur.
Ik had inderdaad niet goed opgelet want je had al een goede tip gegeven. Ik ga jou tip dan ook zeker opvolgen maar er is iets vervelends tussen gekomen. Zie volgende post.

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Help!
Helaas heb ik een nieuw probleem erbij.
De koeling lijkt defect want ik rijd al weken in 3 graden onder nul of lager en opeens stopte de kachel ermee. Stevig gas geven deed hem weer werken maar volgende dag zelfde gedoe. Koelvloeistofpeil gecontroleerd en er mocht een liter bij, dus dacht een lek te hebben. Maar na bijvullen en weer rijden, liep de temperatuur weer op. En ook de kachel werkt weer niet of de ene keer wel en de andere niet. Koelvloeistofpeil is 1x stukje gezakt (lucht in het systeem?) maar blijft nu staan. Blijkbaar geen lek dus, maar wat dan wel? De kachel werkt immers nog steeds niet en temperatuur van de motor is nog steeds hoger dan normaal al stijgt deze niet meer direct tot rode topniveau (-3 graden buitentemperatuur).

Wie kan mij zeggen wat er mis gaat?

ovi (0), 11 jaar geleden

Arno kerel dat is van de ene ellende naar de andere dat je gaat!
Nadat je met je andere Punto zo veel problemen had koop je toch weer een Punto met meteen al een reeks problemen waarvan je het bestaan zelfs wist aangezien ik lees "De vrouw waar ik de auto van kocht beweerde dat de garagemonteur had gezegd dat het mogelijk 'lekkende kleppen' zijn."
Volgens mij heb je dus weer iets gekocht waar je meer kosten gaat aan hebben en weer meer in panne zal staan dan rijden!

Op een gegeven moment misschien toch eens overwegen om is een betere auto te kopen want ook ik heb op een gegeven moment beslist om onze Punto buiten te gooien omdat er uiteindelijk te veel problemen waren die mij 4 keer meer gingen kosten dan de waarde van dat ding!
Zowel ik als vele andere hebben je al veel goede raad gegeven om al je problemen op te lossen maar als ik het hier eens overlees geef ik je nu dan toch de goede raad om dat ding gewoon buiten te smijten en eens iets te kopen dat wel inorde is want je gaat vlug voor 100de euro's kosten hebben en daar koop je gewoon een volledige "goede" Punto voor dus....
Hoe is die vrouw eigenlijk door de keuring geraakt of heb je de auto gekocht zonder keuring?

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

@Ivo:

Ivo, je hebt natuurlijk volkomen gelijk wat betreft mijn auto. Dat staat helemaal buiten kijf!
Maar als iedereen een goede auto koopt, kunnen ze dit forum wel weg doen :-)

Nee alle gekheid op een stokje, het is en blijft natuurlijk vervelend allemaal. En inderdaad heb ik veel goede tips hier gehad waarvoor mijn hartelijke dank. Maar mijn zorgen beperken zich helaas niet tot het kiezen van de juiste auto. Ik ben vaak te goed voor anderen geweest en heb daardoor mezelf op kosten gejaagd en zit er financieel niet rooskleurig bij. Daarbij is mijn recente operatie slechts een deel van het hele verhaal. Maar ik dacht niet dat we hier op korrelatie.nl zitten, dus daar wil ik het even bij laten.
Kort gezegd: Ik heb altijd Ford gereden, duurdere uitvoeringen, goedkope, benzinewagens en diesels waaronder een bus. Ik heb slechts 2x een goede auto gehad, dat was een Ford Sierra 2.0i Azur (wereldwagen, luxe en om aan te zien, technisch 100% van een Forddealer gekocht). De andere goede auto was ook een Ford. Dat was een Ford Focus Wagon 1.8i (eerste uitvoering). Bij de weg naar huis vanaf de verkoper, stopte hij meteen. Het bleek een losse dynamodraad. Na deze te hebben vast gezet en geisoleerd is ie nooit meer stuk gegaan. Die heb ik na een halfjaar met 800 euro verlies door'verkocht' aan iemand waar ik medelijden mee had. Die stapte maanden later uit het leven en nu rijd zijn familie erin...

Ach ja, misschien ben ik niet van deze maatschappij Ivo. Ik weet het niet... Geef altijd het goede weg en blijf zelf achter met het slechte. Dom, natuurlijk. Maar ieder vogeltje fluit zoals ie gebekt is zeggen ze hier altijd (je doet wat je hart je ingeeft). Ik vertrouw dan ook te snel een verkoper en ga dan meteen het schip in zo blijkt... helaas pindakaas.

Nog 1 vraag beantwoorden:
Als je met Ford meer succes had Arno, waarom koop je dan opeens Fiat?
Geldgebrek... Punto's leken goedkoper te zijn...

Groetjes van mij.

ovi (0), 11 jaar geleden

Hé kerel!

Ik heb altijd met oude wrakken gereden zoals mijn vrienden ze altijd noemde zodat ik mijn eurokes in andere dingen kon steken toen we er financieel ook heel slecht voor zaten dus ik kan mij helemaal terug vinden in uw situatie!
Daarom dat ik u echter de raad geef gewoon eens een beter Punto te kopen omdat je de eurokes die je nu beter voor andere dingen kan gebruiken nu gaat uitgeven aan iets dat daarna dan toch weer niet goed komt!
Jullie hebben toch ook "keuring" dus weet niet hoe het werkt bij een verkoop tussen particulieren in Nederland maar als je dus bij ons een auto koopt moet de verkoper er mee naar de keuring en heb je toch al 90% kans dat deze auto goed is!
In ieder geval is mijn 30 jaar ervaring met oude autokes dat je op tijd moet kunnen beslissen om hem weg te doen i.p.v. nog maar eens een paar 100 euro uit te geven aan onderdelen.
In mijn geval had mijn dochter hem wat smaller gemaakt en beetje daarna begon hij slecht te draaien en nadat ik 2° hands de bobijnen vervangen had bleek het de computer zelf te zijn en als je die vervangt moet je in een Fiat garage gaan vragen om hem te programeren enz. dus toen toch maar besloten om het op te geven aangezien er nog wel wat onderdelen moesten vervangen worden in de nabije toekomst.

Ik heb veel begrip voor uw situatie maar als ik lees wat er aan deze Punto ook weer al allemaal vervangen gaat moeten worden ben je volgens mij beter af met een andere?
En nee, je moet geen Ford kopen want die Punto's zijn eigenlijk heel goede en vooral goedkope autokes maar neem nu eens iemand mee die er meer van kent en als ze al zeggen dat er problemen zijn met de kleppen koop je zo'n ding gewoon NIET!hahaha

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

@Ivo:
Ik snap het wel en wil de raad graag opvolgen, maar linksom of rechtsom moet er geld voor zijn.
Hier in Nederland hoef je geen keurig te laten uitvoeren. Alleen APK (periodieke veiligheidskeuring) 1x per jaar. Die keurig is dan 12 maanden geldig. Bij deze auto zat er net een nieuwe op. Ik kocht hem vlak voor mijn operatie, dus midden september 2012. Dat kleppenverhaal zou het hoge verbruik kunnen verklaren, maar ik heb er ook al 2x 1 op 15 mee gereden (1 liter benzine = 15 km rijden). De vorige reed echter 1 op 20... ook benzine. Enige verschil: Dit is een 16 kleppertje van 2 jaar jonger (1997).

Iemand mee nemen zal niet gaan, tenminste niet iemand die er echt veel verstand van heeft. Ik heb er zelf redelijk kijk op maar de operatie heeft mijn denken wat verward zeg maar. De mensen die ik mee nam voorheen zijn jong overleden. Dus ik moet het alleen doen. Dat maakt het wat moeilijker.
De dingen die ik hier vraag zijn vaak net die dingetjes die ik nog niet weet of waarvoor ik slechts bevestiging zoek omdat mijn zelfvertrouwen te laag is. Maar ik ben redelijk handig met auto's. Je gaat er niet onder liggen als je net geopereerd bent. Vandaar dat gaat in die uitlaat wat ik te laat ontdekte. Ik hoorde hem niet bij de koop, maar had ik eronder gekeken, dan had ik vast aan de uitlaat gezien dat ie slecht is. Zo simpel is het.

Wat ik nu zou willen is dat ie nog een paar maandjes door rammelt en dat ik hem daarna gewoon kan dumpen. Het ding kostte niet veel en dan kan ik aan een goede auto zoals 2 jaar terug die mooie Ford Focus Stationwagon (ik blijf toch Ford liefhebber... maar je hebt gelijk, Puntootjes zijn ook leuk...)

Ik moet duidelijk op zoek naar iemand die in mijn plaats met nog iets meer kennis en zelfvertrouwen helpt te kiezen. Ik zal kijken of ik misschien ergens iemand kan ontmoeten die mij gaat helpen met een betere koop. Anders weet ik het ook niet meer.

En natuurlijk weer bedankt voor je goede adviezen Ivo. Dat waardeer ik altijd en veel!

ovi (0), 11 jaar geleden

Geen probleem kerel maar in situaties als die van u is het soms moeilijk de juist beslissing te nemen dus beter dat er zo is even een "domme Belg" u met de neus op de feiten drukt!lol
In ieder geval blijf ik er bij dat je beter een ander koopt dan u arm te betalen aan bezine en kosten aan dit wrak dus blijf toch bij mijn standpunt!
Misschien dat iemand van het forum u wel een goed autoke kan verkopen?

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Oplossing:

Ik heb na lang overwegen (vanwege de tip van Ivo, waarvoor mijn dank) met 52% korting en tegen € 3,50 verzendkosten een nieuwe radiateur laten bezorgen. Deze heb ik vandaag geplaatst en de koelproblemen en kachelproblemen zijn nu volledig voorbij.

Het hoge verbruik (1:13,6 gemiddeld) lijkt voor een deel door de defecte koeling en voor een deel door mijn wat gespannen rijstijl te zijn veroorzaakt. Daarbij bleek er ook nog te weinig olie in het blok te zitten (hij stond bijna droog, de peilstok stond al helemaal droog).

Ik houd komende tijd het olie en brandstof verbruik in de gaten!

Bedankt zover voor alle tips!

Groetjes,
Arno

ovi (0), 11 jaar geleden

???
Je radiator koelde TE GOED en toch koop je een nieuwe?
Mijn eerste raad was van hem af te dekken zoals ik toen geschreven had zie hieronder dus begrijp volledig niet waarom je een nieuwe gestoken hebt?
Ondertussen is het ook een pak warmer geworden dus logisch dat uw probleem opgelost is!
Mijn laatste raad was echter om een andere auto te kopen i.p.v. aan deze nog zotte kosten (zoals die nieuwe radiator!!!) te doen dus ik wacht met grote angst op uw volgende probleem!

[quote=ovi]Zie mijn vorige posting!
Gewoon een gedeelte v/d radiator afdekken want anders koelt hij meteen terug af zodra je wat snelheid kan maken!
Met onze Punto vroren onze voeten er gewoon af als je dat niet deed!
Dat kan ook je hoge verbruik verklaren hé kerel want als de motor niet warm wordt blijft hij te rijk mengsel inspuiten en misschien ruik je daarom ook benzine?
Steek dus een deksel van bv. een grote doos ijskreem voor je radiator! Gewoon 2 gaatjes in prikken en met 2 ijzere draadjes ergens vastmaken zodat het zeker goed blijft hangen! Zo hebben wij het ook iedere winter moeten doen en terug zalig warm!
Ik heb hier nog de volledige LPG instalatie liggen met een tankje dat gewoon op de plaats v/h reservewiel komt! Die komt uit onze Punto die mijn dochter wat smaller gemaakt heeft dus....
Iedereen lachte 5 jaar geleden toen ik een LPG installatie liet plaatsen in dit kleine autoke maar die heeft zich wel dubbel en dik terug betaald!
Spijtig dat de LPG in Nederland zo duur is.[/quote]

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Ivo,

Rustig aan...
Het koelsysteem was gaan lekken na strenge vorst, de radiateur bleek doorgeroest op een verbinding. En de nieuwe radiateur kostte mij vrij weinig (meer dan 50% korting) en ik heb hem er zelf in gezet. Dus voor de kosten hoefde ik dat niet te laten. Bij een kans op een grote kostenpost, gaat de auto meteen weg. Vandaar de keuze het zo te doen. Alle goede raad is dus ten goede genomen en zeker gewenst.


Op bovenstaande foto is goed zichtbaar dat de oude Radiateur doorgeroest was aan de onderzijde...

De grote koelvin kan simpel en snel (met zijn gehele frame) van de oude op de nieuwe Radiateur worden geplaatst. Vergeet niet vooraf de stekker los te maken voor de stroomvoorziening. Dit is een vergrendelde stekker. Een dun schroevendraaiertje kan helpen de grendeling iets naar buiten te buigen (ontgrendelen) wanneer de stekker los wordt getrokken...
Niet de oude Radiateur weg gooien, maar eerst de Thermometersensor eruit draaien (pakking vervangen op de nieuwe Radiateur!) en dop van het tankje eraf draaien. Die heeft u aan het eind van de klus echt weer nodig.

Het lege gat tussen de motor en voorzijde is waar het interieurfilter zit. Deze heb ik (inclusief steunen) verwijderd. Hierdoor ontstaat de ruimte om de Radiateur via de bovenzijde van de auto te verwijderen (makkelijkste voor mensen die geen smeertunnel of brug beschikbaar hebben).

Wanneer je op de voorbumper kijkt op de plek waar het zwarte snoer erover loopt, vind je daar een smalle ruimte waar een uitbreekgedeelte in een zwarte afdekstrip zit. Wanneer je dit uitbreekt, kun je hier een lange schroevendraaier door steken en de afstandschroef waarmee de radiateur recht op de auto wordt gemonteerd los maken. Pas wel op dat de rubberen ringen die erop zitten niet zoek raken!

ovi (0), 11 jaar geleden

Hahaha, ik hoop dat de ellende dan toch eindelijk eens gaat stoppen kerel want je hebt je part wel meer dan gehad!

Arno Streekvos (5), 6 jaar geleden

Deze auto was uiteindelijk helemaal goed en toen remde mijn voorganger op de snelweg opeens keihard omdat hij de file voor hem te laat zag. Doordat zijn remlichten defect waren en de bestelbus zwart zag ik het te laat en klapte er vol in.

Auto was totaal loss en is naar de sloop gegaan. Ik realiseerde mij toen nog niet dat mijn voorganger de schuldige was. Pas dagen later drong het tot mij door dat niet ik maar hij niet had opgelet en met weigerende remlichten reed. In dat geval was ik wel de achterop rijder, maar omdat zijn auto niet in orde was hij de veroorzaker van het ongeval... Ik had dus schadevergoeding kunnen eisen...

En dat was het einde van mijn Gouden Bolide waar ik en ook mijn vriendin die ook een rijbewijs heeft veel plezier van hebben gehad (en veel ellende ook natuurlijk)...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.