Peugeot 206: 206 koppeling speling?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: Gti.

Bij mij is een tijdje terug de koppelings kabel vervangen, die was geknapt.
Dit is ergens 160km verderop gedaan maar nadat ik mijn auto terug kreeg zat er in de koppelingspedaal een speling oid...
Als ik hem in trapte gebeurde de eerste 8/9Cm niks en pas dan werd hij zwaar en ging hij koppelen.
Dit was zo irritant omdat het pedaal meestal bleef hangen ergens halverwege.
Dus heb ik vandaag, na 3 maanden, eens bij het pedaal gekeken en zag daar een schroef die de pedaal zeg maar tegen houd, helemaal bovenin. Die schroef was vrij kort ingedraaid, wat dus die speling verklaarde.
Heb hem nu wat aan gedraaid zodat hij vrijwel direct koppelt, en die speling weg is, maar mag dit wel?
Niet dat hij nu constante spanning oid. Op de koppeling heeft

mikey2006

Geplaatst door mikey2006 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

De (originele) kabel is een zogenaamde zelfsteller. Wat je nu gedaan hebt (bout verstellen) lijkt me niet goed. Je moet m.i. de fout in de kabel of wellicht in de koppeling zelf zoeken.
Om weer op de juiste afstelling van die bout te komen, zul je de kabel los moeten haken uit de gaffel t.h.v. de versnellingsbak waardoor het pedaal dan onbelast is. Je dient de bout eerst zover uit te draaien dat hij op gelijke hoogte komt met rempedaal. Haal dan een juiste en originele zelfstellende kabel bij de dealer en monteer het geheel en probeer dan eens hoe je koppeling dan aanvoelt.

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

Hans
Heb zelf niet zo gek veel verstand ervan en auto bedrijf hier in de buurt vraagt 90 euro om het te fixen
Is het erg, wat ik gedaan heb? Mijn gevoel gezegd nml. Dat het niks uit maakt qua koppelingslijtage ed.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

je moet weten dat meeste koppelingskabel breken door slijtage maar ook als de koppeling zwaarder gaat
als je koppeling intrapt moet je 40% intrappen en dan moet je merken dat de koppeling vrijkomt
laatste 30% moet hij helemaal vrij liggen
dit is ongeveer, komt namelijk op gevoel uit

verder als betreffende bedrijf kabel heeft vervangen neem ik aan dat de zelfsteller erin zit
deze zit net onder je vacuumrembekrachtiger
(grote zwarte trommel waar je hoofdremcilinder tegen zit,) daar zie je hem zitten
http://petrila.net/peugeot/Service/206/i...
op deze afbeelding zie je hem ook zitten (en verdikte deel net links van D)
5 zit je koppelingspedaal en andere kant schakelvork

als deze niet zit terug gaan naar betreffende bedrijf en verhaal halen, dat je achter komt dat waarschijnlijk de verkeerde kabel in zit

koppelingpedaal moet zoals hand4074 zegt gelijk liggen met je rempedaal qua hoogte, volgens mij zorgt alleen daar de bout voor

je moet weten dat als je pedaal net aanraakt en hij begint al met ontkoppelen
dat dit wil zeggen dat je druklager tegen je drukgroep bijna zit
en de druklagers willen wel eens kapot gaan
op deze manier gaat dat sneller

maar laat ff een monteur naar kijken dan weet je meteen wat goed en wat fout zit
het is namelijk moeilijk zo te zeggen als meeste monteurs het op gevoel controleren

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

Naar de garage gaan wil ik juist voorkomen dat kost mij 90 euro.
Maar het was juist zo dat de eerste paar centimeter er niks gebeurde, dat kun je voelen.
Puur vrije slag o.i.d. Ik heb nu de schroef aan gedraaid zodat de koppeling bijna gelijk met de rem is
En wanneer ik nu t pedaal intrap is hij gelijk zwaar en pakt hij dus gelijk de koppeling.
Is het fout wat ik gedaan heb? Gaat dit mijn koppeling kosten?
Autootje heeft immers al 196000km gelopen

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

koppeling niet zo zeer maar wel druklager

enige spelling die je mag hebben is tussen druklager en drukgroep

controleer de spanner of deze nog in orde is en daadwerkelijk aanwezig is
tevens als je pedaal intrapt moet je om je koppelingskabel bij je pedaal
een witte bus zien zitten
deze moet je indrukken om de spanner los te zetten voor demontage
je koppelingspedaal moet deze indrukken
hierdoor zorgt de veer voor dat de koppelingskabel strak staat door de buitenmantel van de kabel zo lang mogelijk te maken

tevens lijkt me sterk dat het 90euro kost
controlen kost 5minuten werk en dus 10euro hoog uit.
als ze daadwerkelijk met de gereedschapkist aan de gang gaat kost het tijd dus geld
maar als je van te voren bij de receptie naar laat vragen helpen ze je wel
bij dealer is dit nog makkelijker
wordt eerst monteur (meestal werkplaatchef) bij gehaald en laten voelen naar pedaal
kost je dan niks
tenzij ze het moeten repareren

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Bij de D op de tekening zit een busje dat door het eind van het pedaal in rust moet worden ingedrukt . Misschien gebeurt dit onvoldoende of de veer aan het pedaal is niet krachtig genoeg . Ga niet aan de afstelling van dat pedaal schroeven want dan is die zelf- instelling zoek .
Iedere keer als het pedaal in rust is moet je de hefboom aan de bak vrij kunnen bewegen . Het druklager leunt dan ook in bedrijf ook altijd tegen de diafragmaveer van de koppeling . De tijd dat dit lager "vrij" liep ligt al 25 jaar achter ons.
Groeten.

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

De garage heeft het opgelost door een nieuwe origineel peugeot koppeling kabel te monteren. De koppeling is echter wel versleten dus dat moet nog worden vervangen, ook omdat mijn remolie verbruikt. Waarschijnlijk via de druklager !

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

De koppelingsbediening is hydraulisch of mechanisch (kabel) ! Dus een lek druklager met een kabelbediening is onmogelijk .
Die lekkage moet je dus bij de remmen zoeken . Zou ik niet te lang mee wachten om dat te (laten ) controleren.!
Groeten.

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

Beste punt,

De garage zei dat hij remolie gebruikte bij de drukgroep. Dit klopt dus niet?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Was die man de monteur? Zo niet ,dan heeft die man een onzin verhaal verteld.

harry4203 (490) PRO, 11 jaar geleden

gelul van een dronken aardbei, auto heeft idd geen hydraulager.

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

De persoon in kwestie is monteur bij de dealer bij mij in het dorp, wellicht haalt hij dingen door elkaar. Bedankt voor de juiste aanvulling iig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.