Hyundai Atos: Distributieriem vervangen bij 42000 waar of onzin antwoord?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hallo allemaal,

Ik ben aan het neuzen voor een andere auto en nu is mijn aandacht getrokken door een Atos 10I uit '99 met 128000km op de teller voor € 900 met vermelding van een onderhoudsbeurt in 8/2011
Op mijn e-mail vraag of en zoja, wanneer de distributieriem vervangen is kreeg ik als antwoord bij 42000km.

Nu zit ik zo gewoon eens even te googlelen naar dit topiconderwerp en zie bij vrijwel alle reacties dat het gebruikelijk is dat dit rond de 90000 zou gebeuren, of ca 5 jr.

Ik heb er nu dus (nog?) geen datumvermelding erbij gekregen van die vervanging van 42000km en vraag me nu af of dit een zeg maar "eerlijk" antwoord is of zomaar eentje uit de mouw om wat te antwoorden.

Men zegt dat je toch soms op het "onderbuik gevoel" moet afgaan en dit antwoord gaf mij nu dus zo'n gevoel... niet doen dus ??

Groetjes,

Mar

Darcy

Geplaatst door Darcy (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Hyundai Atos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

limbra (565), 11 jaar geleden

90.000 Km of om de 5 jaar (ongeacht de km stand) .

als de dis-riem nog nòòit vervangen is , is ie nu dus zeker aan de beurt .

Bij twijfel altijd vervangen ! !

Knoopie84 (0), 11 jaar geleden

Kan zijn dat ie 1x na 5 jaar is vervangen en daarna niet meer. Dan zou ie nu zeker aan de beurt zijn..

Gr Daan

Darcy (0), 11 jaar geleden

Bedankt... ik dacht ook wel aan zoiets als misschien, na 5 jr de 42000km bereikt en dus de riem vervangen... maar nu zegt de advertentie dat de kmstand 82000 is, alleen weet ik dus niet hoeveel jaar dat ná die genoemde vervanging is.
Ik hoef er dus niet vanuit te gaan dat de riem bij de Atos per elke gemiddelde 40000km vervangen moet worden ??

Begrijp ik het dan goed, dat die dan dus nu al weer aan de beurt is, behalve als die 42000 bijv. pas 3 jr geleden was ? Dan zou er nog ca 2jr "speling" zijn, mits de 60000 eerder overschreden wordt?


Edit:
nadat ik mijn reactie had verzonden zag ik dat de advertentie niet meer bestaat dus is de auto w.s verkocht... mijn vraag over distributieriem en km of jaren voor dit type blijft dan wel bestaan maar niet meer van toepassing op de eerder genoemde auto en kmstand.
Ik heb nog enkele anderen van dit soort op het oog dus is het toch wel handig meer te begrijpen rondom dit topic ;)

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, je ziet het goed, de riem moet vervangen worden bij 90.000 km OF als de riem een leeftijd heeft van 5 jaar.
Als de riem vervangen is in bijvoorbeeld 2011 dan kan dat natuurlijk ook al de 2e vervanging zijn geweest.
kleine auto's maken vaak niet zoveel km's dus kan het aannemelijk zijn dat ie of aan de beurt is of in 2011 voor de 2e keer is vervangen.
Bij twijfel inderdaad gewoon vervangen, financieel valt dat bij zo'n auto ook wel mee.

Wat zeker ook altijd handig is , is de kilometerstand natrekken bij de nationale autopas, het kost ongeveer 3 euro maar dan weet je meteen zeker of er niet met kilometerstanden is geknoeid.

Darcy (0), 11 jaar geleden

[quote=Profundo Autoservice]Ja, je ziet het goed, de riem moet vervangen worden bij 90.000 km OF als de riem een leeftijd heeft van 5 jaar.[/quote]
Misschien een domme vraag maar is die 5 jaar dan alleen de 1e 5 jaar of 90000 of elke 5 jaar cq elke 90000, net wat eerder bereikt wordt ?

[quote=Profundo Autoservice]Als de riem vervangen is in bijvoorbeeld 2011 dan kan dat natuurlijk ook al de 2e vervanging zijn geweest.
kleine auto's maken vaak niet zoveel km's dus kan het aannemelijk zijn dat ie of aan de beurt is of in 2011 voor de 2e keer is vervangen.[/quote]
Ok, maar als het al de 2e riem zou zijn geweest was de 1e dan al dus dik onder de 42000 dus bijv. bij 5 jaar ?


[quote=Profundo Autoservice]Bij twijfel inderdaad gewoon vervangen, financieel valt dat bij zo'n auto ook wel mee.

Wat zeker ook altijd handig is , is de kilometerstand natrekken bij de nationale autopas, het kost ongeveer 3 euro maar dan weet je meteen zeker of er niet met kilometerstanden is geknoeid.[/quote]
Kan NAP check dan bij elke auto ? Of alleen als er officiële standen zijn bijgehouden in NAP vanaf aanschaf ?

Bedankt voor deze leerzame informatieve tips

Groetend,

Mar

limbra (565), 11 jaar geleden

1) 1ste distributie vervanging dus bij 90.000km - 2de vervanging bij 180.000km - etc . . OF telkens om de 5 jaar als de max. km-stand nog niet bereikt is .
dus bij een auto van 11 jaar oud en een km-stand van 100.000km kan dus al 2 keer de dis-riem vervangen zijn , aangezien deze al ouder is dan 2x5=10 jaar.

2) Stel dat de dis-riem vervangen is in 2011 en hij byv. 42.000km gelopen heeft met de nieuwe dis-riem , dan zou de auto dus nog 48.000km of nog 4 jaar met de
dis-riem vooruit kunnen voordat de volgende vervanging nodig is , het maakt niet uit of het de 1ste vervanging is of de 2de vervanging .
(vervangings termijn blijft iedere 5 jaar vervangen of elke 90.000km)

3) Met een NAP-check kun je controleren of de km-stand van de auto klopt en deze niet is terug gedraaid , indien de gegevens van de auto bekend zijn bij het NAP
weet je al snel genoeg of het klopt of dat de km-stand onlogisch is (terug gedraaid) .
controleren kan via autopas.nl en kost zoals @profundo al zegt € 3,00 per keer dat je het gebruikt , bij auto`s vanaf bouwjaar 1991 .

succes.

Darcy (0), 11 jaar geleden

Super dank u wel voor deze duidelijke uitleg... Hier kan ik weer verder mee rondkijken

Groet,

Mar

Darcy (0), 11 jaar geleden

Edit:

Nieuw topic gestart met deze vraag over een model Atos

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Darcy]Dit heeft niks met de distributieriemen te maken maar ik wist zo gauw niet waar ik het anders kon plaatsen;[/quote]
Heel simpel: gewoon 'n nieuwe topic aanmaken dan met deze vraag......... Maar die zijn er inderdaad. Hangt van de uitvoering af.

J.e.v.d.Berg (0), 11 jaar geleden

Dat is wel erg snel even garage vragen ,maar 120000 is veel te veel .
Pas op als deze breekt heb je erg veel kosten .

Gr. Jan

Darcy (0), 11 jaar geleden

Goedenavond Jan,

Ik geloof dat ik uw antwoord even niet begrijp... Erg snel betreft denk ik de 42000km waarop de (1e) riem is vervangen? Maar welke 120000 is dan veel te veel ?

J.e.v.d.Berg (0), 11 jaar geleden

Inzou in ieder geval de garage vragen bij hoeveel km deze vervangen moet worden.

Zal ergens om de honderdduizend km liggen ,maar weet je niet hoedanig deze erop zit zou ik voor de zekerheid deze laten vervangen,want als deze onder het breekt heb je de moet behoorlijk in de soep.

kaleido 1 (1655) PRO, 11 jaar geleden

Het is allemaal heel simpel.
5 jaar of 90000
Dus als je een auto koopt is het van belang om te weten wanneer hij voor het laatst vervangen is met km. st.
Is dit bekend kijk je wat er het eerst aan de beurt is , oude st + 90000 of jaren, vorige datum +5 jaar.
Anders zondermeer vervangen bij geen historie.

Darcy (0), 8 jaar geleden

De riem was uiteraard vervangen en eventuele problemen waren daarmee dan ook opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Hyundai Atos of stel zelf een nieuwe vraag.