Fiat Brava: distributie fiat 1.6 16v

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16 kleppen

Distributieriem veschuift over de breedte van de poelies (naar buiten). Daardoor gaat hij tegen de krukaspoelie van de microriem lopen wat een schavend geluid geeft. Tevens komt hij over de randen van de andere poelies wanneer de poelie op de krukas van de dynamo etc. er niet op zou zitten zou hij er aflopen denk ik

autopon

Geplaatst door autopon (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Brava? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

zwartepiet (65), 11 jaar geleden

heb vroeger nog een aanpassing gedaan van marea
vraag eens bij de fiat dealer naar een modificatie van een van de rollen waar de riem oploopt
er moet er een opkomen met een randje waardoor de riem niet kan verlopen

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

Dank je voor de tip ga het navragen zodra ik meer weet laat ik het weten.

ovi (0), 11 jaar geleden

Zit er geen spanrol scheef op of ergens speling want zou normaal toch gewoon goed moeten blijven zitten?

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

de spanrol is indd vervangen voor verbeterde versie!

tip: bestel bij de dealer een distriebutie set!

let wel op! speciaal gereedschap is zeer zeker aan te raden! timing valt best strak bij deze motor!
nokken assen hebben ook geen spie! deze moeten los met de timings-mallen (aan het andere uiteinde van de nokkenassen)

ovi (0), 11 jaar geleden

Ik zet meestal zelf nog enkele merktekens want een tanje ernaast is vlug gebeurd!
Niet de eerste keer dat een vriend mij telefoneerd dat zijn motor niet echt mooi draait nadat hij zelf een distributieriem vervangen heeft!(lol)

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=zwartepiet]heb vroeger nog een aanpassing gedaan van marea
vraag eens bij de fiat dealer naar een modificatie van een van de rollen waar de riem oploopt
er moet er een opkomen met een randje waardoor de riem niet kan verlopen[/quote]
nee bij dit type motor is geen modificatie dus daar is het ook niet in te zoeken.

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ovi]Zit er geen spanrol scheef op of ergens speling want zou normaal toch gewoon goed moeten blijven zitten?[/quote]
Alles zit zo te zien recht heb een nieuwe spanrol gemonteerd de plaat erachter losgehaald gekeken of de bout van de spanrol recht is maar ziet er allemaal goed uit.

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=thoontjepower]de spanrol is indd vervangen voor verbeterde versie!

tip: bestel bij de dealer een distriebutie set!

let wel op! speciaal gereedschap is zeer zeker aan te raden! timing valt best strak bij deze motor!
nokken assen hebben ook geen spie! deze moeten los met de timings-mallen (aan het andere uiteinde van de nokkenassen)[/quote]
Het spannen gaar goed met een sleutel 24 kan ik er goed tussenzetten en staat dan goed gespannen wat betreft de timing heeft de vorige monteur goed afgetekend en dit hou ik aan volgens mij kan het niet aan de timing liggen hij loopt eerst slecht dan gaat hij heel mooi lopen geen plofje oid in de uitlaat daarna gaat hij weer slecht lopen. Als het niet goed staat kan hij helemaal niet mooi lopen volgens mij. En de distributieriem loopt naar buiten tegen de poeli van de andere riemen.

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb de dealer gebeld of er een modificatie voor dit blok is maar volgens de dealer niet. Volgens deze zit er vaak speling axiaal op de krukas ik kan dit niet waarnemen. Maar als hij loopt zie je de snaar van binnen naar buiten bewegen maar de wielen waar hij over heen loopt liggen op het oog mooi stil slingeren niet ofzo

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

nou ik werk bij de dealer!

en wij krijgen als we de delen opzoeken onderdeel nummers te zien maar niet of ze gemodificeerd zijn!
hoe dan ook krijg je na het vervanging product altijd de nieuwe variant geleverd!

axiaal lager van een 1,6 16v versleten?? nog nooit mee gemaakt!

maar een riem die naar buiten loopt? dan is er hoedan ook ergens een lager defect! de rol gaat daardoor scheef staan en zo loopt de riem tegen de kap of de rand op een van de poelies!

waterpomp zit op de multie riem dus die kan al niet!

bestel een d-riem set en je bent er vanaf! ook de omloop rollen zijn al vervangen! ik meen van staal naar kunstof (of andersom)

ovi (0), 11 jaar geleden

Ik had onze Punto nog maar een paar maand toen de spanrol v/d distributie zonderwaarschuwing, gepiep of gefluit uit elkaar gevlogen is? Gelukkig bij deze motor geen klepjes scheef dus nieuwe distributieset gemonteerd en probleem opgelost!
Nog geen 3 jaar later en een kleine 60.000 km horen we een gepiep wat niet van de alternator of van de servopomp bleek te komen maar weer van die spanrol dus terug moeten vervangen!
Bij u nog geen gepiep maar misschien ook al een lichte speling op één van de rollen.

Als je speling op uw krukas moest hebben zou je dit wel merken vrees ik dus ik snap die dealer niet goed?

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=thoontjepower]nou ik werk bij de dealer!

en wij krijgen als we de delen opzoeken onderdeel nummers te zien maar niet of ze gemodificeerd zijn!
hoe dan ook krijg je na het vervanging product altijd de nieuwe variant geleverd!

axiaal lager van een 1,6 16v versleten?? nog nooit mee gemaakt!

maar een riem die naar buiten loopt? dan is er hoedan ook ergens een lager defect! de rol gaat daardoor scheef staan en zo loopt de riem tegen de kap of de rand op een van de poelies!

waterpomp zit op de multie riem dus die kan al niet!

bestel een d-riem set en je bent er vanaf! ook de omloop rollen zijn al vervangen! ik meen van staal naar kunstof (of andersom)[/quote]
De mensen die er mee aan het werk zijn geweest hebben de nokkenassen vervangen geen nieuwe distributieset gemonteerd omdat deze slechts twee maanden oud was ik heb advies gegeven om alles te vervangen maar zoals altijd mag het geen geld kosten. Dus nu heb ik de spanrol vervangen voor een nieuwe skf (moet goed zijn) is inderdaad iets anders dan de oude verder heb je denk ik de oliepomp de nokkenassen een meelooprol spanner en krukas alles draait goed zonder slingeren of speling. Maar toch zie je de riem een slingertje maken.

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ovi]Ik had onze Punto nog maar een paar maand toen de spanrol v/d distributie zonderwaarschuwing, gepiep of gefluit uit elkaar gevlogen is? Gelukkig bij deze motor geen klepjes scheef dus nieuwe distributieset gemonteerd en probleem opgelost!
Nog geen 3 jaar later en een kleine 60.000 km horen we een gepiep wat niet van de alternator of van de servopomp bleek te komen maar weer van die spanrol dus terug moeten vervangen!
Bij u nog geen gepiep maar misschien ook al een lichte speling op één van de rollen.

Als je speling op uw krukas moest hebben zou je dit wel merken vrees ik dus ik snap die dealer niet goed?[/quote]
deze piept cq schraapt ook.

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

je kan de krukas speling toch meten...

even met een bandenijzer de poelie naar achteren (naar het blok drukken) ten opzichte van het motor blok meten
daarna iemand de koppeling ingetrapt laten houden bij het opnieuw meten!

en hoppa je heb de axiaal-spelling gemeten!

ik weet alleen niet wat deze mag zijn...

ik denk dat alles binnen de 0,7mm blijft het wel in orde is met de axiaal lagers

wat was de KM-stand van de auto?

ovi (0), 11 jaar geleden

Het was dus toch de spanrol!
Ik heb nu een Swift diesel maar dat 1.300cc motortje is ook een Fiat. Hopelijk is dit geen ziekte van Fiat?

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

De spanrol is al vernieuwd dus daar kan het niet aan liggen.

ovi (0), 11 jaar geleden

Heb je het tandwiel v/d krukas zelf er al eens afgehald en gekeken of daar geen speling op zit?
Ik heb dit voorgehad met een motor die ik maar niet goed afgeregeld kreeg en bleek uiteindelijk de spiegroef van dit tandwiel te zijn wat uitgesleten was! De krukas polie was eens losgekomen en die hadden we toen vervangen maar nooit gedacht dat er aan dit tandwiel ook een probleem was tot we een paar maand later de motor eens op punt wilde zetten en bij het verdraaien zagen dat dit tandwiel bewoog voordat de krukas mee kwam?

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

de 1,3 multie jet (turbo) is een fijne motor!

ik weet niet welk model je heb? euro 4 of 5? (euro 4 is 75pk of 90pk de euro 5 is 85pk)

enige wat de 4 kan mankeren is gelijk een dure koste post! de distriebutie ketting spanner kunnen kapot gaat... deze blijft opspannen! waardoor de ketting snel op rekt en uiteindelijk breekt (of de nokkenas breekt!)

de euro 5 is nog niet zolang in omloop...
enig wat we nu merken is dat de brandplaatjes van de verstuiver gaan lekken...

en voor allebij de motoren geld!

en dus ook echt doen!!!

spuit voor dat er harde vorst komt wat teflon-spray in de oliedop!
flink wat!

wij doen er een 0,2 liter vloeibare in!

waarom? de carter ventilatie kan dan bevriezen!
dit geeft storingen en kan schade veroorzaken!

helaas worden met de diesels van tegen wording weinig gereden...
bv de punto`s... deze zijn wegenbelasting vrij en dus populaire zuinige auto`s

maar met nog geen 10.000km in het jaar, hoopt er een hoop vocht op in het carter!

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

maar het was dus toch de spanner!

lager kapot? of spelling in het span element zelf?

ovi (0), 11 jaar geleden

Theflon zit in "Slick 50" dus misschien beter zo'n busje erin kappen dan heb je ook nog eens de voordelen van dit product!
De Swift die we hebben is van 2006 dus de 75 pk versie!
Dat verhaal v/d distributie ketting had je beter niet geplaatst want nu ga ik daar altijd naar zitten luisteren!lol Hoor je deze eerst wat rammelen of breek hij gewoon plots door?
Valt mij wel op dat de motor duidelijk rammeld als hij koud is wat natuurlijk logisch is voor een diesel maar het duurt ook wel lang voor dit weggaat dus heb vrouw en dochter even uitgelegd dat ze echt wel moeten wachten om wat sportief te rijden tot ze dit rameltje niet meer horen en de motor echt warm is!!!
Voor de rest echt een ongelooflijk zalig en krachtig motortje dus hopelijk hebben we er heel lang geniet van.
We doen ongeveer 25.000 km per jaar of meer nu ook onze dochter ALTIJD met het Swiftje weg is !

Sorry voor het off topic gaan Chris maar u probleem is gelukkig opgelost en nu ik eens iemand tegen kom die mij wat meer uitleg kan geven over dit blokje grijp ik even mijn kans!

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

indd slick 50! das presies wat we erin doen!

we hebben als gevolg schades van dat bevriezen gehad dat de krukas kering eruit komen... welke? net die gene als eerste gaat!
tevens kost het soms een tuurbo!

het beste is (in mijn ogen) een olie verversing net voor de winter! en slick 50 erin!


en die ketting hoor je meestal al rammelen! (gelijders sluiten door tot op ijzer)


en ja indd we wijken wel een partijtje af van de bravo...

sorry!

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ovi]Theflon zit in "Slick 50" dus misschien beter zo'n busje erin kappen dan heb je ook nog eens de voordelen van dit product!
De Swift die we hebben is van 2006 dus de 75 pk versie!
Dat verhaal v/d distributie ketting had je beter niet geplaatst want nu ga ik daar altijd naar zitten luisteren!lol Hoor je deze eerst wat rammelen of breek hij gewoon plots door?
Valt mij wel op dat de motor duidelijk rammeld als hij koud is wat natuurlijk logisch is voor een diesel maar het duurt ook wel lang voor dit weggaat dus heb vrouw en dochter even uitgelegd dat ze echt wel moeten wachten om wat sportief te rijden tot ze dit rameltje niet meer horen en de motor echt warm is!!!
Voor de rest echt een ongelooflijk zalig en krachtig motortje dus hopelijk hebben we er heel lang geniet van.
We doen ongeveer 25.000 km per jaar of meer nu ook onze dochter ALTIJD met het Swiftje weg is !

Sorry voor het off topic gaan Chris maar u probleem is gelukkig opgelost en nu ik eens iemand tegen kom die mij wat meer uitleg kan geven over dit blokje grijp ik even mijn kans![/quote]
is goed alleen het probleem is niet opgelost hij loopt beter naar het inlaathuis te hebben schoongemaakt maar de riem loopt nog aan

autopon (0) PRO, 11 jaar geleden

Auto loopt beter heb het inlaathuis schoongemaakt met remmenreiniger maar het probleem met de riem is niet opgelost.

thoontjepower (0) PRO, 11 jaar geleden

er zit een sensor achterop het inlaatspruitstuk! maak die ook maar eens schoon!

das de zo genaamde map-sensor/druksensor

zeker bij diesels levert deze problemen...
maar ook bij benzine auto`s heb ik het meegemaakt!

ovi (0), 11 jaar geleden

[quote=autopon]Auto loopt beter heb het inlaathuis schoongemaakt met remmenreiniger maar het probleem met de riem is niet opgelost.[/quote]
Ik hoop dat je het alsnog kan oplossen en ons het hier vertellen want dit is er weer eentje om iets van bij te leren!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.