Fiat Stilo: Terugkomend scheefslijten voorbanden Stilo MW

Bouwjaar: 2004, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16v

Ik heb een probleem dat mijn voorbanden aan de binnenzijde scheefslijten.

Ik heb de auto 4 Jaar en hij is ook al zeker 4 maal uitgelijnd (grofweg iedere keer bij banden vervangen)
Hij is ook bij verschillende bedrijven, dus verschillende uitlijninstallaties uitgelijnd (overgens wel dezelfde sporings gegevens, dus lijkt me niet een verkeerde waarde)
De specificaties van de uitlijnapperatuur komt overeen wat in Elearn staat.

Verschillende bandenmerken gemonteerd geweest: Bridgestone Turranza, nu Pirrelli p6000 (1e montage van deze auto?)
Hij staat op orginele Stilo lichtmetalen velgen met bandenmaat 205/55-16

Heeft geen voelbare speling op spoorstanglagers/stuurkogels/stuurhuis (zelf gevoeld, en bij APK specifiek aan keurmeester gevraagd en meegekeken)
Wielvlucht en Askanteling L + R netjes gelijk en binnen specificatie ook niet aan de rand van de specificatie
Achteras sporing netjes binnen specificatie.
Ik heb de draagarmen (dus ook fusee's) al compleet vervangen (orgineel Fiat), rubbers waren wat soepel, zeker nog niet verteerd of kapot, maar ja iedere keer de banden scheef en snel versleten wil je ook wel eens opgelost.

Auto trekt wel heel graag naar spoorvorming, je moet het stuur goed vasthouden.
Voelt vaag aan in de middenstand (lees je meer over bij stilo's het is geen sportonderstel)
op een vlakke weg geen problemen met naar L of R trekken

Ik laat de banden vanaf achter naar voor leggen en dan de nieuwe achter. De banden die dus naar voor gaan zijn niet nieuw maar hebben dan +- 6-7mm profiel en zijn recht gesleten en niet gecupt. Dan rijdt ik weer 10000-15000km en ze zijn weer finaal opgesleten aan de binnenzijde APK afkeur terwijl het midden en buitenzijde nog voldoende profiel hebben.

Is dit een bekend probleem bij deze auto?

Ik heb het gevoel dat onder belasting de sporing toch anders staat, gezien het vage rijden en bij sporen. maar hoe ga ik dat uittesten of aantonen waar dat uitkomt, het stuurhuis vind ik verdacht, maar dat als proef vervangen vind ik nogal wat....

Jovi5989

Geplaatst door Jovi5989 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Stilo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Originele velgenmaat eronder?.

kaleido 1 (1565) PRO, 11 jaar geleden

Auto is niet verlaagd?
Of je camber is veel te negatief of je uitspoor is veel tegroot.
Als tijdens de meting alles goed is zal er in bedrijfstoestand toch een situatie ontstaan die duidelijk niet goed is .
Waar stellen ze hem op af ?
Geen spoorverbreders erop?
Speling is goed gecontroleerd , op de juiste wijze?

Jovi5989 (0), 11 jaar geleden

Graag even doorlezen voor je wat opmerkt (oke tis een brok tekst):
orginele velgen, camber en caster netjes binnen specificatie, niet verlaagd, geen spoorverbreders. Een Stilo MW is een brave gezinsauto geen showcar.

kaleido 1 (1565) PRO, 11 jaar geleden

Ik weet niet wie er verder moet lezen? maar dat maakt niet uit , feit blijft dat je banden scheef afslijten , ik wil er maar mee zeggen ook al is alles gecontroleerd? er toch echt iets niet goed zit.
Dus.

Jovi5989 (0), 11 jaar geleden

Ok.
Zijn er problemen met stilo stuurhuizen bekend? zo ja hoe stel ik dat vast?
Ik heb de auto met 85000 gekocht, nu 140000km probleem speelt al vanaf dat ik hem heb.
Laatste uitlijning:
totale sporing -0°.09' bereik -0°18' - 0°00'
wielvlucht L en R ongeveer -0°50 bereik -0°10' - -1°10'
askanteling L en R ongeveer 2°40' bereik 2°23' - 3°23'

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Jovi ;zet de wagen op de handrem en zie hoeveel je het voorwiel naar voren kan bewegen met een momentsleutel .
Op deze manier moet je kunnen zien hoeveel ruimte er in de wielophanging zit .
Hoe dan ook de wielaandrijving trekt de wielen in een te groot uitspoor.
Als laatste optie de sporing wat toe stellen . Het is echt niet zo dat iedere voorwielaangedreven auto uitspoor heeft !!
Succes.

kobusdekater (0) PRO, 11 jaar geleden

ik heb dit jaar al 3 stilo's gehad met achterasrubbers die olie beginnen te lekken, als het dempingsmechanisme in de bussen niet meer werkt krijg je ook een ander weggedrag. Het zou kunnen dat het invloed heeft op je vooras. Het is een kleine moeite om t even te checken.

Jovi5989 (0), 11 jaar geleden

Ik ga dat eens proberen met zn 2en dan kan ik kijken wat er gebeurt, ik zou dan natuurlijk ook eens eerst 2 rijen of rechte latten op mijn velgen kunnen spannen.

Kobus: de bussen heb ik al vervangen, had olie eronder in de garage, mooi klusje trouwens.

kobusdekater (0) PRO, 11 jaar geleden

Zeker een mooi klusje, maar weet je zeker dat de goede hoofdveren voor je uitvoering eronder zitten? zit wel verschil in met en zonder a/c enz.
Je hebt wel een grote kans dat ze vervangen zijn, i.v.m die veerschotelmodificatie (heb ook al een klant gehad met alsnog toch n veer in zijn band, haha).

Jovi5989 (0), 11 jaar geleden

Stuurhuis bleek toch speling te hebben (met de wielen van de grond niet te voelen). Stuurhuis ondertussen vervangen en laten uitlijnen. Auto rijdt ineens veel beter, trekt niet meer naar sporen. Afwachten wat nu de bandenslijtage wordt maar heb er wel vertrouwen in.

Kobus: Bij de veerschotelmod. vervingen ze geen veren maar zijn er, ook bij mij plaatjes onder de veerschotel gemonteerd, overigens rijdt ik nog gewoon met mijn eerste veren rond, dus zo breekbaar zijn ze blijkbaar toch niet.

kaleido 1 (1565) PRO, 11 jaar geleden

Zie post 3 speling gecontroleerd op de juiste wijze!!!!!!!!!!!!!!

Jovi5989 (0), 11 jaar geleden

Ja, achteraf is alles simpel.
De laatste APK heb ik speciaal gevraagd om op speling van het stuurhuis/spoorstanglagers te controleren, en erbij gestaan, niet merkbaar/zichtbaar (wielen los vd grond).
Dit was dus alleen te merken door iemand het stuur vast/stil te laten houden en zelf L-R de speling (die er inderdaad wel was) er uit te trekken.

Wat mij betreft: Slotje

kaleido 1 (1565) PRO, 11 jaar geleden

Prima van het slotje , ik wil er alleen maar mee aangeven dat in bepaalde delen geen speling temeten valt als de boel onder spanning staat , wielen vrij, je moet ook kijken als de wielen op de grond staan, en dan was het zeker eerder geconstateerd.
Succes verder met veel storingsvrije kilometers.
Gr. Ferrie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.