Fiat Punto: Fiat punto met raar startprobleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Hoi,


Zoals de titel al aangeeft heeft mijn punto startproblemen. Het probleem is eigenlijk dat auto bij korte stops rond de 5 a 15 minuten niet goed start. Bij het starten draait het blok/startmotor 2 of 3 keer langzaam rond en valt daarna uit, bij lang stilstaan i.c.m een hele lage temperatuur treedt hetzelfde probleem op. Een "hack" om na een korte stop de auto toch gestart te krijgen is lampen aan en tijdens het starten de lampen uit draaien. Eerst lampen uitdraaien en dan starten werkt minder goed. Verder is het zo dat het euvel niet altijd optreedt. Ik ben als langs de officiele dealer geweest om er naar te laten kijken. Deze wist mij, na redelijk wat onderzoek te hebben gedaan, te vertellen dat het inderdaad een vaag probleem is maar dat de auto verder in orde is. Accu is doorgemeten en is goed en er zijn geen foutcodes gevonden bij het uitlezen. De dealer gaf aan dat het wellicht de startmotor zou kunnen zijn, waarbij ik me dan weer afvraag waarom het probleem dan niet altijd optreedt. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

nick1984

Geplaatst door nick1984 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

MauriceZZR (0), 11 jaar geleden

Hai Nick,

Heb dit probleem al vaker gezien, meestal zit het bij de Punto in een massaprobleem of het is je BDP sensor...

nick1984 (0), 11 jaar geleden

Hoi Maurice,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de accu aansluitingen en massa aansluitingen naar het frame en blok schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Komende week maar eens in de gaten houden of het heeft geholpen.

MauriceZZR (0), 11 jaar geleden

Hai Nick,

Hartstikke goed, kabels er even af gehad en goed schoongemaakt.. ook even controleren op breuk....

nick1984 (0), 11 jaar geleden

Nou het resultaat is tot nu toe positief te noemen. De auto heeft in de afgelopen paar dagen slechts twee keer een klein startprobleem gehad, de lampen en verwarming stonden toen echter aan. Met lampen en verwarming uit gaat het starten nu gewoon goed, ook in de ochtend. Ik ben eens benieuwd hoe de punto zich houdt als het gaat vriezen. Nogmaals bedankt!

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Bij vorst krijg je weer problemen,omdat je accu slecht is,koop maar een nieuwe,dan kun je ook weer starten met je blower en verlichting aan.

tommy550 (0), 11 jaar geleden

ter info:
het is handiger een auto te starten door alle verbruikers in de uit stand te zetten,
dan heb je de volle startcapciteit van de accu.
succes.grt tommy

nick1984 (0), 11 jaar geleden

@Thei11316: Bedankt voor de suggestie. Toen het probleem de eerste paar keer optrad dacht ik zelf ook aan de accu, die heb ik dan ook vervangen helaas zonder succes.
@Tommy550: Ook bedankt :). Alle verbruikers uitzetten heb ik ook meerdere malen geprobeerd, het resultaat is echter onbetrouwbaar, soms start de auto wel beter, soms heeft het geen resultaat.

Ik heb de BDP sensor inmiddels vervangen echter heeft dit het probleem niet opgelost. Mocht iemand nog ideeën hebben dan hoor ik het graag.
Wat verder nog opvalt is dat de boordcomputer in enkele gevallen een reset krijgt, de klok staat dan op 00:00 en de totale km stand wordt weergegeven. Eigenlijk hetzelfde fenomeen als bij het loskoppelen van de accu.

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan blijft toch je accu als probleemgever over, omdat hij op zoon moment van reset,alle stroom die er is bij de startmoter nodig heeft,misschien een idee om de startmotor er eens af te halen, schoon te maken (zodat daar ook alle kontakten schoon zijn) en eens met een losse accu te proberen,zodat je weet of deze 100% goed is....

nick1984 (0), 11 jaar geleden

Bij deze een update. Ongeveer 2 weken geleden is de auto bij thuiskomst een keer afgeslagen waarna ik hem met geen mogelijkheid meer gestart kreeg, de startmotor/blok draaide bij het starten weer langzaam rond. Ik heb de accu toen een nachtje aan de druppellader gehangen, 's ochtends weer ingebouwd en de auto starte meteen een stuk beter. De afgelopen twee weken heeft de auto met alle verbruikers uit eigenlijk iedere keer goed gestart, 's ochtends gaat het starten een beetje moeizamer maar niet in zo'n mate dat ik het als een probleem ervaar. Is de conclusie dan dat het toch de accu is die slecht is, of iets anders waardoor de accu niet goed oplaadt?

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

Je bent nu 4 maanden aan het knoeien en twijfelen , laadspanning al eens gemeten , startmotor schoon gemaakt ?

p029351 (0), 11 jaar geleden

1e Meet de laadspanning die kun je meten als de motor draait en dan maak je de plus van de accu los; valt je motor stil dan heb je totaal geen spanning van je dynamo.
2e Start de motor en meet de laadspanning op de accu polen (aangesloten) deze moet ongeveer 13,5 volt zijn.
Controleer de kabels vanaf je accu tot aan de dynamo en kijk ook ff naar de massa kabel op je carrosserie en vaak ook op de versnellingsbak.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Vroeger zonder elektronika lukte de truk met losnemen van de plus-pool misschien.
Tegenwoordig met al die elektronika is dat vragen om problemen, zoals opgeblazen ecu's.
Dus nooit een accu-pool losnemen met draaiende motor.

p029351 (0), 11 jaar geleden

Dat moet wel kunnen want als de dynamo goed werkt dan heb je op je ecu ook stroom; en indien er geen stroom van de dynamo komt en accu dan houd het gewoon op.
Ecu blaas je niet zomaar op wel als de stroom meer is als 16 a 18 volt ! of door kortsluiting.

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Bij een kortsluiting kan de spanning NOOIT oplopen,deze wordt alleen maar lager,de stroom wordt dan hoger tot de accu/dynamo de geest geeft en dan is het helemaal afgelopen,mocht de auto dan nog niet in de fik staan.

Laadspanning meten op zowel de pluspool van de accu als de + van de dynamo,deze spanningen moeten gelijk zijn.

Als je een accupool bij draaiende motor losneemt kan de spanning zelfs oplopen tot wel 75 volt,de accu is immers ook de belasting voor de dynamo en die neem je dan weg,gevolg alle electronica naar zijn grootje.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 11 jaar geleden

Voltmeter op de accupolen aansluiten en iemand anders laten starten, wat is tijdens het starten dan de accu spanning?

Dikke pluskabel in/op de accuklem maakt wel goed contact?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Is het niet gewoon de startmotor die naar zijn grootje is.
Hij spreekt van een hik tijdens het starten,kortom de startmotor gaat niet goed rond.
Ik vermoed dat tie de startmotor even een slag hoort maken,even niks hoort en dan vervolgens weer gaat draaien.
De accu heeft tie gewisseld,zou dus goed moeten zijn,laadspanning zal de dealer wel naar gekeken hebben.
Als de startmotor teveel wegtrekt omdat de lagering kapot is of de wikkelingen onderbroken zijn zie je de startcapaciteit van de accu inzakken.

nick1984 (0), 11 jaar geleden

Zoww weer een hoop nieuwe reacties erbij, vaag dat ik daar geen mailtjes van heb ontvangen maar dat even terzijde. Ik heb afgelopen weekend de startmotor eraf gehaald, de contacten schoongemaakt met een staalborstel en ingespoten met contactspray. De voorlopige resultaten zijn dat de auto nu weer erg fanatiek start, zowel koud als warm! Ik zal het de komende weken nog in de gaten houden en terugmelden indien het resultaat stabiel blijft.

@primera p11: Ik denk dat dat wel een goede omschrijving is. Het probleem klinkt iig als volgt: Sleutel omdraaien om te starten dan geluid van startmotor "Wuuu........Wuuuuu.......Wuuuuu....en niks meer".

Bedankt voor alle hulp en suggesties.

kaleido 1 (1395) PRO, 11 jaar geleden

Niet om het 1 of ander maar kijk eens naar #11
Maar mooi dat hij weer werkt.

nick1984 (0), 11 jaar geleden

@kaleido 1: #11 en de suggestie van "DNS Car Solutions" heb ik zeker gezien en daarom afgelopen weekend ook de startmotor schoon gemaakt, dus nogmaals bedankt voor de suggestie :)

MauriceZZR (0), 10 jaar geleden

En rijd je nog steeds tevreden? :-)

nick1984 (0), 10 jaar geleden

Er is wel eens een enkele keer dat ie even een hikje heeft tijdens het starten maar over het algemeen gaat het nog steeds goed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.