Peugeot 406: Haperende motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi (110 PK)

Beste mensen,

Anders dan mijn naam doet vermoeden ben ik, na een Omgea, nu in het bezit van een Peut 406 met de 2.0 Hdi (110 PK) motor.

Sinds al weer ruime tijd loopt de motor niet echt lekker binnen een bepaald toerengebied en ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Alle forumbijdragen doorgespit maar ik kom er niet één tegen die hetzelfde is als het probleem bij mij.

Ik heb een rustige rijstijl en bij het rustig accelereren begint de motor vanaf 2200 toeren te vibreren/schudden/onregelmatig te lopen.
Bij 2700 toeren is het net alsof er even een "dood" punt zit waar hij even lijkt in te houden, vervolgens wel doorheen gaat, met nog steeds de
nodige trillingen / onregelmatig lopen en vanaf 3000 toeren is dat verschijnsel zo goed als weg.

EGR is met een daarvoor bedoelde spuitbus via het inlaattraject al eens gereinigd maar dat heeft niet geholpen en uitlezen van storingscodes heeft niets opgeleverd.

Heeft er iemand soortgelijke ervaringen en een suggestie waar ik dit moet zoeken?

Moet ik dit toch in de EGR zoeken of lijkt het meer een electronisch probleem in de vorm van niet goed werkende sensoren hier of daar?

En dan zit ik nog met een klein vraagje over de radio.
Ik heb de standaard Clarion er uit gehaald en vervangen voor een Pioneer.
Op de Pioneer heb ik echter geen radio-ontvangst (althans heeeeeel erg zwak)!
Zit er in de Peut een antenneversterker die ik wellicht nu niet heb aangesloten?
Indien dat het geval is weet iemand dan ook welke draad ik moet hebben om de versterker weer van stroom te voorzien?

Alle suggesties zijn welkom!

Vriendelijke groet en dank voor het delen van uw kennis,

Jan Marten

Bad-Omega1999

Geplaatst door Bad-Omega1999 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

405gl (0), 11 jaar geleden

Hallo Jan,

alhoewel ik niet exact hetzelfde probleem had (wel iets vergelijkbaars), kan je ook eens het vliegwielsensor laten nakijken / vernieuwen. Deze sensor bepaald het moment van onsteking (als ik het goed heb begrepen van de garage).

Mijn 406 is uit 2003 (benzine) en daar deed de sensor het maar "half" waardoor mijn ontsteking niet optimaal was.
Jij hebt er een uit 2004 dus wellicht is die sensor van jou ook op z'n eind.

hobby-monteur (0), 11 jaar geleden

Ik denk niet dat de ontsteking een probleem is op een 2.0Hdi.

Ik rij zelf ook een diesel,een 1.6 Hdi weliswaar,maar ik jaag hem regelmatig de begrenzer in.
Een bevriende garagist geeft ook aan dat het nieuwe rijden heerlijk desastreus is voor de diverse auto's,en zijn bedrijf vaart daar wel bij.
Mijn advies,als je een rustige rijder bent,geef je auto eens de sporen,als hij goed warm is,laat dan de motor maar eens brullen,
daar heb je een 2 liter voor.
Ik denk dat een rustige rijstijl ook een oorzaak kan zijn.

Bad-Omega1999 (0), 11 jaar geleden

Hallo Sieto,

Het risico van overmatige vervuiling van de motor, kat, roetflter, door een al te gezapige rijstijl was mij bekend!

Dat probeer ik dan ook te voorkomen door zo nu en dan (als de wegomstandigheden dit toelaten) even flink gas te geven en flink in te toeren te blazen.
Hij blaast dan dikke zwarte rookwolken uit en dat hoef je maar een paar keer te doen en dan is er "geen vuiltje meer aan de lucht"

Ik heb hem laatst op een avond op de A7 nog even flink de sporen gegeven dus ik denk niet dat dat het probleem is.

Al die berichten zo doorlezend dan realiseer ik mij wel dat ik een roetfilter in de auto heb zitten maar dat hier nog nooit
iets van vloeistof (Eolys) voor in de auto is gegooid.

Een storing op dat gebied heb ik echter ook niet in de computer staan en dus kunnen we er denk ik vanuit
gaan dat er Eolys in het daarvoor bestemde tankje zit, toch???

Vriendelijke groet,
Jan Marten

Bad-Omega1999 (0), 11 jaar geleden

Beste mensen,

Gezien het matige aantal reakties vraag ik mij nu af:

* Heb ik mijn vraag / probleem niet duidelijk geformuleerd?

* Zijn er geen ervaringen met dit probleem?

Ook niemand die bekend is met het feit of er een antenneversteker in de 406 aanwezig is?

Groet en dank voor de reakties,

Jan Marten

hobby-monteur (0), 11 jaar geleden

Als het goed is,krijg je een melding bij een laag vloeistof-niveau.
Voor wat betreft het onregelmatig lopen,ik zou eerst eens de basis voorwaarden controleren,brandstoffilter,verstuivers,werking van de turbo.
Volgens mij,correct me if i'm wrong,zit op jouw auto een variabele turbo,en die willen wel eens gaan.Ik heb klachten gelezen in het toerengebied wat jij beschrijft,wat met de turbo te maken had.

Ik zou niet weten of er een antenneversterker is toegepast,maar de antennevoeten van peugeot willen wel eens corroderen,waardoor de ontvangst slechter word,en de ene radio is hier gevoeliger voor dan de andere.
Als je de DIN aansluitingen hebt gebruikt,is het een koud kunstje om eens te testen met een andere radio.
Gezien het bouwjaar zou jouw antenne achterop moeten staan,en bij die typen komt dat voor,volgens de dealer.

Voor zover ik weet,en wat ik al vaker gelezen heb,moet het roetfilter bij 120.000 km vervangen worden,tezamen met de eloys regeneratievloeistof.
Maar ik denk dat de prof's je daar meer over kunnen vertellen,daar ben ik niet zeker van.

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

Plaats of mail de laatste 8 cijfers van het chassisnummer. Ik vermoed dat u n.l. geen roetfilter heeft maar alleen maar een oxykatalysator. Wat betrefd het inhouden, dat is moelijk te zeggen als er geen storingscodes zijn. In het algemeen geld voor deze motor dat het vacuumsysteem wat voor de sturing van het egr en de wastegate van de turbo zorgt een gevoelig systeem is. De elektrokleppen die het vacuum regelen raken som vervuild en de vacuumslangetjes scheuren of verstoppen. Of er lekt een membraam (op de egr klep). En de vacuumpomp moet voldoende vacuum opwekken. De elektrokleppen kun je alleen maar vervangen als ze vervuild zijn. (ze reageren dan te traag of laten geen vacuum meer door of ontluchten niet meer waardoor er geen vacuum gelost kan worden).
Wat betrefd de radio, met een chassis nummer kan ik in het schema kijken voor de voeding van de antenne versterker.

Bad-Omega1999 (0), 9 jaar geleden

Mannen,

Dank voor het meedenken en aandragen van oplossingen.

Groet,
Jan Marten

pieterp9094 (0) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor je bericht maar is het nu opgelost en hoe heb je dat gedaan ?

Hiermee help je iedereen natuurlijk het meeste.

Bad-Omega1999 (0), 9 jaar geleden

Hallo Pieterp,

Probleem is nog niet opgelost en dus "hobbel" ik nog steeds wat door.
Niet prettig maar hij rijdt er wel om en het ziet er naar uit dat ik nu eerst met een duurder probleem
wordt opgezadeld en daarom wordt de oplossing van dit probleem wederom opgeschoven.
En zo heb ik "tussendoor" al meerdere (dure) kwesties met de Peut gehad (o.a. nieuwe koppeling) waardoor ik er steeds niet aan toekom.

Zodra het opgelost is koppel ik dat echt wel terug want ik heb er zelf ook een gruwelijk hekel aan dat men dat niet doet.

Groet,
Jan Marten

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.