Fiat Punto: Punto 188 slaat warm af.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Als de de motor op bedrijfstemp. is slaat deze af als hij stationiar dient te draaien.
Tijdens de rit loopt hij als een zonnetje maar zogauw er voor een stoplicht de koppeling in getrapt word valt de motor uit.
Voor mijn gevoel word hij niet opgevangen door de stationair actuator. Als ik dan meteen start lijkt het als of de accu leeg is, hij geeft een kreun.
Volgens mij komt dat doordat de ontsteking heel er vroeg staat, zoals je vroeger wel eens met de hand aan een ouderwetse ontsteking draaide om het juiste ontsteek punt op te zoeken. als je de ontsteking dan te vroeg draaide maakte hij ook zo'n geluid.
Even tot 10 a 15 tellen en dan doet hij het vaak wel weer, en vervolgens met rechts remmen en gas geven.
Ook als ik de motor gewoon zo stationair laat draaien met een stil staande auto slaat deze af.
Auto bij de Fiat dealer uit laten lezen, staan geen storingen in het systeem
Tevens vind ik dat de koelventilator wel erg snel gaat draaien.
De temp. meter geeft gewoon 90graden aan en de ventilator draait al alsof deze tegen de 100 graden aan loopt

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb zelf het volgende al bekeken: Koelvloeistof temp sensor is v.v. Koelsysteem goed ontlucht, Dit gaf de ECU aanvankelijk als foutmelding.
BDP-sensor v.v., distributie timing gecontroleerd, gaskleppenhuis door een andere vervangen, massa naar de ECU en gaskleppenhuis getrokken.

Er zit ook een fasesensor, nokkenas tpm sensor op, maar hier slaat de motor volgens mij niet op af, ook na het lostrekken van de stekker van deze sensor blijft de klacht hetzelfde.

Ik ga morgen nakijken of de stationair actuator wel goed aangestuurd word door de ECU, tevens de aansturing van de bobines nameten.
Zou deze klacht uit de ECU kunnen komen? Zijn geloof ik niet al te best van Fiat(Magnetti Marelli)

mikey77

Geplaatst door mikey77 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

limbra (485), 11 jaar geleden

Stappen motor vervuild / defect is het eerste wat mij te binnen schiet . (ook wel nullast regelklep - stationair actuator genoemd)

Vaak is reinigen hiervan al voldoende .
Let er op dat je de pakking niet beschadigd bij demontage .
Tevens ook ff de stekker verbinding hiervan controleren .

mikey77 (0), 11 jaar geleden

Heb het complete gaskleppen huis door een andere v.v. Hier zitten zowel de gasklep positiemeter als de stationaire actuator in.
Heb inmiddels wat metingen verricht. Heb de ecu los gehaalt deze is nu onderweg naar actronics.

limbra (485), 11 jaar geleden

ok ben benieuwd of daar een fout / storing in zit .

succes.

mikey77 (0), 11 jaar geleden

ACtronics heeft de storing niet weten te reproduceren.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de ecu niet stuk is.
Ben ik dus niets mee opgeschoten.
Als de motor in de noodloop schiet als ik bv de stuurdraden van de bobine aftrek blijft de motor wel goed lopen.
Hiermee sluit ik volgens mij ook de brandsrofpomp en de relais hiervan uit.
Iemand nog ideeen? Of zal ik toch een andere ecu moeten bestellen?

limbra (485), 11 jaar geleden

Worden de injectoren wel aangestuurd als de motor in stationair gaat ?

defecte nokkenas-sensor en/of krukas-sensor , dan kan je dit probleem ook hebben .

controleer de massa punten eens .

De ECU vervangen is natuurlijk een optie ,maar zonde van de €€ als het probleem dan alsnog niet opgelost is .

succes .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.