Fiat Punto: Fiat Punto heeft ergens een koelvloeistoflekkage

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

Mijn Fiat Punto 60SX Selecta (automaat) heeft ergens een kleine koelvloeistoflekkage. Ikzelf denk dat het uit het verwarmingssysteem komt. Als ik de verwarming aanzet beslaan de ruiten aan de binnenkant van de auto en ik ruik een chemische lucht, waarschijnlijk koelvloestof. Ook liep de temperatuur in de file hoog op, maar dat kwam volgens mij omdat het niveau in de vultank onder de voeler van de koelventilater was gekomen, waardoor deze niet aansloeg. Ook dacht ik aan een lekke koppakking, deze is reeds een keer vervangen, maar mijn vermoeden gaan toch uit naar een lekkende kachelradiator. Ik heb nergens een uitwendige lekkage kunnen vinden. Hoe kan ik de kachelradiator bekijken, wat moet ik dan demonteren? Alvast bedankt voor jullie reacties.

leko2222

Geplaatst door leko2222 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ga er maar van uit dat de kachel radiateur zelf lekt... de slang aansluitingen zijn te inspecteren...

Of de koppakking lek is weet ik niet.. Het door rijden met (veel) te weinig koelvloeistof kan funest zijn....Nooit meer doen!!!!!!!

Het lijkt me verstandig eerst een cilinderlektest uit te (laten) voeren. Daaruit zal blijken of de koppakking nog intakt is.

Na vervanging van de kachelradiateur behoeft dan het koelsysteem alleen nog maar gevuld en ontlucht te worden..

Als de koppaking wel lekt is de reparatie ervan te combineren met het plaatsen van een nieuwe kachel-radiateur.

leko2222 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor deze info. Toen ik vanmorgen de auto startte, liep deze zeer onregelmatig, alsof hij op 2 of 3 pitten liep in plaats van 4. Ook stond het koelstofsysteem onder hoge druk. Toen ik de dop van het systeem opende, spoot het er uit, ik weet niet of het systeem altijd onder druk staat. Als leek denk ik dan toch dat het te maken kan hebben met een lekke koppakking en door de druk is ook dan de kachelradiateur lekgeraakt. Wat denk jij ervan en wat zullen de geschatte kosten zijn voor zo'n reparatie. (is de auto het nog waard, Punto uit 1998).

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Of de auto het nog waard is, bepaal jij helemaal zelf. Belangrijk is, of de rest van de auto nog in een goede staat is. En of je de beoogde onkosten nog wil maken.? Laat een autobedrijf een vrijblijvende offerte maken, en maak dan nogmaals die overweging.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Verder lezend, vraag ik me af of de lekke koppakking het gevolg is van, te weinig koelvloeistof door een lekke kachelradiateur, of andersom, Een defecte kachel door het langdurig door rijden met een lekke koppakking ????? Ik vermoed het 2e....

In ieder geval is het niet meer nodig dat er een cilinderlektest wordt gedaan.. Verwijderen van de bougies en inspectie ervan zal direct vertellen welke cilinder een ongeoorloofd lek heeft naar het koelsysteem.. Tijdens het rijden wordt er regelmatig gas uit die cilinder in het koelsysteem geblazen en wordt het koelsysteem onder extreem hoge druk gezet.. gedurende de nacht zorgt die druk ervoor dat er koelvloeistof via hetzelfde lek in de cilinderruimte komt...Waarschijnlijk is de overdruk dop verstopt geraakt waardoor deze niet werkt... In ieder geval dient die dop ook gecontroleerd te worden, als er besloten wordt tot reparatie...

Ik heb het steeds gehad over de koppakking, echter een lek in het materiaal van de cilinderkop heeft het zelfde effect, en zelfs na demontage van de cilinderkop en het vaststellen dat de pakking defect is, kun je een 2e lek niet uitsluiten... Enige indicatie zou je kunnen halen uit het verleden van het koelvloeistof niveau/verbruik..

Als er al maanden bijgevuld moest worden?? zou ik niet meer aan de reparatie van de cilinderkop beginnen. De koelvloeistof heeft inmiddels misschien ook aan de betreffende cilinderwand en/of zuiger voor overmatige slijtage gezorgd..

leko2222 (0), 11 jaar geleden

De auto heeft inderdaad een lekke koppakking, waardoor de kachelradiator door de hoge ontstane druk ook defect is geraakt. De garage geeft een dusdanige hoge reparatiekosten aan dat het geen zin heeft om de auto te laten reparen. Daarom de auto van de hand gedaan aan een sleuteraar.

leko2222 (0), 10 jaar geleden

Probleem gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.