Peugeot 206: Koppeling vervangen; maar nog stroef.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb afgelopen donderdag mijn koppeling laten vervangen door een kameraad van mij, een BMW monteur. Dit was nodig omdat volgens mij de koppeling echt op was. Ik merkte het ook met schakelen, af en toe tandenknarsen en stroef (bokkerig)
Hij heeft de totale koppeling, drukgroep, koppelingsplaat, druklager vervangen maar de koppelingskabel laten zitten. Het intrappen is nu veeeeel lichter geworden en ook geen bijgeluiden meer, maar het schakelen zelf is nog wel stroef. Ik voel nog steeds de 'tandjes' alsware als ik overschakel.
Waar kan dit aan liggen? Mijn kameraad zei dat hij het lastig vind om te zeggen waar dat aan ligt omdat hij dit soort koppelingsystemen niet kent.

Weet iemand meer? Zou top zijn!

mikey2006

Geplaatst door mikey2006 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Brum1467 (0), 11 jaar geleden

Vraag is of de versnellingsbak ooit beter geschakeld heeft. De versnellingsbakken van Peugeot die in de 206 zitten, schakelen in de regel altijd hakerig. Dus het kan maar zo zijn dat de koppeling goed werkt en dat je te maken hebt met een producteigenschap van de versnellingsbak.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

het kan ook zijn door dat je al een langere tijd met slechte koppeling hebt gereden dat je de versnelling in de bak beschadigd zijn
dus in het ergste geval is het de bak zelf.
je zegt namelijk zelf dat koppeling nu heel stuk soepeler gaat, dus koppelingskabel heeft geen weerstand
verder kun je nog boven op je subframe de betreffende schakelstangen losnemen schoonmaken en smeren.
als dat niet helpt ben ik echt bang dat het in de bak zelf zit, als ik zo je verhaal lees namelijk.

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

Ja hij heeft het eerder altijd beter gedaan...
Ik heb inderdaad ook al ergens via Google gelezen dat de schakelstangen vervangen konden worden, is dit correct? Ik meende dat dit met kabels ging.
En zou dit verschil kunnen maken? Mijn kameraad vraagt of ergens een tekening o.i.d. te vinden is waar de werking van dit koppelingssysteem / schakelsysteem te vinden is.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als hij een monteur is
dan snap ik niet waarom hij een tekening in principe nodig heeft
het is namelijk iets wat je kan zien, electrische bedrading controleren dan heb je inderdaad wel een schema nodig

zoals gezegd mocht je schakelstangen hebben deze keer smeren op de schanierpunten wil wel eens helpen
heb je kabel dan kijken of je kabels goed op en neer gaan als ze niet op de bak bevestigd zijn, dit is eigenlijk wel altijd het geval

koppeling systeem wat in de bak zit is vervangen
wat er buiten zit kan hydraulisch zijn, hier nog nooit problemen mee gehad
of met een koppelingkabel gaan
laatste wil wel eens zwaar gaan
de automatische spanner in de kabel wil wel eens eroverheen schieten
maar dat voel je allebei in je koppelingspedaal zelf
echter zeg je zelf dat hij perfect schakelt


http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
hier wat info over de koppeling systeem met betrekking op de automatische spanner

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

Nee het pedaal is veel lichter nu. Deze gaat de monteur in kwestie nog voor me afstellen van de week.
Maar ik weet niet of de GTI schakelstangen heeft, of kabels of wat anders eerlijk gezegd. Als ik de koppeling intrap, en dan wil schakelen is het gewoon even een lichte blokkering en moet ik iets drukken om hem erin te krijgen.
Zelf heb ik geen idee of het aan de koppelings kabel ligt, aan de bak zelf of schakelstangen o.i.d.
Wellicht kent iemand het probleem wat ik omschrijf.....

harry4203 (430) PRO, 11 jaar geleden

wat ga je afstellen aan een zelstellende koppeling dan??

mikey2006 (0), 11 jaar geleden

Wat kan ik nu het beste doen. Ik heb er zelf geen koek van gegeten, dus vandaar de vraag. Ik weet wel dat het zelfstellend is maar hij is volgens de monteur wel wat bij te stellen

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

of hij nu hydraulisch is of met kabel is
de koppeling is niet af te stellen
alleen volledig terug te stellen maar als je het loslaat schiet hij zelf helemaal weer terug
en kom uit op de zelfde punt als hij nu is

twijfel je ga even langs een garage
zeg dat de koppeling net vv is door iemand anders, maar je hem niet lekker vindt schakelen

wat je namelijk voelt is niet in woorden goed uit te drukken
als ik de auto heb kan ik beter zeggen of het goed is of niet,
ik moet het dan wel ff voelen

denk niet dat iemand dit probleem herkent anders was er een directe reactie ervan al.

mikey2006 (0), 10 jaar geleden

Ik heb de peugeot verkocht en een Citroen gekocht. Dus helaas geen oplossing weten te vinden.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.