Peugeot 406: Motor slaat niet aan, brandstofpomp defect?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Sinds vanmiddag slaat de motor van mijn 406 helaas niet meer aan. De startmotor gaat gewoon goed rond, maar de motor slaat dus niet aan.

Als ik het contact aanzet dan hoor ik het geluid van de brandstofpomp niet. Alle zekeringen gecontroleerd, geen defecte gevonden.
Dus de brandstofpomp (of evt bedrading) lijkt mij verdachte nummer 1.

Ik heb even onder de zwarte dop onder de achterbank gekeken waar de brandstofpomp zit. Wat kan ik evt zelf aan de (connector van de) brandstofpomp testen of meten?

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

harry4203 (450) PRO, 11 jaar geleden

kijk iig of je op een van de 2 dikkere draden spanning krijgt tijdens het starten.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Op de 2 dikste draden (de middelste 2 op de connector, geel en blauw) komt bij het starten gewoon spanning.
Kan ik evt nog meer testen?

En ligt het voor de hand dat de brandstofpomp inderdaad het probleem is of zijn er nog andere mogelijke oorzaken waaraan ik moet denken?

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

99,9% zeker de brandstofpomp,mits je op de goede aansluitingen 12V meet. Geef tijdens starten eens een klap op de onderkant van de tank (niet te hard natuurlijk). Mogelijk doet de pomp het weer (tijdelijk).

harry4203 (450) PRO, 11 jaar geleden

nou, dan ga ik voor 100

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Inderdaad, met een paar tikken onderop de benzinetank startte hij weer! Zeer bedankt voor de tip.
Ik rijd dus weer even, en ga snel op zoek naar een nieuwe/tweedehands pomp.

(En ik ga mijn RM Pechhulp weer omzetten naar de ANWB Wegenwacht. De RM-afsleper wilde mijn vrouw, die vanmiddag niet meer bij haar werk weg kwam, vertellen dat het probleem werd veroorzaakt door de LPG-installatie..)

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Ik ben geen lid van RM maar ook de wegenwacht slaat wel eens de plank mis , je moet gewoon geluk hebben dat zoals in dit geval (maarten) de juiste oplossing heeft.

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ferrie, Tuurlijk zitten wij er ook wel eens naast, gelukkig zijn we ook maar mensen. Maar kennis van zaken heeft weinig met geluk te maken. doet me toch wel deugd te zien dat rm gewoon geen service biedt... Maar dat wisten we al wel hè?

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Precies maarten , ik ben al sinds 1979 lid van de WW ( nee niet die uitkeringsinstantie) en dik tevreden , heb ze pas 1x echt nodig gehad (motor geploft in zuid-frankrijk) en inderdaad dan is service echt belangrijk.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Sorry voor het aanzwengelen van de RM-WW discussie..

Even terug naar de pomp:
Ik kan aan een pomp uit een 406 2.0 bj 2000 komen, een VDO met nummer 9632194980. Als ik even google raadpleeg dan lijkt dit een 1525C6 te zijn.
Deze ziet er iets anders uit dan mijn Marwal met nummer 9638028980 (1525N7).
De VDO pomp heeft bijv 2 slangaansluitingen en mijn Marwal heeft er maar 1. En ik ben niet zeker of de connectors gelijk zijn.

Weet iemand of ik de VDO pomp in mijn 406 (laatste 8 cijfers chassisnr: 81425339) kan plaatsen?

harry4203 (450) PRO, 11 jaar geleden

nee, bij een aansl zit de drukregelaar in de pomp

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Bedankt. Ik heb inmiddels een nieuwe 1525N7 besteld.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Ik wil de oude pomp verwijderen, maar ik krijg de zwarte ring waarmee hij is bevestigd niet los.
Mijn Haynes zegt iets als: zet schroevendraaier tegen de uitstulpingen op de ring, en tik voorzichtig tegen de schroevendraaier.
Heb ik gedaan op verschillende plekken op de ring, maar hij gaat niet los en ik durf niet echt harder te meppen.
Iemand een tip om die ring los te krijgen?

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

De ring kan inderdaad goed vast zitten.
Kijk eens als je de ring met een fohn een beetje warm maakt , of hij dan los wil komen.
Tegen de klok in is los , waarschijnlijk een overbodige opmerking.
Een flinke schroevendraaier gebruiken.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Dank voor de tip maar het is me nog niet gelukt. Er zijn wel een paar nokjes gesneuveld..
Ja ik draai de goede kant op maar het is moeilijk kracht te zetten.

hans4074 (0) PRO, 11 jaar geleden

De dealer heeft hier een speciaal stuk gereedschap voor. Je probeert het zelf te doen en dat is ook prima, maar denk erom.........krijg je em echt niet los en het wordt alsnog dealer ivm dit stukje gereedschap, dan moeten er rondom nog wel een aantal nokjes zitten.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Ik heb zelf nog een geimproviseerd stukje gereedschap gemaakt van 2 metalen strips (tip uit de Haynes) maar daarmee kreeg ik het ook niet voor elkaar.
Ik ga proberen of de dealer de ring voor me kan losmaken..

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Zo, we rijden weer. Dealer heeft de pomp vervangen. Ik begreep dat ook de tank iets moest zakken om de ring te kunnen verwijderen. Dat stond er niet bij in mij Haynes..

Richard9710 (0), 11 jaar geleden

Het is best zelf los te krijgen, maar je moet wel geduld en doorzettingsvermogen hebben. Ik ben ooit eens meer dan een uur lang aan het hameren geweest, telkens twee tikken tegen een nokje en daarna naar het volgende nokje en weer twee tikken. Na een uur nog geen zichtbare beweging, toen vijf minuten later begon het opeens stukje bij beetje los te komen. En de tank hoeft niet te zakken, maar je moet dan wel de carrosserie een stukje inknippen om de ring er uit te krijgen.

harry4203 (450) PRO, 11 jaar geleden

klopt, ff de plaatschaar erop.

kjdkraker (0), 10 jaar geleden

Het lijkt erop dat de brandstofpomp die in november 2012 is geplaatst (Bosch) alweer stuk is..

De auto wil niet starten. Bij het starten draait de startmotor wel, maar de motor slaat niet aan. Volgens de pechdienst krijgt de motor geen brandstof. Ik heb zojuist gemeten dat de brandstofpomp wel gewoon spanning krijgt.
Ik heb ook de reservesleutel geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Ik ben verrast dat de brandstofpomp (na iets meer dan een jaar) alweer stuk zou zijn. Is er misschien nog een andere mogelijke oorzaak die ik kan controleren?

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Was die pomp nieuw? Of een gebruikte?
In geval van nieuw kun je wellicht nog beroepen op garantie. Bij een gebruikte is dit, ´einde verhaal´.

kjdkraker (0), 10 jaar geleden

Ik heb de pomp nieuw gekocht en ik zal komende week de shop eens bellen ivm garantie.
Maar hoe dan ook, mijn technische vraag is wat een andere mogelijke oorzaak kan zijn en wat ik daaraan kan controleren.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Mogelijke oorzaak defecte brandstofpomp kàn zijn; aanzuigfilter geopend waardoor partikeltjes IN de pomp kunnen komen.
Vocht in de brandstof.
Slechte stekkerverbinding
en nog veel meer.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Of te weinig benzine in de tank waardoor er minder verkoelende werking optreed en de pomp weer kapot gaat.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Precies, dat de aanzuigmond, boven het vloeistof niveau hangt (door verkeerde montage), .... en nog veel meer mogelijkheden.

kjdkraker (0), 10 jaar geleden

De benzinepomp was inderdaad defect. Het is niet duidelijk wat nu de oorzaak was, maar de dealer heeft een nieuwe geplaatst en we rijden weer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum