Fiat Doblo: Houd in en stottert

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Mijn Doblo houd bij een laag toerental dus bij rustig rijden in bv een file in als ik een beetje gas geef en soms begint die ook te stotteren.
Geef ik gewoon gas dan is er geen probleem. Luchtfilter is vernieuwd maar ik hou het probleem
Het lijkt op teveel lucht en ik weet niet of de diesel pomp afgesteld moet worden of dat het wat anders is.
Heeft iemand raad ?

gsm3844

Geplaatst door gsm3844 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Was dit probleem al niet eerder besproken : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Moderator Problemcar

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Nee maar wel aangehaald op 4 mei maar niet echt besproken. Het ging toen over een foutcode en ik melde dat omdat ik dacht dat zoveel mogelijk info een beter beeld gaf en misschien had ook het stotteren er mee te maken. Maar niet dus.
Het storingslampje is nu al enige tijd niet meer aan gegaan nadat het ineens uit ging maar het inhouden en soms stotteren is gebleven en vandaar mijn vraag nu.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Als ik dit forum zo aflees over dit probleem kom ik vaak de EGR tegen die het probleem veroorzaakt.
Hoe kan ik controleren of die EGR het probleem is of kan dat alleen in de garage ?

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Het heeft even geduurd maar we zijn nu dan eindelijk bezig geweest met het stotter probleem en de garage heeft de EGR afgedopt. Probleem verholpen en wat een verschil in rijden, motor draait rustiger en meer power.
Maar zoals verwacht ging het motor lampje aan en dus weer de dichte pakking en de storing verwijderd.
We
Op internet lees ik dat schoonmaken het probleem is dus dat ga ik dan doen maar even wat vragen :
Waarmee ? Bestaat er zoiets als EGR cleaner of is er een ander schoonmaak spul te koop ?
Hoevaak of om de hoeveel km moet dit gedaan worden ?
Ligt het aan de diesel die getankt wordt ? Wat is dan de schoonste diesel om deze aanslag te verminderen ?
Zijn er nog andere adviezen om de EGR zoveel mogelijk te ontzien ?

Alvast bedankt

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Dicht plaatje om de EGR af te sluiten werkt niet bij dit bouwjaar.
Maar een plaatje met 1 of 2 gaatjes (6-8 mm) er in werkt waarschijnlijk wel.
Fiat verkocht voor sommige motoren zelfs die plaatjes.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Bedankt. Ik ga morgen even bij Fiat informeren of ze die nog hebben, het zou art. nummer 71751469 zijn.
Ik zag die op internet maar ik heb ook op internet plaatjes met 1 gat en met 3 gaten er in gezien en die met 3 gaten waren 7mm
Als ik zeker wist hoeveel gaten en de diameter van die gaten dan zou ik hem zelf maken van dat dichte plaatje wat ik nu heb
Ik weet niet of het veel uitmaakt 1 of 2 of 3 gaten van bv 7mm ?

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Begin eens met de EGR klep met lucht schoon te blazen. Aan de achterzijde van het blok zie je EGR klep. Hier zit een zwarte plastic huis aanvast. Als je precies tussen het aluminium en plastic kijkt aan de bovenkant zit er een half maantje uit het huisje. Hier zit ook een klein gaatje. Neem een luchtpistool en zet deze precies in het halve maantje. Afdrukken en ogen dicht want er komt waarschijnlijk een hele grote berg met roet vanonder de auto.
TIP: doet dit niet in je witte overhemd :)
Dit zal al 80% van je probleem kunnen oplossen. En bij herhalen bij elke beurt voorkom je het terugkomen.
Ook zijn er al diverse updates geweest om EGR problemen te voorkomen/verminderen.

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

Een EGR klep vervangen is ook niet zo'n grote kost. En als je niet teveel korte afstanden rijdt dan gaat die klep meestal een heel eind mee.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

De dealer zegt dat zo´n plaatje niet voor mijn type Doblo bestaat en heeft het dus niet.
Een EGR vervangen vind ik een te gemakkelijk besluit en kan altijd nog dus heb ik vandaag het advies van Merten Kampstra uitgevoerd en ik krijg het gevoel dat dit de oplossing is want vanavond heb ik even een 25km gereden en voor mijn gevoel rijd die rustiger, mooier en geen last gehad van stotteren of inhouden als ik iets gas gaf.
Ik ga er deze week even op letten en het zo blijft dan ben ik zeer tevreden.

Bedankt Merten voor je advies en met name dat ik het niet moet doen met mijn zondagse kostuum aan, wat een rook (roet) kwam er uit.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Net mee gereden en heel snel ging het motor lampje branden.
Dus maar weer naar de garage laten uitlezen.
Wordt er moedeloos van. Eerst de roetfilter een paar keer laten regenereren en na 3 keer dat te hebben gedaan ging het lampje weer branden om na enkele dagen spontaan uit te gaan en niet meer aan te gaan. Nu de EGR en daar een blind pakking in gedaan maar toen ging het motor lampje branden dus weer verwijderd en nu schoon geblazen en weer het lampje aan - wat zal het nu weer zijn.
Niet leuk meer

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

waneer ga je hem nu eens vervangen ipv steeds te laten wissen?
je bent er vanaf november mee bezig
hoe lang blijf je op dit forum doorgaan??
het probleem lost zich niet vanzelf op

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=gsm3844]Niet leuk meer[/quote]
Dit komt omdat je de stier (het probleem) niet bij z'n horens vat en er rondjes omheen blijft lopen.
Het is net als bij pijn in de buik, alleen wrijven helpt niet... ;

Gr. paul

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

@fordmannetje
Geef eens een goede reden aan om hem te vervangen ?? De foutcode is pas 1 keer gewist !! en dat was nadat mijn garage de blindpakking er in had gezet. Misschien dat ze bij Fort snel deze conclusie trekken maar ik niet.
Hoezo te lang op het forum doorgaan ?? Dit is mijn eerste en enige topic over de EGR en zoals je terug kan lezen heb ik het 30 november aangekaart en ben door omstandigheden er pas net mee bezig gegaan.
En weet je wel zeker dat problemen zich niet vanzelf oplossen ?? Als je mijn andere topic lees over het roetfilter dan kan je lezen dat de foutmelding ineens spontaan weg was en nooit meer is terug gekomen.

@P.Kelder
Wat doe ik dan niet om het probleem op te lossen ?? Vervangen soms net als wat het Fordmannetje wilt ?
Ik heb de raad van oldfort opgevolgt en die van mkampstra dus ik draait er geen rondjes omheen.
Elke keer als het motor lampje gaat branden dan schrik ik en denk ik wat nou weer.
Soms komt zo´n storing net even niet uit, al komt een storing nooit uit maar je heb wel eens van die momenten dat het even allemaal tegen zit.
Maar één ding is zeker ik waardeer alle hulp en volgt alle raad ook op. Of door het zelf op te lossen of door de adviezen aan mijn garage door te geven als ik het zelf niet kan oplossen.
Ik vind je verwijt dan ook zeer onterecht.

Nu dan de update van mijn probleem :
Ik heb de ECU zelf uitgelezen, ik had een interface liggen en heb de free versie van FiatEcuScan gedownload, en de foutcode gevonden alleen door mijn ijverigheid te snel verwijderd. Maar het kwam omdat de sensor van de EGR te geringe informatie had ontvangen.
Daarna weer ±50km gereden en geen probleem gehad.
Auto rijd nog steeds goed en stottert niet meer nadat ik het advies van mkampstra heb uitgevoerd. Hopelijk blijft de storingsmelding weg en is het probleem opgelost.
In iedergeval dank ik Oldford en Mkampstra hartelijk voor de hulp die ze mij gegeven hebben.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

EGR is helemaal schoongemaakt en hij rijd perfekt maar lampje blijft komen en foutcode blijft P0401
Moet de EGR na schoonmaken soms ook geleerd worden ?
Of een software update ?
Of is er nog een ander advies ?

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

pfffff
koop een fiets (met garantie)

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=gsm3844]Of is er nog een ander advies ?[/quote]
foutmelding P0401 omschrijft : EGR doorlaat te klein.
Of er zit nog een verstopping elders of EGR werking onvoldoende / defect

Gr. paul

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je je egr klep eigenlijk al eens gedemonteerd???

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Klep en pijpen zijn allemaal gedemonteerd geweest, schoongemaakt en zien er weer als nieuw uit. Foto´s beschikbaar. Luchtinlaat is er niet afgeweest en daar kan dus nog een verstopping zitten maar de auto rijd perfekt, geen stotteren of inhouden alleen de foutcode P0401 komt terug.
Als de klep onvoldoende werkt of defect is waarom rijd de auto dan goed ?
De foutcode is voor het eerst gekomen nadat ik de klep op 18 maart volgens de handleiding van Merte heb schoongeblazen! Daarna is de auto weer goed gaan lopen en dat is die blijven doen. Ik geloof niet dat de klep door schoonblazen kapot kan gaan en is er, mijn inziens, geen aanleiding om de klep toch te gaan vervangen.
Vervangen van onderdelen gaf bij foutcode P1206 ook geen oplossing en dat heeft mij best wat gekost aan regenereren en een nieuwe drukverschilsensor.
Foutcode P1206 bleef terug komen tot de laatste keer in Zweden waarna die spontaan verdween en nooit meer is terug gekomen.
Ik zeg niet dat dit nu ook gebeurd maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik terughoudend ben om de klep nu te vervangen zonder dat er een logica achter zit want, nogmaals, de auto rijd perfekt dus lijkt me dat de klep goed is.

gsm3844 (0), 11 jaar geleden

Afgelopen woensdag is die bij de Fiat garage geweest en eerst uitgelezen en toen bleek dat er 2 foutcodes in stonden en dat waren P0401 en P0403
Na onderzoek bleek er een draadbreuk te zitten in de stekker op de EGR en de klep stond dicht waardoor die goed reed
Stekker is vervangen en storingen zijn tot op heden weg, ook na 200 km rijden.
Probleem is dus opgelost.

Iedereen bedankt voor alle adviezen en hulp

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.