Fiat Punto: Punto kachel wordt niet warm

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo!
Ik hoop dat iemand op het forum me kan helpen want een koude kachel met dit weer is toch niet zo handig...

Het probleem:
Kachel wordt niet warm en moet vaak het water bijvullen. Inmiddels is de thermostaat gisteren vervangen. Er zit voldoende water in en het hele systeem is uitgebreid met de tuinslang doorgespoeld. Daar kan het dus niet meer aan liggen. Ook is er geen lekkage te vinden. Toch komt er geen warme lucht uit de blowers binnen. Er komen 2 ijzeren pijpjes vanuit de motorkap naar binnen waarvan er een warm is. Dat werkt dus allemaal wel.
Ons idee; het kachelkraantje werkt niet naar behoren. Maar... waar zit dat ding? Weet iemand hoe je er handig bij kan komen zonder het hele dashboard te demonteren? Of heeft iemand een tekening van het dashboard als deze wel uit elkaar zou moeten?
Andere oplossingen/ideeën zijn ook welkom!

Heel hartelijk dank!

ChanineC

Geplaatst door ChanineC (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (985) PRO, 11 jaar geleden

Het continue moeten bijvullen van koelvloeistof , is zowiezo niet goed.
Als je uitwendig , geen lekkages kunt ontdekken , en het systeem is goed ontlucht, er zitten 2 ontluchtingspunten in het systeem , 1 in de kachelslang en 1 bij de radiateur.
En de radiateur zit niet verstopt , vrees ik voor een lekke koppakking.
Dus goed ontluchten.
Dit type heeft volgens mij geen kraan meer maar een klep , werkt deze wel , kabel bediening defect?

ChanineC (0), 11 jaar geleden

Als het systeem gevuld is, en compleet ontlucht (bij beide punten) wordt de kachel nog niet warm.
Een deel van het dashboard is al open en alle kabels van de bediening werken.

Enig idee waar deze klep / kraan zou moeten zitten?

kaleido 1 (985) PRO, 11 jaar geleden

Worden wel beide slangen van de kachelradiateur warm , dus eerst de ingang en daarna de retour.
Volg de kabel voor warm en koud en je komt bij de klep/kraan.

ChanineC (0), 11 jaar geleden

Alleen de aanvoer wordt warm. Retour niet. Deze zitten zo ver weg gestopt onder achter de midden console dat we er niet meer bij kunnen. Vrees dat hele dashboard eruit moet om bij die klep te kunnen. Iemand ervaring met dit probleem?

kaleido 1 (985) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt ook onder de motorkap aan de leidingen voelen natuurlijk.
Als aanvoer wel warm is ,maar retour niet , lijkt me dat de radiateur verstopt zit.

ChanineC (0), 11 jaar geleden

Inmiddels weer een paar maanden verder.
Nog geen warme kachel en alle opties gehad:

Nieuwe thermostaat
Alle leidingen doorgespoeld
Lucht eruit

Vandaag nieuwe koppakking geplaatst, alles ontlucht en heel even leek het erop dat de kachel soort van warm werd (lauw). Maar na even stil te hebben gestaan was het bij de eerste rit weer erg koud.

Is er iemand die nog opties heeft wat het kan zijn?

tommy550 (0), 11 jaar geleden

beste chanine :
als ik het zo hoor dan vraag ik mij af af je geen lekkende kachelradiateur hebt.
kijk eens goed naar de vloermatten.de koelvloeistof moet ergens heen
als je steeds moet bijvullen.en volg ook het advies van kaleido op.

suc6 tommy

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

Verstopping zit in de kachelradiateur,ze zegt; Ook is er geen lekkage te vinden. Toch komt er geen warme lucht uit de blowers binnen. Er komen 2 ijzeren pijpjes vanuit de motorkap naar binnen waarvan er een warm is. Dat werkt dus allemaal wel. Dus NIET..anders werden ze allebei warm!

ChanineC (0), 11 jaar geleden

Het lijkt erop dat mijn kachelradiateur dus verstopt is. Dat wil zeggen dat het dashboard gedemonteerd moet worden voor een nieuwe.
Vraag me alleen af of ik kan testen of deze verstopt is. Het dashboard slopen is een hele klus en ik doe het niet graag voor niks....

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

De slangen bij de ijzeren pijpjes (zoals je ze zo mooi omschrijft) losmaken en proberen door te spoelen (met bv een tuinslang)met een beetje geluk komt het vuil er dan uit,is dit niet het geval dan kun je het nog met perslucht (voorzichtig) proberen..
Kom er water uit de beide pijpjes,dan zou het dus weer goed moeten zijn
Succes!

kaleido 1 (985) PRO, 11 jaar geleden

Tegengesteld doorspoelen in eerste instantie , dus het pijpj wat koud blijft , daar in eerste instantie de slang op zetten.

not2much (0), 11 jaar geleden

Mijn ervaring is met een ouder type Punto, maar ik denk dat de koelsystemen in de basis hetzelfde zijn. Dit systeem heeft geen kachelkraan in de vloeistofleiding. De verwarmingsradiateur wordt dus altijd warm. De regeling vindt plaats door de luchtstroom met een klep af te sluiten of open te zetten. Als de motor warm is moeten dus beide leidingen warm worden. Als dit niet gebeurt (en het systeem is goed ontlucht, en niet lek is -af laten persen?-) zou de kachelradiateur verstopt kunnen zijn. Doorspoelen (tegen de stroom in) zou kunnen helpen. Als dit ook niet helpt kan je een nieuwe radiateur plaatsen. Ze zijn niet heel duur; ik heb er destijds minder dan € 35 voor betaald. Je moet wel het hele dashboard verwijderen. Het kostte mij een hele dag, maar ik had het nog niet eerder gedaan dus ik moest even zoeken naar de verborgen schroefjes en klemmetjes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.