Fiat Seicento: seicento achterrem blokkeert soms (weer)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 899

Lang is het goed gegaan,maar sinds kort blokkeren de achterrem(men) van de seic van mn vrouw weer.
Bij stevig remmen blokkeert de boel en gaat de auto glijden.
Als dat gebeurt voel je de achterkant van de auto duiken, net als je de handrem aantrekt.
Oftewel hij remt achter te hard.
Als je het pedaal los laat is de rem meteen weer los.

Ik heb de vorige keer dat dit euvel zich voordeed de remdruk begrenzers vervangen.
Heeft deze auto een mechanisch bediende remkracht verdeler? Ik kan hem nergens ontdekken ...

Ik zoek een technische verklaring voor dit probleem.

Hoe kan een auto achter te hard remmen?

Kan het komen door lucht in de leiding (voelt niet zo).
Of door slechte remslangen
Lekkende cilinders?
Hoofdremcilinder?

wie heeft een idee?

aernout

Geplaatst door aernout (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (1595) PRO, 11 jaar geleden

Remdruk begrenzers waren nieuw ?
Hoofdremcilinder of toch weer de remdrukbegrenzer zou je haast denken
Een auto gaat achter te hard remmen als er teveel remdruk naar toe gaat , of de voorremmen wel heel slecht zijn.
Normaal is het ongeveer 60-40 70-30

aernout (0), 11 jaar geleden

Nee waren geen nieuwe.

Ik had ook bedacht dat ie te veel druk krijgt, maar hoe kan dat?
Kan een hoofdrem cilinder meer druk geven op bepaalde uitgangen? en waardoor?

Wat gebeurd er als de remschoenen niet goed terugkomen?
Als je dan weer druk opbouwt, dan rem je toch niet harder?
De druk bepaald de remkracht, of kan er nog iets op van invloed zijn?

Het rare is dat ie het ook lang niet altijd doet ....

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Controleer de remvoeringen eens. Deze zitten gelijmd op de remschoentjes. En die lijm wil wel eens loslaten zodat de losse remvoering dan klem komt te zitten. Komt ook wel bij andere merken auto's met gelijmde voeringen voor.

aernout (0), 11 jaar geleden

Zal ik doen. Je bedoelt dat ze helemaal los liggen?
Vorige keer was er niets mis mee toen het probleem zich voor deed .... maar je weet het nooit!

kaleido 1 (1595) PRO, 11 jaar geleden

Anders schuine kanten aan de remvoerring maken aan de bovenkant , zodat ze niet zo snel happen in de trommel.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Voor 3 tientjes heb je nieuwe.......

kaleido 1 (1595) PRO, 11 jaar geleden

Dat klopt , maar ook zonder schuine kantjes.
Eerst maar eens kijken wat er te voorschijn komt , de remkrachtverdeler was gebruikt oa.
Handrem is wel goed gangbaar , ook de kabels ? mantel is niet beschadigd , waardoor er water in kan komen ?

tommy550 (0), 11 jaar geleden

beste aernout|:
als ik het zo hoor dan heeft de auto overberemming.
houd in dat de achterste wielen eerder blokkeren dan de voorste,
wat een levensgevaarlijke situatie met zich mee kan brengen.
de remdrukverdeler is daarvan de boosdoener.
als het onder de auto niet zit dan kan het in de verdeler tegen het
schutbord aanzitten en zo niet ingebouwd in de wielremcilinders.
succes tommy

aernout (0), 11 jaar geleden

Update;

Het is wat druk geweest hier,en ik kan net weer een beetje lopen ... (rug-ellende...)
Ik heb beide trommels opengemaakt, beide kanten zijn droog, gangbaar, niet vies en de schoenen zijn prima.
Ook de handrem is goed gangbaar.
Trommels lopen niet aan ...

Wat is "happen" ??? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Schoenen hebben schuine kanten overigens.

Remdruk begrenzers ... zitten bij de seis in de motorruimte en heb ik beide voor gebruikte exemplaren vervangen.
Ergens wil ik niet geloven dat bij 2 sets druk begrenzers exact hetzelfde probleem optreed ...
Je weet het nooit natuurlijk, maar lijkt me zo onwaarschijnlijk ...

Ik ga zoiezo de voorzijde ook nog even bekijken.

Misschien zet ik maar een ander setje trommels en schoenen er op, dan kan ik dat ook uit sluiten ....

aernout (0), 11 jaar geleden

Nog een update:

Ik heb vastgesteld dat alleen rechts achter blokkeert.
De trommel, schoenen en veren heb ik met een mijn andere seicento uitgewisseld.
Het probleem is daarmee niet verholpen, dus dat deel kan ik alvast uitsluiten ....

aernout (0), 11 jaar geleden

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden.

Ik heb gezien 1 lekkende wielrem cilinder besloten beide te vervangen.
Bij demonteren kwam ik er achter dat de rechter met één boutje vast zat.
Ik denk dat bij hard remmen door de grote krachten de wielrem cilinder ietsje kon draaien (fractie) waardoor de remschoenen vast kwamen te staan in de trommel.

Er gaat ook een nieuwe hoofdrem cilinder in, en (bijna) verse trommels met andere schoenen.
Klauwen moet ik nog even inspecteren,net als de blokken voor ....
Dit gaat wel weer enkele dagen duren eer ik alle onderdelen bij elkaar heb.

Uiteindelijke resultaat laat ik nog even weten.

aernout (0), 11 jaar geleden

Om te janken!

Ik heb vervangen:
nwe hoofdrem cilinder
2 nwe wielrem cilinders
2 andere klauwen
remkracht begrenzer voor rechter wiel vervangen (zit aan bestuurderszijde)
2 andere trommels met 2 andere sets remvoeringen
uiteraard rondom ontlucht

Kortom; ALLES behalve de leidingen.

Helaas, helaas, bij stevig remmen blokkeert weer rechts achter .......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.