Fiat Multipla: versnelde knipperlichten

Bouwjaar: 1999

hallo ik heb een vraag ik heb de achter verlichting vervangen van bolletjes naar led lampjes alleen nu als ik mn gevaren licht aan doe is er niks aande hand maar als ik nu richting aan geef naar rechts of naar links gaat hij versnelt alleen alle lampen doen het waarom gaat hij dan toch versneld ??? weet iemand misschien wat dit veroorzaakt en of het kwaad kan? alvast bedankt

Mickia

Geplaatst door Mickia (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Het aantal watt's zal niet meer kloppen. Een normale lamp heeft 21 watt. Voor en achter samen is dan 42 watt plus nog eventueel de zijknipper erbij van 5 watt. Dus dat zul je moeten aanpassen.

limbra (315), 11 jaar geleden

Klopt wat @moderator zegt , Led lampen hebben een lager stroom verbruik en een lagere weerstand dan de standaard lampjes ,
Vandaar dat ze sneller gaan knipperen , zelfde effect als er een lampje defect is dan knipperen de andere lampjes in de regel ook sneller .

Er zijn ledlampjes in de handel die een ingebouwde weerstand hebben waardoor je dit effect opheft ,
Maar aangezien je al ledlampjes gekocht hebt is de enigste mogelijkheid zelf weerstandjes te plaatsen parallel aan de lampjes .

voorbeeld: Als het standaard lampje 21 watt is , en je boord spanning 12 volt dan wil dit zeggen dat er een weerstand van 6,8 ohm tussen moet.
21watt : 12 volt = 1,75 Ampere , weerstand is dan >> 12 volt : 1,75 Ampere = 6,8 ohm .

Op deze manier dien je dit voor elk lampje te berekenen , na het plaatsen van de weerstanden zullen de led lampen weer op normale snelheid knipperen.
Als je dit werk er voor over hebt tenminste ;-)

succes .

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Je kunt ook 1 weerstand voor Links en 1 voor Rechts plaatsen,deze wordt dan 42W:12V=3,5 A.......12:3,5= 3.4 Ohm wel elk met eenm vermogen van 40 watt,anders werken de richtingaanwijzers nog te snel.
Doe je het volgens het voorbeeld van limbra,dan de weerstanden van elk 6,8 ohm en 20 watt gebruiken per lamp

Mickia (0), 11 jaar geleden

oke bedankt voor de info mannen ik kan hier zeker wat mee ik ga het oplossen met weerstandjes thanks

Mickia (0), 11 jaar geleden

Ik wou jullie nog even bedanken voor de info!
het probleem is opgelost met weerstand zaak gesloten THANX

limbra (315), 11 jaar geleden

Ok , fijn dat het gelukt is .

thanx voor de feedback.

gr. limbra

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.