Fiat Doblo 2001: deurslot

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Omdat de portiergreep van de RA schuifdeur van de Doblo uit 2001 was afgebroken, heb ik bij de sloop een andere besteld. Hierin zit nog een slot/cilinder die natuurlijk niet bij de auto past. Ik wil dus het slot/cilinder omzetten, maar ik kan met geen mogelijkheid ontdekken hoe dit moet. Omdat ik geen sleutel heb die op het slot van de ruil-portiergreep past heb ik deze zo groot (10 mm) en zo diep mogelijk als ik durf (om de portiergreep niet te beschadigen) uitgeboord, maar zonder resultaat.

Weet iemand hoe je het slot/cilinder verwijdert en weer terugplaatst?

not2much

Geplaatst door not2much (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

limbra (555), 11 jaar geleden

Zit er niet toevallig aan de zijkant bij het slot een inbus schroefje dat los moet ?

Lijkt mij idd sterk dat dit slot niet gedemonteerd kan worden , tenzij je er idd de originele sleutels voor nodig hebt om dit slot er uit te krijgen.

not2much (0), 11 jaar geleden

Een (inbus) schroefje of boutje kan ik niet vinden. Ook geen veerring o.i.d.. Ik weet ook niet of het slot naar voren of naar achteren verwijderd moet worden. Aan de binnenkant van de greep zit een metalen plaat waarop een veer (om de greep terug te trekken) is gemonteerd. Deze metalen plaat zit met 2 schroefjes aan het kunststof voorgedeelte geschroefd. Het zou kunnen dat deze plaat de cilinder opsluit. Maar als ik de schroefjes verwijder komt de plaat niet los. Aan de ene kant blijft hij in de handgreep haken (en er is te weinig ruimte om hem los te maken) en aan de andere kant blijft hij geklemd zitten. Hoe dan ook, voorlopig is het nog een raadsel.

not2much (0), 11 jaar geleden

Hierbij de ontknoping (voor degene die dit ooit ook eens bij de hand heeft).

Het cilinderslot zit geborgd met een U veertje. Dit is vrijwel niet te zien omdat het slot in een witte kunsstof behuizing zit. Op de plaats waar het veertje zit is echter een gleuf vrijgehouden. Om het U veertje te verwijderen moeten twee verbindingtjes in dit gleufje worden verbroken waarna het veertje met een klein (horloge) schroevendraaiertje verwijderd kan worden. De cilinder kan dan simpel naar buiten (naar de voorkant) worden getrokken. Wel oppassen dat de palletjes er niet uit vallen. Monteren is nog simpeler. De cilinder gewoon in het slot duwen vanaf de voorkant met gemonteerd U veertje (bij een nieuwe portiergreep is die al voorgemonteerd). De cilinder klikt dan vanzelf vast.

Als je het weet doodeenvoudig en niet meer dan een paar minuten werk (het kostte mij een dag).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.