Fiat Seicento: Vreemd geluid

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Mijn Seicento maakt af en toe een vreemd geluid. Dit gebeurt nooit bij stadsritjes maar bij woon werk verkeer op de snelweg. Het is een hard piepend geluid en het verdwijnt vanzelf na ca. 1 tot 3 minuten.

Ik heb recentelijk de distributiesnaar + spanrollen + waterpomp laten vervangen. Dus ik neem aan dat het geluid niet wordt veroorzaakt door spanrollen of waterpomp. Ook de multiriem sluit ik uit, deze stond te slap en heb ik vorige week laten spannen.

bkrijg

Geplaatst door bkrijg (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

Lagers van de dynamo?

bkrijg (0), 11 jaar geleden

Heb ik ook aan gedacht maar andere mensen zeggen dat je het geluid dan continue moet horen ipv. 1 x per twee weken. Is er een makkelijke manier om vast te stellen of het de lagers van de dynamo zijn?

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

Multiriem verwijderen,en ALLE rollen kontroleren op speling/drooggelopen lagers
Eens per twee weken?? Dat had ik nergens gelezen,ik meende gelezen te hebben dat het eigenlijk alleen op de snelweg te horen was (bij hogere snelheden dus)

bkrijg (0), 11 jaar geleden

Het probleem is dat ik zelf nauwelijks met die auto rijdt. Mijn vrouw gaat er 3 drie dagen in de week mee naar haar werk. Als ik een keer er in rijdt dan is dit binnen de woonplaats en hoor ik het niet. Soms hoort zij het geluid 2 a 3 weken niet en dan komt het opeens even terug.

Laatste keer dat het gebeurde heeft ze licht op haar rempedaal getrapt. Het geluid was toen weg maar kwam vrij snel weer terug. Is alleen moeilijk te beoordelen of dat door de remactie kwam of doordat er op dat moment even geen gas gegeven (minder motorbelasting) werd. Zou het ook de remschijf/remblokken kunnen zijn?

kaleido 1 (1610) PRO, 11 jaar geleden

Ik ga voor een druklager van de koppeling , die het geluid veroorzaakt , als je het geluid hoort , gewoon door blijven rijden , maar heel ligtjes het koppelingspedaal indrukken / aanraken en als het dan weg is , weet je wat het is.

DNS Car Solutions (0) PRO, 11 jaar geleden

Koppeling is aannemelijker als rem,dus voer de test van Ferrie eens uit...het is een testritje waard,doe dezelfde test ook eens met het rempedaal als het de koppeling niet is..

bkrijg (0), 11 jaar geleden

Ik heb inmiddels de de remklauwen voor losgemaakt. Deze waren niet gangbaar d.w.z. er zat veel vuil/aanslag in de kommen van de remblokken. Ik heb dit verwijderd en de ess. punten ingesmeerd met kopervet. De schijven en blokken zijn ca. 1 1/2 jaar geleden vervangen, kan dat zo snel vervuilen??

Het buitenste remblok bij het rechterwiel was veel verder afgesleten dan de andere 3 en op een hoek ook schuin afgesleten. Verder zat er op een punt ook vuil/corrosie tussen klauw en schijf. Ik heb het vermoeden dat dit langere tijd heeft aangelopen. Ik vind het wel apart dat er twee weken geleden geen remdruk verschil is geconstateerd bij de APK.

Als het geluid weer terugkomt dan ga ik de test van Ferrie uitvoeren. Allen zover bedankt voor het meedenken en de tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.