Fiat Scudo: Knipperlicht knippert sneller. Lampje is goed.

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Multijet 120

Sinds kort knippert m'n rechter richtingaanwijzer sneller. Na een paar seconden gaat het soms vanzelf weer in z'n normale ritme. Ik kreeg echter nooit genoeg tijd om uit te stappen en te kijken of de lampjes ook effectief knipperen. Aangezien hij steeds langer versneld knippert kreeg ik vandaag wel de kans om eens uit te stappen en te kijken. M'n lampje rechtsachter knipperde dus niet. Het lampje is nog goed. Met m'n 4 knipperlichten op, gaat het wel goed. Ook als ik m'n centrale deurvergrendeling bedien, lichten ze alle vier normaal op. Meestal wanneer ik de richtingaanwijzer een tweede maal bedien, gaat ie wel gewoon normaal knipperen.
Wat ik laatst ook merkte, is dat als ik naar de andere kant (links) m'n richtingaanwijzer opzet, dat hij onregelmatig knippert.Ik kan het het best omschrijven als een normaal ritme, waarbij hij om de 20 à 30 keer knipperen en seconde overslaat en vervolgens weer verder in een normaal ritme knippert.

Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Mieleman

Geplaatst door Mieleman (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Scudo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

waarschijnlijk een slechte(haperende) electrische verbinding in de alarmschakelaar, maar het kan toch de automaat zijn. En zelfs in een gloeilamp zit soms een slecht contact.. Wissel de lampjes rechts en links een om?? De trekhaak doos al eens bekeken???

Mieleman (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik zal de lampjes een proberen te wisselen. Wat is een alarmschakelaar of een automaat? Is het de schakelaar in m'n dashbord denk je? Het lijkt me iets elektronisch.

p029351 (0), 11 jaar geleden

Alarmschakelaar is de knop voor als je pech hebt gaan alle 4 de knipperlichten knipperen. En met de automaat wordt de knipperautomaat bedoeld dit is een soort relais wat er voor zorgt dat je lichten gaan knipperen deze is meestal te vinden bij je zekeringkast of relaiskast.
Controleer ook je zekeringen eens als je die plastic gele groene rode zekeringen hebt kan er best eens een bij zitten die bijna doorgebrand is maar nog af en toe contact maakt.
Maar vaak is snel knipperen een slechte massa aansluiting van de lamp

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Nog wat theorie, De zg automaat, beter genaamd knipperlicht relais is meestal dubbel uitgevoerd.. 2 knipper-relais in 1 behuizing. 1 voor Links en 1 voor Rechts. de automaat wordt,via de alarmschakelaar. gevoed door de raw schakelaar en deze op zijn beurt door een draad vanaf de zekeringkast op een + nadat het contact is aangezet Als de Alarmschakelaar uitstaat zijn eerder genoemde draden inwendig doorverbonden met de betreffende uitgang. De alarmschakelaar wordt ook gevoed door een draad welke van de zekeringkast komt en daar op de + vanaf de accu aangesloten. Als de alarmschakelaar wordt aangezet, wordt deze + met beide draden welke naar de automaat gaan verbonden... Dus als er een raw wordt ingeschakeld werkt de helft van de dubbele relais en als de alarmschakelaar wordt aangezet beide helften...De uitgaande draden lopen ook naar de zekeringkast en daarin worden ze verbonden met de aansluitingen in de kabelbundels bestemd voor LV, RV. LA en RA.

Als je weet dat het probleem bv rechts voor zit kun je je aandacht op aansluitingen in die kabelbundel richten. Voor een goede werking is het nodig dat de lampjes ook massa hebben. Ook op de automaat moet een massa zitten. De alarmschakelaar heeft er ook een (voor het controle lampje.

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Nog wat theorie, De zg automaat, beter genaamd knipperlicht relais is meestal dubbel uitgevoerd..[/quote]
Een knipperlicht relais zal je in deze auto helaas niet meer vinden... Gewoon even ter informatie om Mieleman niet te laten zoeken naar iets wat er niet is.

Mieleman (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden. Aangezien het erg hard aan't regenen was vandaag en ik geen snelle toegang had tot de lampjes en/of stekker zal ik morgen nog eens proberen. Intussen heeft hij het steeds vaker. Ik ben er nog eens naast gaan staan en zag dat het lampje een stuk minder fel brandde dan het lampje aan de linkerkant. Zoals mijn naam al doet vermoeden herstel ikzelf huishoudtoestellen en ben ik geen leek op vlak van elektriciteit/elektronica. Inmiddels heb ik die afwijkende frequentie met pauzes weer opgemerkt aan de andere (linker)zijde van de wagen. Mijn vermoeden is dan ook dat het iets elektronisch is.
Een paar maanden geleden deed plots mijn startmotor het niet meer. Toen ik hem probeerde uit te meten, was de spoel die de pal aantrekt om het tandwieltjes naar buiten te laten komen, onderbroken. Toen ik een andere plaatste, merkte ik ook dat m'n lampjes in m'n koplamp aan linkerzijde (andere kant) plots stuk waren terwijl ze voor ik dat probleem met die startmotor had, nog werkten. Ze waren zelfs net vernieuwd. Standlicht en grootlicht/dimlicht (H4 lampje)
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar volgens mij zijn rond die tijd de problemen begonnen. Het leek me ook zo vreemd dat als de starter stuk is, 2 ballonetjes springen.

Ik weet niet waar de printplaat zit waarop de transistor (denk ik) zitten. Ik weet ook niet wat zulks kost. Ik hoop niet teveel, want ik heb al een hele hoop ellende gekend met deze wagen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

het minder fel branden is waarschijnlijk een slechte verbinding. Meet eens met een multimeter de spanning.. meet ook of de massa aansluiting op de lamp wel degelijk massa is???

Alle electronica zit in de zg automaat en deze is ook in de zekeringkast gepositioneerd.

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Alle electronica zit in de zg automaat en deze is ook in de zekeringkast gepositioneerd.[/quote]
Zoals reeds gezegd, er zit geen automaat in... Alles word geregeld door de bodycomputer. Als deze een te kleine of te grote stroom meet dan zal je het pinksignaal in de auto versneld hoor als teken dat er ergens iets mis is.
Dus @ cor va, jaarsveld: er zit geen pinkerrelais in.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Lekker he??? Ik kan wel opstappen dus...Maar goed, ik probeer nog een conclusie te trekken... Als in de body computer een inwendige fout zit?? is er echt een grandioos probleem.. Wie is tegenwoordig de huis leverancier electronica bij Fiat-Alfa-Lancia-Maseratie-Ferari enz.enz.???

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Lekker he??? Ik kan wel opstappen dus...?[/quote]
Neen hoor! Je tip van ergens een slechte verbinding zet er waarschijnlijk recht op!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Scudo of stel zelf een nieuwe vraag.