Fiat Punto: Radiateur Punto 16v 85 vervangen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v 85

Hallo allen,

Ik moet de radiateur van mijn Punto vervangen (extra grote uitvoering) maar ik weet niet exact hoe ik dat het beste kan aanpakken. Hoeveel bevestigingspunten heeft de radiateur afgezien van de dikke koelwater slangen? En wat moet ik verwijderen voordat ik de radiateur kan verwijderen?
Ik heb een hele nieuwe radiateur beschikbaar.

Alvast bedankt voor uw reacties!

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

k.v.loon (0), 11 jaar geleden

vaak is het handigste om de bumper eraf te halen, dan kun je er goed bij en ook goed zien waar overal slangen bevestigd zijn.

mvg

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Oplossing

Ik heb vandaag de radiateur vervangen en dat ging zo:

Beide koplamp en clogniteurunits (richtingaanwijzers) verwijderen. Zwarte stripje tussen grille / bumper en motorkap (tussen de koplampen) los maken (2 schroeven) zodat deze vrij kan bewegen. Door het gaatje of het uitbreekschotje in deze strip de bovenste radiateurschroef (die met de zwarte ronde rubber schijfjes) los draaien tot de radiateur los komt. Onderste dikke waterslang (rechts op de radiateur los maken van de radiateur met een Opvangbak voor koelwater eronder). Systeem loopt leeg.
Accu en accutafeltje verwijderen. Interieurfilter met volledige huis verwijderen. Interieurfilterhuis staat op 2 beugels. Deze beugels verwijderen om ruimte te maken voor het passeren van de radiateur.
Bovenste waterslang op de radiateur verwijderen en opzij leggen. Onderste stekker (rechtsonder op de temperatuursensor op de radiateur) verwijderen.
De radiateur staat nu alleen nog op 2 rubber voetjes in gaten an de carrosserie en kan schuin naar links (watertankzijde eerst omhoog) uit de carrosserie worden getilt. Pas op voor resterend koelwater in de radiateur!
De radiateur komt met de ventilator erop uit het systeem.

Leg de radiateur op een stuk golfkarton (platgemaakte kartonnen doos) met de ventilator boven.
Maak de ventilatorstekker los en ook de 4 bouten waarmee de ventilator in de radiateur vast zit. Leg de nieuwe radiateur ernaast en zet eerst de sensor over van oude naar nieuwe radiateurn (controleer de staat van de sensorafsluitring!!!)
Zet de ventilator over van oude naar nieuwe radiateur. Zet de vuldop over van oude naar nieuwe radiateur.

Tip!
Maak GEEN gebruik van het ontluchtingskraantje op een nieuwe radiateur. Deze gaan heel snel kapot... Ontluchten gaat ook door een stukje te gaan rijden met een losse vuldop en een liter koelvloeistof mee in de auto, terwijl de kachel volledig open staat.

Plaats de nieuwe radiateur op de gaten van de carrosserie en zet de bovenste schroef / bout in het midden (met de ronde zwarte rubbers) vast. Zet de onderste en bovenste waterslang vast.
Zet de zwarte strip tussen de koplampen en motorkap en grille vast. Zet de stekker op de watertemperatuursensor die onderop rechts op de radiateur zit.
Zet de beugels van het interieurfilterhuis terug. Zet het interieurfilterhuis terug.
Zet de koplampunits terug. Zet de clogniteurs terug.
Zet de accutafel en de accu terug. Sluit alle overige stekkers, kabels en slangen aan.
Controleer goed of alles vast en op de juiste plaats aangesloten zit...

Alles goed?
Vul dan nu het systeem via de vulopening bij de Vuldop met ongeveer 5 liter nieuwe koelvloeistof met anti-vries toevoeging.

LET OP!
Er zal geen 5 liter koelwater in 1x in het systeem gaan. Eerst moet de motor 10 minuten hebben gedraaid met een losse of zonder vuldop. Zo verdwijnt de lucht uit de koeling en zakt het koelwaterpeil terwijl er soms bellen in het reservoir zictbaar worden.

Als de kachel minimaal een kwartier vol open staand hete lucht heeft geproduceert met draaiende motor, zal de lucht voor het grootste deel uit het systeem verdwenen zijn. Nu afvullen tot net onder de MAX streep op het koelwater reservoir en de dop erop vast draaien. Half uurtje met de auto rijden en controleren of er geen lekken zijn...

Succes!

kaleido 1 (980) PRO, 11 jaar geleden

Luchtfilter bedoel je denk ik , maar mooi dat het gelukt is , je hebt niet ontlucht op de kachelslang en radiateur ?

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Luchtfilter bedoel je denk ik , maar mooi dat het gelukt is , je hebt niet ontlucht op de kachelslang en radiateur ?[/quote]
Dank je.
Nee daar heb ik niet ontlucht. Wel heb ik de bovenste slang eerst los gehouden om te kijken of de thermostaat wel opende.

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Wie foto's zoekt van de reparatie kan in het volgende topic terecht:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

tommy550 (0), 11 jaar geleden

beste arno..
is bij een vraagbaak werken niets voor jou,en dat is niet sarcastiesch bedoelt hoor?
jou uitleg is geweldig,alleen nooit met een open expansievat rijden,
dat kan nooit de bedoeling zijn van ontluchten,vooral aan een fiat niet.
net wat kaleido zei,,,,, ontluchting op kachelslang en eventueel radiator.
grtjes tommy

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

Tommie, bedankt voor het compliment en de tips. Een Helpdesk bedoel je waarschijnlijk als werk? Ik werk inderdaad al jaren met eindgebruikers waarbij adviseren een onderdeel van mijn werk is. Dat heeft alleen niets met auto's te maken :-)

Ik word nu wel nieuwsgierig:
Wat zou er mis kunnen gaan bij een stukje rijden met een losjes opgedraaide koelvloeistofdop? En wat is het voordeel van ontluchten bij de radiateur?

Alvast bedankt voor de toelichting.

kaleido 1 (980) PRO, 11 jaar geleden

Omdat de constructie van het koelsysteem zodanig is dat alle lucht niet via het exspansietankje kan verdwijnen.
Er blijft lucht in de radiateur zitten bv.
Met het rijden met een losse dop , loop je eerder kans op het aan de kook gaan van het koelsysteem.
Drukverhoging , werkt kookpunt verlagend.

check

Beste antwoord, geplaatst door Arno Streekvos (5), 6 jaar geleden

De oplossing staat er al.
Voor foto's zie ook dit topic: https://problemcar.nl/topic/fiat/vraag-o...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.