Fiat Panda: Panda 1.1 Active schokt met optrekken+stationair haperen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Mijn Pandaatje heeft sinds aanschaf al wat geschok vertoont bij het optrekken.
Eerst voornamelijk als ik de snelweg op wilde, maar nu ook wel binnen door. Hij gaf geen foutmelding, garage kon niets vinden. Onafhankelijke garage ook niet.

Stationair liep hij prima, maar ineens begint hij vandaag ook haperend stationair te lopen???
Ook wat grof geschok wat er dan uit komt.

Wellicht handig om te vermelden maar ik weet niet zeker of het gerelateerd is aan het bovenstaande probleem:
Ik heb hem in december 2012 gekocht, ik hoorde toen een gorgelend geluid. Ben naar de dealer gereden: koelvloeistof waar lucht in zat. (behoorlijk wat..zo bleek later er ging 3/4 liter bij na ontluchting!) Oorzaak, vermoedelijk vervangen van waterpomp met de distributieriemn.

Nu hoorde ik toevallig vandaag weer een beetje gegorgel toen ik aan het luisteren was hoe hij stationair liep. Het kan een klein restje lucht zijn, maar wellicht is het gerelateerd??

Ik vrees behoorlijk voor grote kosten. Iemand enig idee?

S.V1984

Geplaatst door S.V1984 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Als het gorgelen , eerst weg geweest is en nu weer terug komt , is het geen restje lucht.
Hoe is je koelvloeistof niveau ?
Hoe is de staat van de bougies en de kabels ? spuit ze in het donker eens in met een plantenspuit als de motor loopt , misschien zie je wel een mooie lichtshow ?
Bij geen lekkage en toch verlies , mede met het terug komen van het gorgelen , is een begin van een lekke koppakking ook een eventuele mogelijkheid.

S.V1984 (0), 11 jaar geleden

Bougies zijn (volgens bijgeleverde rekeningen) recent vervangen. (sept.12). Kabels weet ik niet.
Eerste mogelijkheid zijn de bougies?

Mijn koelvloeistof blijft nu gelijk en ik heb er weer 1100 km mee gereden nadat hij gevuld is in december?
Hij gorgelde heel erg in december, dat kon ik ook forceren door het gas in te trappen bij stationair, dan hoorde je het. Ik heb het daarna niet meer gehoord maar ook niet meer op gelet (radio aan)Toen ik het net hoorde heb ik het ook proberen te forceren, maar toen kreeg ik het geluid niet? Wellicht toch nog ergens lucht?

In het donker met een plantenspuit? Mag ik vragen met welke intentie? Wat zou er dan defect zijn?

S.V1984 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken overigens, ik ga het opschrijven en meenemen naar een bekende. Ik ben zelf a-technisch maar heb ook niet zo veel zin in een enorme rekening.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Als je de motor laat lopen , en de kabels inspuit , kun je een eventuele slechte bougiekabel zichtbaar maken , doordat er dan vonken over gaan springen her en der tussen kabels en andere delen , wat dan het schokken zou kunnen verklaren , de vonk springt dan niet over bij de bougie , maar ergens anders en er zal op dat moment dus geen ontbranding zijn , dus een schok , vermogensverlies.

S.V1984 (0), 11 jaar geleden

Ok, super, bedankt voor de uitleg.

Ik ga morgen eerst zelf:
*kleur koelvloeistof checken
*plantenspuit halen en checken
*Dopje van mijn olie-dinges erafhalen en checken op mayo-smurrie
*warm laten lopen en kijken wat voor een kleur uitlaatgas ik heb.

Dan ben ik al een eindje. Vrees met grote vrezen voor de koppakking..

Iemand enig idee wat dat zou kosten?

S.V1984 (0), 11 jaar geleden

Roestigbruine koelvloeistof...Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is....

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Dit is niet de bedoelling , maar een veel voorkomende situatie bij oa fiat.
Systeem warm helemaal leeg laten lopen , spoelen het liefst met de thermostaat eruit, kachel tegenstromig apart doen.
En opnieuw afvullen met de voorgeschreven soort koelvloeistof.
Gezien je reactie in post #4 laten doen ?
Roestbruine koelvloeistof zegt nog niets over het schokken.

S.V1984 (0), 11 jaar geleden

Ik ga hem van de week idd wegbrengen. Er ligt een dikke drap op de koelvloeistof. Je kan er niet inkijken zeg maar.

Ik heb de garage gebeld waar ik de auto gekocht heb (anderhalve maand geleden), die geeft geen gehoor. Vindt dat hij een prima auto geleverd heeft, ondanks dat hij er al een keer vloeistof in heeft moeten mikken..
Daarop heb ik toch maar besloten rechtsbijstand te gaan bellen maandag. Ik vind het niet kloppen namelijk. Koppakking en koelvloeistof gaan volgens mij ook vaak samen (indien het echt de koppakking is) en daarmee had hij dus toen al kunnen weten dat er iets niet klopt (1 week na de aanschaf)

jeromcrimson (0), 11 jaar geleden

ik kreeg de tip om brandstof cleaner in de tank te mengen om het systeem te cleanen
wie weet helpt het ook bij jou

S.V1984 (0), 11 jaar geleden

Een kennis van mij (monteur bij Scania) Is net geweest. Ik start de auto..binnen een halve minuut loopt t koelvloeistof er uit..
Tja.. Bingo zou ik zeggen.

Morgen maar laten afslepen. Er zit niets anders op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.