Fiat Punto: Verlies Commpressie

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 8V

Vreemd probleem,

Ongeveer een maand geleden kapotte koppakking vervangen, gelijk distributieriem met looprol en spanrol vervangen alsook de waterpomp.
Wagen heeft ongeveer 400 km perfect gelopen, maar een week of 2 geleden met het koude weer sloeg hij na het starten af, en wilde niet meer starten.
Accu opgeladen, en proberen te starten, maar dan lijkt er geen compressie te zijn, de startmotor draait dan heel snel rond, en je hoort de motor nauwelijks iets doen.
(motor wordt wel aangedreven, je kunt het nokkenastandwiel zien draaien) Na een tijdje starten, voel je ineens de compressie opkomen, startmotor gaat dan ook duidelijk minder snel draaien en de auto slaat dan ook aan, maar na hooguit 10 seconden, valt hij ineen keer weer stil.

De keren dat de motor zonder compressie snel ronddraait gemeten, en inderdaad zo goed als geen compressie op cilinder 1. (Andere cilinders niet gemeten, maar aan het geluid te horen ook geen compressie). Op de momenten dat je merkt dat er wel compressie is, gemeten en alle cilinders meer dan 12 bar.

Vanmiddag kleppendeksel eraf gehaald, en de nokkenas draait gewoon rond en bedient de kleppen, ook in het geval dat er geen compressie is. Smering is goed, en alles ziet er verder keurig uit.
Nu is het enige wat ik kan bedenken dat er de ene keer wel compressie is, en het andere moment niet (na doorstarten komt er na en halve- tot 1 minuut soms wel in een keer compressie, en dan start de auto ook) dat de kleppen soms blijven hangen en dus niet helemaal goed sluiten. Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt en weet waar dit aan kan liggen voordat ik de kop eraf ga halen?

Mvr gr, Toon

ToontjeLager

Geplaatst door ToontjeLager (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Je weet zeker dat de nokkenas altijd meedraaidt , geen beschadigde distributieriem , of een tandwiel wat los zit ?
Hydraulische klepstoters heeft hij niet , dacht ik.

peter55 (0), 11 jaar geleden

Kijk eens naar de nokkenas tandriemschijf.
Het gebeurt wel eens dat de borgnok ervan afbreekt en dan staat de distributie niet meer op tijd, met dit soort verschijnselen.

ToontjeLager (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden.

De nokkenas draait altijd mee, ook als de compressie weg is. De auto heeft geen hydraulische klepstoters, maar stelplaatjes.

Ik zal morgenavond de tandriemschijf van de nokkenas kontroleren, maar als die nok is afgebroken is het wel raar dat de nokkenas meedraait. Ook start hij iedere keer als ik compressie heb, en loopt hij goed als is het maar voor even. Volgens mij als hij met afgebroken nok van tijd gaat, zou hij niet starten.

Ik ga trouwens sowieso eerst checken of de distributie op tijd staat en alles vast zit, voor ik iets ga demonteren.

Zodra ik eea heb gecheckt laat ik het weten.

Mvr gr, Toon

ovi (0), 11 jaar geleden

Paar keer al een koppakking van een Punto vervangen en je moet wel degelijk goed opletten of hij staat een tandje verkeerd dus volgens mij is het wel degelijk de timing die niet juist staat!
Het merkteken v/h krukastandwiel staat een beetje naar rechts en je moet u er goed voorzetten en goed mikken of je zit al een tandje ernaast!

ToontjeLager (0), 11 jaar geleden

Hallo Ovi,

Dan zou de riem versprongen moeten zijn, want hij heeft 400 KM goed gelopen. Maar ook al staat de distributie een tand verkeerd, verklaart dat nog niet waarom hij soms wel en soms geen compressie heeft.

Mvr gr, Toon

ToontjeLager (0), 11 jaar geleden

Hallo allemaal,

In verband met het weer en andere zaken die voor gingen, deze late reactie. Heb het probleem gevonden, de tanden van de distributieriem zijn helemaal afgesleten. Ga zaterdag kijken of ik de oorzaak kan vinden. Weet iemand toevallig of er riemen of waterpompen zijn met een andere vertanding. Alles was er nieuw opgezet, en de riem is dus na ongeveer 400km helemaal versleten. Het lijkt mij een probleem met een verkeerde vertanding van de riem en of de waterpomp.

Mvr gr, Toon

ovi (0), 11 jaar geleden

Yep, je hebt 2 veschillende riemen voor de Punto dus jij hebt de verkeerde!

ToontjeLager (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Zojuist gecheckt, en de vertanding van de waterpomp is anders. Heb inmiddels een nieuwe waterpomp gehaald, en die vertanding komt keurig overeen met het nokkenas- en krukastandwiel.
Riem komt morgen binnen, dus zaterdag kan ik de auto in orde maken.Bedankt voor de reacties, en wat mij betreft kan dit onderwerp worden afgesloten.

Mvr gr, Toon

beunhaas1992 (0), 11 jaar geleden

hallo allemaal.

ik heb zelf gehad dat de vertanding wel goed was maar de inpelor van de pomp zich vast zete in het pomp huis bleek bij mij dat ik een nieuw type blok had met een oud type waterpomphuis oo kzo iets vreemds :S

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.