Fiat Punto: Foutcode nokkenassensor terwijl deze niet aanwezig is

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 188A4000

Hallo.

Het houdt maar niet op.
Nu blijkt bij het uitlezen dat de computer een foutcode aangeeft omtrent de nokkenassensor (p0340)

Het rare is alleen dat deze helemaal niet op mijn auto zit!
Op sommige punto's zit een soort gat in het kleppendeksel waar de sensor hoort te zitten.

Is op mijn auto allemaal niet aanwezig.

Hoe is dit mogelijk?

Nu ben ik er al wel achter dat er modellen met en zonder deze sensor zijn, is dan misschien uit te schakelen in de ECU?


Gr,
Richard

Grooten

Geplaatst door Grooten (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

thei11316 (0), 11 jaar geleden

Die zit er echt wel op,maar kan ook de krukassensor heten,of BDP sensor,dus die nokkenassensor hoeft niet perse bij de nokkenas in de buurt te zitten.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Mijn 1e gedachte is: vergeten te monteren na het vervangen van de koppakking?

Thei, een nokkenas sensor heet nooit krukassensor, dat zijn echt 2 verschillende sensoren.
De 1e draait op 1/2 snelheid (nokkenas snelheid) en de 2e op de volle snelheid (van de krukas).

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

exact...beide zijn aanwezig

johndoornbosch (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij de punto 1.2 zit hij achter de distributiekap bij het nokkenastandwiel.


Gr John

Grooten (0), 11 jaar geleden

De gegevens zijn opgevraagd bij Fiat en nu blijkt er een ander blok geplaatst te zijn.

Er heeft af fabriek een blok ingezetn met sensor, en nu zit er een in zonder de sensor.
Vandaar de fout melding.

Kan dit nog verdere gevolgen hebben?

tunder (0), 10 jaar geleden

Hallo,
Heb je nog meer info over de oplossing?
Ik zit raar genoeg met exact hetzelfde probleem.

Nokkenassensor ligt ook los en is nergens te plaatsen.
Motormanagement lampje licht op en bij het uitlezen geeft de sensor ook de storing.

Ik hoor graag uw reactie.

Grooten (0), 10 jaar geleden

Er zijn twee typen 188A4000 motoren. (1.2 8v)

Allen zijn voorzien van een krukassensor, zit vanaf de grill gezien linksonder aan het blok, de stekker hangt dan aan het kapje van de distributieriem.

Dan zijn er nog een aantal voorzien van een nokkenassensor (ook wel fasesensor genoemd) en die zit min of meer door het kleppendeksel gestoken op de nokkenaspoelie.

Dit moet in overeenstemming zijn met de ECU die in de auto zit (was bij mij niet het geval).

Aangezien de motormanagementlampje normaal niet gaat branden als er een storing aan de fasesensor wordt opgemerkt, dit wordt uitsluitend opgeslagen in de ECU, vermoedt ik dat het de krukassensor betreft.

zoals gezegd zou deze linksonder aan het blok moeten hangen aan de onderste poelie waar de multiriem omheen loopt.

Loopt de motor stationair wel mooi regelmatig?

tunder (0), 10 jaar geleden

Motor loopt mooi, maar heb het idee dat hij laag in toeren wat inhoud.
Krukassensor zit inderdaad onder op zijn plek.
De nokkenas-sensor hangt ongeveer bij de bobine in de buurt en kan nooit naar de andere kant toe om op de nokkenas tandwiel gemonteerd te worden.
Zoals gezegd lampje motormangement brand en bij uit lezen storing nokkenassensor.

Ik heb de auto net in mijn bezit maar de garage werkt niet echt mee dus ga er zelf maar energie in steken.


Maar to the point, is het probleem bij u opgelost? En hoe weet ik welke ECU goed is?

Alvast bedankt

Grooten (0), 10 jaar geleden

Het probleem is bij mij opgelost.
Er is een nokkenassensor geplaatst (de stekker lag er al) en het kleppendeksel en de nokkenaspoelie zijn aangepast.

De nokkenassensor zou hier moeten zitten (zie foto) en de stekker hangt aan de kap van de distributieriem.
Kun je boom niet omleggen dat je hier uitkomt.

Het inhouden komt inderdaad bekend voor (deed de mijne ook)

http://www.minelloautodemolizioni.it/ima...
[url=http://postimg.org/image/t2fun63cl/][img]http://s18.postimg.org/t2fun63cl/4f14ba4...[/img][/url]

tunder (0), 10 jaar geleden

Hallo,

Even terug komen op het probleem.

oplossing: andere kleppenkast erop gezet en probleem opgelost.

bedankt voor de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.