Volkswagen Fox: vervangen distriebutieriem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,
Ik wil van mijn vw fox de distriebutieriem vervangen . Mijn vraag : is dit een beetje te doen en kan ik ergens een instructie daarvan met eventueel wat foto's vinden.
Groet,
Javo

javo

Geplaatst door javo (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Fox? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Ligt eraan hoeveel ervaring je hebt met vv van een tandriem. Als je dat vaker hebt gedaan dan lukt deze ook wel. Maar heb je weinig of geen ervaring dan niet aan gaan beginnen. instructie e.d. heb ik niet maar misschien eens Googlen op motornummer en type auto.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Als ik juist ben zou het vkmc 01107 moeten zijn, werkinstructie is er nomaal bij, als je handig ben is het zelf te doen, nochtans gegoogeld maar helaas niets gevonden, anders moet je de oude spanner eens goed bekijken hoe de riem wordt opgespannen, desnoods een foto nemen voor dat je deze demonteerd.

Gr.
Jantje

javo (0), 11 jaar geleden

Beste Jantje,
Wat bedoel je met vkmc011107.

Met Groet,
Javo

WitteD (0) PRO, 11 jaar geleden

Goed opletten dat je hem weer goed op tijd zet. en even 2 x rond draaien op de krukas en kijken of de spanrol nog goed gespannen staat voor je gaat starten en dicht bouwen.

Ik zou wel alles vervangen ook de waterpomp. als je deze niet vervangt is dat verkeerde zuinigheid.

Succes!

firedriver (60), 11 jaar geleden

Beste Javo,
VKMC 011107 is het artikelnr. van dit produkt bij SKF.
Volledige set incl. waterpomp.
VKMA 011107 zonder waterpomp.
http://www.mister-auto.be/fl/waterpomp-t...
En zoals WitteD zegt, zeker zijn waterpomp ook vervangen, voor een paar euro's meer.
Voor nog geen 100 Euro heb je toch een volledige set.
Met wat geduld en zeker goed opletten wat je demonteerd lukt het wel, desnoods alles opschrijfen wat je los maakt, en maak desnoods een tekening van wat je losmaakt, en hele gemak bij montage.
Gr.
Jantje

ovi (0), 11 jaar geleden

Ik ben wel degelijk ook voorstander van altijd de waterpomp en al de spanrolen enz. mee te vervangen dus dat is al zeker een goede raad!
Wel zou ik er toch even iemand bijhalen die dit al eens gedaan heeft!
Ben een tijdje terug nog even naar een jonge kerel bij ons in de buurt gaan kijken die dit ook zelf gedaan had en zijn motor draaide helemaal niet lekker meer? Nadat ik het even goed nagekeken heb zag ik dat zijn distributie één tandje verkeerd stond dus hij had geluk dat hij geen klepjes beschadigd had of het had wel eens een duur zaakje geweest kunnen zijn.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Ik ben van prencipe dat ik alles markeert met tipex, bv. riem samen de nokkenastandwiel en de krukastandwiel, riem eraf nemen en de nieuwe riem hetzelfde aftekenen, en je kan je niet vergissen.
Gr.
Jantje

ovi (0), 11 jaar geleden

Goede tip Jan en zeker als je weinig ervaring hebt een goede extra kontrole!
Ik sla wel eens een extra merkteken in het motorblok want bij sommige auto's is het echt niet gemakkelijk om anders de zaak juist te zetten.
Bij die kerel waar ik over spreek moest je een bout in de gaten v/d polie en de motor steken wat ook een veelgebruikte manier is. Hij had echter een bout gebruikt die een stukje dunner was en dus zo één tand verkeerd de boel in elkaar gestoken! lol

MWMautos (0), 11 jaar geleden

Afstel gereedschap kan je vaak bij een Brezan voor een klein vergoeding huren. Schuld een hoop rompslomp en weet je zeker dat het goed is.

firedriver (60), 11 jaar geleden

Altijd met tipex gewerkt, wel de riem tegen de draaizin van de motor gemonteerd te beginnen vanaf de krukas.
Ik heb gewoonweg ook niks geblokeerd, wagen gewoon in zijn 5 de versnelling gezet en de handrem goed opgetrokken, en dat bij verschillende merken, van een fox nog niet vervangen, maar het blijft toch ongeveer hetzelfde prencipe voor het vervangen van zo een riem.
Gr.
Jantje

javo (0), 11 jaar geleden

Hallo iedereen,
Ik heb gisteren de distr.riem van mijn Fox vervangen, ging vrij gemakkelijk, ik heb wel de krukaspoeli en de nokkenas zoals geadviseerd met tipex gemerkt.
De spanrol heb ik op gevoel aangespannen.
Ik wou ook nog ven het luchtfilter vervangen maar ik wist niet hoe ik de kunststof kap waaronder het filter zit te demonteren, weet iemand misschien hoe ik deze kap kan losmaken?

Iedereen nog bedankt,
Gr, Javo

ovi (0), 11 jaar geleden

Proficiat kerel!
Je bent nu officieel mechanieker! lol

Mercury (0) PRO, 11 jaar geleden

Zo, wel ff de distributieriem vervangen maar luchtfilter voorzien van een nieuw element lukt niet? En de spanner op de hand afstellen? D'r zit niet voor niks een wijzer op die spanner...........

firedriver (60), 11 jaar geleden

Ben blij dat het u gelukt is, wat betreft die spanner zou ik best de raad volgen van Mercury.
Als ik u was zou ik toch naar die wijzer van de spanner kijken voor alle zekerheid, fabrikant zet dat niet voor niets op, wat betreft met gevoel werken keur ik dat ook niet af, ik doe het ook zo, alleen bij spanners zonder wijzer.
Ben ook van prencipe dat ik een tekening of desnoods een foto maak voor dat ik iets demonteerd, tenzij dat je altijd aan dezelfde type motor werkt, ik leer ook alle dagen iets bij.
Dikke gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Fox of stel zelf een nieuwe vraag.