Brommobielen Arola : arola 20s

hoi ik heb laatst een arola 20s gekocht voor my vrouw nou blykt dat er een bedraadings probeelm heeft kan iemand mij helpen aan een electr schema het probleem zit bij de cdi iemand heeft er een cdi van een neos op gezet maar dus niet goed aan gesloten weet iemand hoe ik hem er wel goed op kan aan sluiten

sandoros

Geplaatst door sandoros (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Brommobielen Arola? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

wat is precies het probleem? zoveel bedrading zit er niet in dus wellicht kunnen we je zo wel helpen.

Noahbol (0), 10 jaar geleden

Hoi allemaal,

Ik heb 2 maanden terug een arola 20 gekocht en reed niet nu heb ik er een nieuwe motor in gelegd omdat de oude motor niet meer wou omdat de startmotor stuk was en nog meer problemen ermee dat was een sachs motor 50 cc, nu heb ik een ander probleem ik heb er nu een honda motor in liggen een honda xl 200 6.5 pk alleen doet me licht en me toeter en zo het niet meer omdat die bedrading niet meer is aangesloten nu aan jullie de vraag of jullie weten of dit aangesloten kan worden op de accu en als dat kan hoe ik dat kan doen

alsvast bedankt

Noahbol (0), 10 jaar geleden

[quote=sandoros]hoi ik heb laatst een arola 20s gekocht voor my vrouw nou blykt dat er een bedraadings probeelm heeft kan iemand mij helpen aan een electr schema het probleem zit bij de cdi iemand heeft er een cdi van een neos op gezet maar dus niet goed aan gesloten weet iemand hoe ik hem er wel goed op kan aan sluiten[/quote]
ja wat is het probleem ik weet daar net weer wel wat van af want dat is niet zo moeilijk

V8vincent (0), 10 jaar geleden

Voor iedereen met problemen met de CDI van de Arola bij de 2-takt Sachsmotor en vervanging met een CDI van de Yamaha Neo's:

draden CDI orginele draadboom
* oranje ---------------------------* blauw bobine
* zwart ----------------------------* - accu op de min
* wit/rood -------------------------* grijs ontsteking
* zwart/rood ----------------------* blauw ontsteking
* zwart/wit ------------------------* uitzet

De overige draden worden niet gebruikt.
De grijze draad en de blauwe draad komen van het vliegwiel van de motor dat een magnetische puls geeft aan de CDI en op die manier het schakelpunt weergeeft waardoor er spanning op de blauwe draad van de bobine komt. De CDI is niets anders als een elektronische schakelaar (wat bij oudere motoren ook wel de contactpunten doen) en is bij de Arola toe gepast om het moeilijke onderhoud van het verwisselen van de contactpunten tegen te gaan. Door de plaats van het motorblok zou vervanging zeer moeilijk gaan.
De hele opzet van ontsteking e.d. is vrijwel gelijk aan het systeem bij de auto en de huidige scooter. (lichtspoel ipv dynamo voor spanningopwekking; CDI voor het ontstekingsmoment middels een contactloos punt op het vliegwiel; bobine voor de vonk en een spanningsregelaar voor de juiste spanning naar de accu)

Ik heb de CDI gebruikt van http://www.easyparts.nl/showarticles_inf... maar je kan de CDI ook vinden bij www.scootparts.nl, www.easyparts.nl of de lokale brommer/scootershop.



[url=http://postimg.org/image/tszw2r0r1/][img]http://s22.postimg.org/tszw2r0r1/Cdi_Uni...[/img][/url]

Ik heb gemerkt dat je met deze CDI niet veel toeren kan draaien.

V8vincent (0), 10 jaar geleden

Hier het electrisch schema van de Arola.
[url=http://postimg.org/image/sll6c5nm3/][img]http://s17.postimg.org/sll6c5nm3/arolasc...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/hsa9q1a2n/][img]http://s11.postimg.org/hsa9q1a2n/Arola_E...[/img][/url]

Dit is een gereconstrueerde versie van een slechte fax dus hier en daar kunnen er nog wat fouten in zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Brommobielen Arola of stel zelf een nieuwe vraag.