Fiat Doblo: Verbruik hoog, S&S werkt niet, DPF sensor error

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 JTD

Net een Doblo uit 2011 aangeschaft, echter bij het eerste snelwegritje al een storingslampje en motor in noodloop. Ik natuurlijk direct mijn laptopje met MultiEcuScan opgetrommeld en foutcodes gescand. Aangezien ik de verloopkabel voor de overige boordcomputers nog niet gemaakt heb, kan ik alleen de motor ECU uitlezen.

Daar vinden we een P2453 code. Er is dus iets met het DPF. Na wat googlen kan het gebeuren dat het slangetje vanaf het roetfilter naar de sensor scheurt. Dat heb ik nog niet gecontroleerd. Wat me wel opviel is het volgende:

Start/Stop systeem werkt niet (Start Stop uitgeschakeld. Laat controleren motor).
Hoog verbruik ( 1 op 12 terwijl ik 80 in z'n 5 rij)

Met het scannen van de parameters in MultiEcuScan het volgende:
Roetfilter: Normale vervuiling
Vervuild voor 32,82%
Regenegartieproces: Algemene fout.
Laatste regeneratie: 32,2 km geleden (toen ik op snelweg was waarschijnlijk).
Regeneratie gemiddeld om de 440km

Druksensor DPF pendelt wel als ik het gaspedaal paar keer in trap dus hij doet nog wel iets lijkt me.

Het handmatig starten van het regeneratieproces (motor 70 graden) in multiecuscan werkt niet, waarschijnlijk dus vanwege de Algemene fout.

Ik lees dat het start-stop soms niet kan werken als het regeneratieproces niet werkt, maar ook als de versnellingspooksensor niet goed werkt. Ik weet niet of ik die wel heb in mijn Doblo (in MultiEcuScan staat bij Versnellingspook sensor: NEE en ik heb ook geen Shift-indicatorlampjes). Ik neem dus aan dat het met het DPF te maken heeft.

Iemand een idee wat een Algemene fout is?

farris

Geplaatst door farris (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Zodra de accucapaciteit aan de lage kant is of als er teveel gebruikers in eens aanstaan werkt het start stop systeem ook niet meer.
DPF regenereren geeft ook problemen als de onderhoudsinterval van de auto niet correct is gereset.

farris (0), 11 jaar geleden

[quote=Profundo Autoservice]Zodra de accucapaciteit aan de lage kant is of als er teveel gebruikers in eens aanstaan werkt het start stop systeem ook niet meer.
DPF regenereren geeft ook problemen als de onderhoudsinterval van de auto niet correct is gereset.[/quote]
Accucapaciteit zal ik onderzoeken.. en in dit geval had ik zelfs de binnenventilator uitstaan dus qua gebruikers zal dat ook wel meevallen.

Ik zal even kijken of ik het serviceinterval opnieuw kan resetten met multiecuscan :)

Zou de accukabels loshalen misschien helpen om de Algemene fout te verwijderen? Misschien een ideetje?

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat heeft denk ik geen zin, ik zou eerst het slangetje naar de sensor van de dpf filter controleren, die fout komt waarschijnlijk niet voor niets.

farris (0), 11 jaar geleden

Net even een ritje gemaakt nadat ik de foutmelding gereset had, zodra ik flink optrek komt het lampje direct terug. Misschien toch iets met een druksensor.. zal even zien of ik de brug kan gebruiken voor een mooie inspectie ;)

edit: In het service menu staat 'service 0 km'... misschien dus toch iets met het service gedeelte? Daar hoort toch geen 0 km te staan? of betekend dat juist dat hij voor service moet?

Hans4040 (190) PRO, 11 jaar geleden

Deze fout maken veel doe het zelfers....
Resetten helpt niet; eerst fout oplossen

farris (0), 11 jaar geleden

Natuurlijk ;) Maar het is wel handig om te onderzoeken bij welke omstandigheden het lampje aan gaat, in dit geval boven de 3000rpm, wat strookt met de andere verhalen op het internet over deze code bij Fiat. Het is dan vaak het slangetje of de sensor... ga ik woensdag op de brug bekijken.

edit: tijdens een testritje is het drukverschil constant 0mbar.. dat kan niet kloppen lijkt me? Of het systeem werkt juist té perfect.. haha.. Ik ga iig even die slangen en/of sensor inspecteren, dit lijkt me wel heel verdacht ;)

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

service nul km betekent dat ie een beurt moet hebben, dus dan moet ook de service gereset worden.
die service reset is ook van belang voor het regenereren.
als je op de sensor van de dpf geen waardes ziet veranderen is dat zowiso niet goed, denk dan inderdaad aan een lekkage

farris (0), 11 jaar geleden

Heb net service gereset.. dat was niet gedaan bij de laatste beurt dus ik betwijfel of die beurt wel heeft plaatsgevonden.. de laatste servicedatum volgens de ECU komt namelijk overeen met de één-na-laatste in het boekje.

Nog steeds die foutcode, dus ligt het als ik het goed begrijp niet aan de service reset ( bij DPF moet bij een service reset ook de olie reset gedaan worden, dat heb ik ook gedaan, maar na de reset is het olie-km niet veranderd naar 35.000km).

Sensorleidingen zal ik woensdag controleren.

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

als het service kilometrage niet verandert heb je hem niet goed gereset.
Het nieuwe service kilometrage moet trouwens 30.000 zijn

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

maar een storing moet je inderdaad wel eerst oplossen, de service reset zorgt er alleen voor dat je regenereerproces weer doorloopt

farris (0), 11 jaar geleden

Servicekilometrage staat keurig op 35.000km (of 30.000 weet niet meer uit mijn hoofd), maar de olie-reset is niet goed gelukt, die staat nog op de oude stand. Bij de notities in MultiEcuScan staat dat bij een service-reset ook altijd een olie-reset moet gebeuren.. misschien lukt dat niet omdat er daadwerkelijk een sensor zit die meet of de olie wel is verbeterd, haha
Die reset deed niets met het regenereerproces, die blijft nog steeds onmogelijk vanwege de 'Algemene fout'. Woensdag komt de auto op de brug dus dan hoop ik meer te weten :)

farris (0), 11 jaar geleden

Het rubberen knietje tussen de twee metalen leidingen was inderdaad gescheurd, zat een groot gat in. Slangetje vervangen, en nu meet ik keurig 4-6mbar stationair en richting de 40 mbar bij gas geven.

Geen foutcode tijdens het rijden, en Start Stop werkt ook weer! Mooi opgelost dus. Echter, het handmatig regeneren wil niet werken. De status van geforceerde regeneratie blijft op Algemene fout staan. Komt dat omdat de laatste regeneratie 53km geleden was? Lijkt me sterk toch, met zo'n gescheurde slang? Hoe reset ik die fout?

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Je moet eerst alle bewaarde foutcodes wissen en daarna nogeens proberen

farris (0), 11 jaar geleden

Heb de motor ECU helemaal van fouten gewist, maar die Algemene fout blijft er in staan...
Wat me ook opvalt, is als ik probeer met de ABS te connected, verschijnt er een melding op het dashboard : ABS niet aangesloten (iets in die trant) met 2 piepjes.. en ik kan niet connecten met de ECU.

farris (0), 11 jaar geleden

Tot nu toe werkt Start en Stop nog steeds prima! Dat probleem is in ieder geval opgelost.
Alleen zit ik nog met het feit dat de motor na 10 minuten nog steeds koud is (temperatuurwijzer beweegt niet), schakelindicator werkt niet meer en dan natuurlijk nog de Algemene fout van het regenereren....

Ik lees wel dat de 1.3 Multijets vaker moeilijk warm worden, maar dit vind ik wel heel extreem...te samen met het feit dat ik maar 1 op 14 kan rijden (80 in z'n 5) lijkt me dat er iets niet helemaal klopt...

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Kijk even met de uitleesapparatuur naar de live data gegevens als je de motor een half uurtje hebt laten draaien.
vergelijk de temperatuur die de computer aangeeft met de actuele temperatuur van de radiateur en je kan zien of de temp. sensor correct werkt.
Doe dit wel pas als de thermostaat open is natuurlijk!
Een verkeerde registratie van de temperatuur leidt ook tot hoger brandstofverbruik.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Misschien even een reset met de juiste apparatuur en/of een update van de motorregeleenheid. Wij hebben een Autel EOBD scanner tbv van de APK, maar als we die aansluiten op de Iveco of Fiat's dan krijgen we automatisch een ABS storing. Dus als de uitleesappartuur het CAN systeem bevuilt krijg je ook fouten, en kunnen er functies geblokkeerd worden.

Is de thermostaat goed? Als deze niet goed is, vervuilt het roetfilter ook sterker. De parameter voor afstand tussen regeneraties moet ongeveer 700-900 km zijn.

farris (0), 11 jaar geleden

Ik denk inderdaad dat mijn scanner een conflict veroorzaakt met de ABS van Fiat. Ik krijg precies dezelfde error bij een Grande Punto. Zal even onderzoeken of ik een andere scanner kan gebruiken :)

Ik heb geen idee of de thermostaat goed is. Ik zie wel dat er mee gerommeld is, er zitten andere slangklemmen op plus er zit een rood korrelig goedje rondom de aansluiting van slang op thermostaat. Na een ritje van ongeveer 20 minuten begint de motor een klein beetje op temperatuur te komen.

Had wel wat meer verwacht van de Multijet, dit is wel een erg hoge afwijking van het geadverteerde verbruik ;p

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb met bijzonder veel multijets te maken en ik vind het geweldige motoren en weinig problemen. Er zijn er altijd wel een paar, maar dat heeft ieder merk.
Over het algemeen ben ik bijzonder positief over de multijets van Fiat.
Over de geadverteerde en werkelijke verbruikscijfers is genoeg te doen in de media. Dit zal ook aan de kaak gesteld worden.
Maar bij jou zijn er enkele problemen. JE voertuig komt niet op temperatuur. Het roetfilter regenereert te vaak. En je vind het verbruik te hoog.
één probleem is de lage snelheid bij hoge versnellig. Het andere is vermoedelijk toch iets met de thermostaat. JE motor wordt niet goed warm, er wordt weinig vermogen aangesproken, zo krijgt het roetfilter niet de juiste omstandigheden om passief te regenereren en dus moet er vaker door het motormanagement worden ingegrepen. Allemaal omstandigheden die passen in het plaatje en een hoog verbruik oproepen.
Ik zou eerst eens laten kijken naar de temperatuur. Dit moet goed wezen. Ook mag de snelheid best omhoog. Meer snelwegkilometers zijn goed voor het roetfilter. En ook beter voor het uiteindelijk verbruik.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

farris (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je bericht. Mijn vorige Doblo was ook een 1.3 JTD en daar was ik ook zeer tevreden mee, vandaar de keus voor deze. Alleen een beetje pech met deze probleempjes, of misschien het feit dat ik niet gewend ben om in 'nieuwe' auto's te rijden ;) Maar goed, het repareren is ook wel weer leuk, anders had ik hier neits op dit forum te zoeken, haha.

Ik zal eens voelen aan de radiator of deze beetje warm is als ik de auto vanmiddag heb gebruikt. Ik neem aan dat de radiator koud moet zijn zolang de motor nog niet op temperatuur is?

farris (0), 11 jaar geleden

toen ik de kachel uitzette tijdens het rijden zag ik het naaldje iets omhoog komen toen ik thuis was (ritje van 4km). Thermostaat doet het dan wel lijkt me. De onderste radiatorslang is lauw, de slang vanaf de turbo is ook lauw, de slang bovenop de radiator naar de thermostaat is koud.

Straks komen er een paar lange ritjes voor de boeg, dus dan zullen we zien hoe hij zich houdt ;)
Alleen beetje vreemd dat mijn schakelindicator nu niet meer werkt... haha

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.