Citroën Jumpy: Na breuk distributieriem, geen compressie en geen kleppen krom..

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI RHR

Weer met de handen in het haar hier...

Tanden van de d.riem afgevlogen op 200000km, waarschijnlijk nooit de riem laten vervangen... Eigen schuld, dikke bult.

Maar goed, nokkenassen eruit gehaald en geconstateerd dat de 16 tuimelaars gebroken waren. Met de nokkenassen eruit (kleppen staan dus allemaal toe) eens met een persluchtpistool druk gemaakt in de cilinders en ik kon zoveel druk maken dat ik mijn persluchtpistool niet in de cilinderkop kon houden, dus was ik van de veronderstelling dat de kleppen nog goed afdichten.
16 nieuwe tuimelaars, nieuwe riem, nokkenas-timing perfect, distributietiming perfect.

Rarara, geen compressie bij het starten... Je hoorde echt dat hij te vlot ronddraaide.

Terug kleppendeksel eraf, verstuivers eruit en compressie gemeten, idd geen compressie op geen enkele cilinder

Dan maar de cilinderkop afgebouwd, kleppen uitgebouwd en zoals ik al dacht, geen enkele klep krom... Toch maar even de kleppen opnieuw gerodeerd ook en dit ging zoals het hoort.

Toen alle 4 de zuigers even hoog gezet en cilinders vol benzine gegoten in de hoop dat er iets met de zuigerveren zou zijn, maar de benzine bleef eigenlijk goed staan...

Goed, alles terug gemonteerd. Timing nog eens volledig gecontroleerd. Starten, en weer geen compressie... Toen de wagen in gang proberen te trekken, tegen 2000toeren maar dit haalde niets uit.

Nu vond ik op internet een bericht dat dit ook met de hydraulische klepstoters te maken zou kunnen hebben... Want ik heb ze niet samengeperst gehad omdat ik niet wist dat dit moest. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben??

Ofwel tandwiel(en) verdraait op de nokkenas(sen)??

Saxofreak

Geplaatst door Saxofreak (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Jumpy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Lainke (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je tuimelaars gebroken zijn moet je ook de stoters vervangen.
Ik leg de nieuwe of indien geen schade de oude stoters in een bakje met zuivere motorolie tot wanneer ik ze monteer. Nog nooit problemen gehad ;)

JHV (0), 11 jaar geleden

De riem van een HDiF moet toch om de 240000 km vervangen worden?
Of dat verstandig is, is een andere vraag natuurlijk.

janrietman (0) PRO, 11 jaar geleden

De stoters moet je leeg drukken in de bankschroef voorzichtig en dan monteren.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Jehoul ;als je de motor een nacht had laten staan was het starten vast wel gelukt.
Bij de een duurt het langer dan de ander. Om direct resultaat te hebben drukte ik ze altijd even leeg .
Zonde van al dat werk ... Een voordeel dit vergeet je nooit meer!!

Succes.

Saxofreak (0) PRO, 11 jaar geleden

Wel, ik begrijp er de ballen van...

Deze voormiddag de stoters terug gedemonteerd en alle 16 met de bankschroef terug rustig ingeduwt. Ze zaten precies helemaal op hun eindpunt, maar na het inpersen veerde en bewogen ze alle 16 terug perfect.

Dus terug alles gemonteerd en blijven starten en rarara, GEEN compressie. Op GEEN ENKELE cilinder, zelfs nog geen 5bar...

Oliedruk gemeten bij het starten: deze was 1.6 bar.

Toen besloten om de wagen eens proberen in gang te gaan trekken, tegen 2000toeren om de oliedruk naar de stoters te bevorderen, maar weer geen resultaat...

Ik verdenk ergens de nokkenas, dat de timing niet meer klopt en de kleppen net niet optijd sluiten om druk te maken. En toch, als ik een zuiger op BDP zet, en zelf luchtdruk zet in de cilinder, gaat er GEEN lucht weg langs de inlaatcollector of langs de uitlaat...

Ik weet het niet meer...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Timing kan bij een diesel bijna niet verkeerd . De zuiger komt tegen de kleppen. Behalve als je een nokkenas gelijk laat draaien als de ander . Ofwel 180 gr. verkeerd.

garageburgwal (0) PRO, 11 jaar geleden

Bekijk je timing nog eens op de "ouderwetse" manier. Dwz 4 op tuimelen en 1 op BDP. Vorige week hier een 807 benzine gehad binnengekomen met riem van tijd af. Ook hier heel lang mee aan het stoeien geweest. Bleek dat de nokkenas 3 mogelijkheden en de krukas ook 3 punten had om hem met de juiste blokkeerpennen vast te zetten.. deze hadden we dus ook gewoon niet op tijd staan.

harry4203 (400) PRO, 11 jaar geleden

de ketting tussen de twee nokkenassen staat toch wel goed he? heb er ook wel eens een 180gr verkeerd gehad. dan start ie ook precies alsof ie geen compressie heeft.

Saxofreak (0) PRO, 11 jaar geleden

Neen,

de timing van de nokkenassen staat perfect. De 2 geverfde tandjes staan op de 2 donkere schakels van de ketting.

Maar probleem is achterhaald, kettingtandwiel van de nokkenas(sen) in verdraait op de nokkenas.

Toen ik 16 nieuwe stoters wou steken, de nokkenassen eens op het nokkenashuis gelegd met de ketting erop en rechtsom gedraait.

Normaal is het: uitlaatklep open, inlaatklep open, compressie, arbeid

Maar hier ging eerst de inlaatklep en dan de uitlaatklep open...

Nokkenassen zijn besteld :-)

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

inlaat gaat eerst open
volgorde is inlaat,compressie,arbeid,uitlaat

Saxofreak (0) PRO, 11 jaar geleden

En na de uitlaat, terug inlaat ;-)

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Jehoul ;hoe is het met het project .? Het is al een week stil. Vaak geen goed teken. Laat eens wat van je horen .

Groeten.

harry4203 (400) PRO, 11 jaar geleden

ben idd ook erg nieuwsgierig.

Saxofreak (0) PRO, 11 jaar geleden

Hey mannen! Ja sorry voor het late antwoord!

Lag idd aan de inlaatnokkenas hoor. Het tandwiel van de ketting was hierop verdraaid.

Nokkenassen vervangen en we hadden terug 26bar compressie :-)

Heel vreemd dat de kleppen niet raakten!! Maargoed, zeg nooit nooit :-)


Grtzz

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Kijk dat zijn getallen ! Geen kleppen in elkaar gedrukt ....... Dat noem ik geluk hebben !

Groeten.

Saxofreak (0) PRO, 10 jaar geleden

Auto is toen hersteld door andere nokkenassen te monteren

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.