Fiat Multipla: multipla 1.6 16v loopt slecht stationair

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Beste mensen,
Mijn multi loopt slecht stationair zowel op gas als benzine. als de motor koud is loopt hij nog slechter, dan schokt hij behoorlijk (bij normaal rijden) totdat de motor tenminste 4 blokjes warm is. Na even zeg maar 100 te hebben gereden (warme motor) en daarna het gas los bijvoorbeeld bij een stoplicht dan loopt hij mooi stationair. Rijden in de stad met 50 en dan het gas los dan slaat hij af. Starten doet hij goed. Na even op benz te hebben gereden zijn de bougies zwart, op gas normaal grijs.
De slangetjes zijn goed, voldoende koelvloeistof in het systeem , lekke koppakking oid uitgesloten. het motormenagementlampje brandt bijna altijd. soms gaat het uit, dan loopt hij iets beter. Als ik dan weer even in de stad rij dan gaat het weer branden.
Wie weet iets?

tulp msk

Geplaatst door tulp msk (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

Lijkt op een defecte temperatuurzender of lambdasonde, de auto even laten uitlezen zal duidelijkheid brengen denk ik.

tulp msk (0), 10 jaar geleden

De auto is uitgelezen en er kwam uit: eerste lambdasonde geen plausibel signaal, tempsonde geen plausibel signaal.
De lambdasonde was inderdaad dood. Een nieuwe geplaatst. Het is iets beter geworden maar nog steeds niet goed.
Het gasklephuis schoongemaakt maar geen resultaat.
Nu is twee dagen lang het motormanagementlampje uitgeweest. Stationair lopen doet hij helemaal niet. Het schokken is gehalveerd.
Op benzine loopt hij iets beter dan op gas, maar op beiden loopt hij absoluut niet stationair.
ik verdenk de gasklep\ stationairklep.
De stekkers zitten goed en zijn niet geoxideerd.
De tempsonde is goed.

tulp msk (0), 10 jaar geleden

de distributie is op tijd gezet en de motor loopt nu goed.
Het probleem was dus voor een belangrijk deel dat de kleppen en de ontsteking te vroeg stonden.
De gasklep is (was) goed en met de nieuwe lambdasonde en nieuwe ontstekingskabels loopt de motor weer zoals het hoort.

probleem opgelost.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan heft de distributie te los gelegen anders kan en mag deze nooit verlopen.

tulp msk (0), 10 jaar geleden

de poelie waarop het kamwiel van de getande snaar zit heeft een 2 misschien wel 3 graden radiale speling. Op de een of andere manier is dat een beetje verschoven. Dat zit vast met een bout met een 19 mm kop. De spie zit wel op zijn plaats maar heeft wat ruimte.

kaleido 1 (990) PRO, 10 jaar geleden

Alles vervangen , iets wat uitgeslagen is , gaat op den duur , ook al zet je het op gevoel weer vast , kapot.
Met grotere kosten als gevolg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.