Fiat Punto: Geen vermogen bij koude motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Hallo,

Ik heb een Fiat Punto 1.2 8v uit 2003. Deze auto heeft een motor met een gaskabel. Er zit geen benzinefilter in. De motor loopt als hij warm is goed maar als hij een tijd stil heeft gestaan (nacht of werkdag) en koud is loopt hij heel slecht. Hij start goed maar zodra ik de motor ga belasten valt het toerental terug naar ongeveer 500 toeren (normaal ongeveer 900). hij klinkt alsof hij op 2 cilinders loopt. Als ik op dat moment ook maar iets doe valt de motor uit. Als ik wacht gaat de motor na een tijdje weer goed lopen. het komt dan ook nog weleens voor dat hij het nog een aantal keer doet. als de motor eenmaal iets op temperatuur is loopt hij goed hij wil alleen nog weleens inhouden bij laag toerental zo rond de 1500 toeren.
Het probleem was groter omdat er een aantal dingen niet goed waren. hij deed het namenlijk eerst al met warme motor en daarbij hokte en stotterde de auto. Dit is verholpen maar nu blijft het probleem bij koude motor over.
ik heb al een aantal dingen vervangen nl:

bougies
luchtfilter
bougiekabels
beide bobines (hadden secondaire weerstand van ongeveer 5k ohm)
beide lambda sondes (de motor begon terug te zakken op de snelweg en verbruik schoot omhoog naar 1 op 9 na vervanging was dat over)
pakkingen van het inlaatspruitstuk (lek bij cilinder 4)
motor gereinigd met een flesje reiniger op een halve tank
gasklep en stappenmotor gereinigd

auto verbruikt geen koelvloeistof of olie.

tijdens het uitlezen met een ELM 317 komen geen foutcodes (lampje is ook uit). Waardes zijn ook niet schokkend
Temperatuur klopt (zowel lucht als koelwater)
Inlaat druk stationair (0,45 bar) stilstaande motor (1 bar)
ontsteking geeft 1 vreemde waarde weet alleen niet precies wanneer maar staat soms na loggen staat de maximale waarde op 40 graden terwijl stationair ongeveer 12 graden is.

heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

alvast bedankt voor de reacties

rotjerogier

Geplaatst door rotjerogier (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je beide temperaturen (lucht en koelvloeistof) ook bij koude motor gecontroleerd?
Waar staan de fuel trims (Short Term en Long Term) op?

N.B.: tijdens deellast worden er forse vervroegingen gebruikt. 40 graden vooronsteking is niet ongebruikelijk.

rotjerogier (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een koelvloeistof temperatuur van -2 graden gezien bij koude motor luchttemperatuur was toen ongeveer hetzelfde.
Ik heb bekeken bij stationair toerental ik krijg een long term bank 1 deze ligt op ongeveer -99% een bank 3 die ligt op ongeveer 60%
De short term bank 1 ligt tussen 25 en 35% bank 3 tussen - 2,3 en -14%

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Hm, niet echt hoogstaande software. Bank 3 zit er niet op, dus die zou je niet moeten zien.
Je kunt in ieder geval Bank 3 compleet negeren.

Long Term van -99% (Met de min) is niet echt een betrouwbare waarde. Dat komt neer op (bijna) GEEN inspuiting.
Short term is duidelijk positief, dus de Long term zou ook positief moeten zijn.
ALS de short term wel betrouwbaar is dan staat de motor te arm.

rotjerogier (0), 11 jaar geleden

Dan zou een CO meting misschien een beter beeld geven denk ik. Waar ik nog aan twijfel is de zeef in de tank de tank krijg ik niet open maar zou dat het probleem kunnen veroorzaken? Dit kan wel een te arm mengsel opleveren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.