Citroën Saxo: saxo stottert bij bepaalde toeren

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 vts

ik heb een saxo 1.4 vts.
paar weken geleden problemen gehad met 1 vd injectoren, deze was defect, leek alsof de auto op 2 cylinders liep.. heb de bobine vervangen, geen resultaat, uiteindelijk de injectoren nageken, waaruit bleek dat er 1 defect was....sloopexemplaar geplaatst en ok, nu paar weken later begint hij te stotteren/inhouden btussen de 2000 en 3000 toeren , daaronder en boven is er niets aan de hand...
als hij een paar dagen stil heeft gestaan en ik start m dan loopt ie ook moeilijk maar na 1 minuut is dit over wie kent dit probleem?


mvg

marcel

horror1972

Geplaatst door horror1972 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

go-tje (0), 11 jaar geleden

Lijkt op onbalans in de motor, dat nog steeds niet alle cilinders goed samenwerken. Misschien moet je toch nog eens naar de injectoren kijken, of naar de bougies, de brandstofdruk, of vervuilde (bio-)brandstof...

Wat slecht ( stationair ) lopen na het starten betreft, denk ik meer aan een vervuilde stappenmotor. Nog niet heel erg vervuild, want dan zou het niet na een minuutje over zijn.

horror1972 (0), 11 jaar geleden

bougies zijn nieuw... zijn die injectoren na te meten? zou een ecu reset helpen?
wat betreft brandstof er zit nu benzine in van zo'n goedkope pomp...kan dit problemen veroorzaken?
tevens bedenk ik me dat de auto bij stationair en lage toeren veel rookt(wit), maar dacht dat dit vocht was, ik rij er nl niet zo veel mee.
ik las op een ander forum dat de lamba sensor ook deze problemen kan veroorzaken/ stotteren bij constant toerental.......

go-tje (0), 11 jaar geleden

Je kunt injectoren laten reinigen. Als je ze niet hebt laten reinigen, hoe heb je dan ontdekt dat er een stuk was? Je kunt ook injectorreiniger gebruiken, maar dat helpt niet altijd.

Ik was er inderdaad al een beetje bang voor dat je de auto niet veel gebruikt, vandaar mijn suggestie van vervuilde bio-benzine. De alcohol in de bio-benzine trekt water aan en dit heeft o.a. gevolgen voor de injectoren. Daar kan ik als lpg-rijder over meepraten! Goedkope benzine kan hierbij een probleem zijn, maar niet noodzakelijk. Ik weet niet of je bij een saxo gemakkelijk in de tank kunt kijken. ( Pas op met vuur en kunststof kleding, accu loskoppelen! ) Als dat mogelijk is, en je ziet nergens drap of afzettingen dan is de benzine waarschijnlijk niet vervuild.

De lambdasensor kan natuurlijk problemen veroorzaken, maar dat is hier gezien de context niet heel erg waarschijnlijk. Dan zou het motorstoringslampje ook regelmatig moeten branden.

horror1972 (0), 11 jaar geleden

hoe ik heb ontdekt dat er 1 stuk was? ik heb ze verwijderd, een grote injectiespuit met diesel gevuld met een slangetje aangesloten op de injector en er 12 volt opgezet, bij 1 kwam er niets uit......
maar afijn, ik zal de tank ff nakijken, de ecu resetten.
die injectoren zal ik ook nog een keer nakijken. eerts ff wachten dat het wat aangenamer is buiten, heb nl geen garage :)
bedankt zo ver

go-tje (0), 11 jaar geleden

Dat is misschien wel een goed idee! Ik heb namelijk hetzelfde probleem met de injectoren bij de hand gehad, maar durfde die niet met benzine te testen vanwege het brandgevaar. Diesel lijkt wat dit betreft wat minder riskant. Maar dan zou je eventueel ook zonnebloemolie kunnen gebruiken. Ik was zelf van plan de injectoren op die manier nog eens met tetra of chloroform te testen.

Dacht trouwens dat er meestal 9 volt werd gebruikt om injectoren te testen. En zelfs 5 volt schijnt al te werken. Ik ben altijd bang dat je iets doorbrandt; in de auto wordt de injector maar een deel van de tijd belast en bovendien is daar de koeling veel beter gegarandeerd dan als je met de hand de doorstroming regelt. Maar misschien is dit niet nodig, en is het overdreven voorzichtigheid van mij.

Overigens is het ook mogelijk dat een injector niet meer goed afsluit en dus lekt. Of dat de opbrengst van de injectoren te verschillend is.

horror1972 (0), 11 jaar geleden

volgende gedaan:
gasklephuis gereinigd en stappenmotor gereinigd, geen resultaat.
ff uitgebreid testritje gemaakt:
stadswerk nagenoeg nergens last van, doortrekken tot 5000 toeren geen probleem.
buiten de stad gaat het probleem zich voordoen, 3e versnelling begint hij te stotteren bij 4500 toeren, 4e versnelling bij 4000 toeren en 5e versnelling 3000 toeren, zo ongeveerl. constante snelheid geen probleem, maar als je wilt gasgeven/acceleren begint hij te haperen...


wie herkent dit??


bougies zijn vernieuwd, maar ook nieuw kan kapot, zal ik nog ff nakijken vd week, bobine wellicht niet meer zo fris, maar ik dacht hij doet t of niet....

go-tje (0), 11 jaar geleden

Loopt 'ie direct na het starten ook nog steeds moeilijk?
Ik heb niet echt nieuwe ideeen, behalve misschien: luchtfilter?

horror1972 (0), 11 jaar geleden

je de 1e minuut, en als hij koud is wil hij wel eens stationair schommelen tussen 900 en 700 toeren.... zal morgen voor de zekerheid ff brandstoffilter vervangen.....

go-tje (0), 11 jaar geleden

Oh ja, brandstoffilter zou het ook kunnen zijn, moet je ook aan denken als er iets met de brandstofvoorziening mis lijkt te zijn. Maar kijk ook even naar het luchtfilter.

In post #1 vermeldde je dat er "daarboven" ook niets aan de hand was. Dan zou je niet in eerste instantie aan gebrek aan brandstof of lucht denken. Maar is dit bij nadere beschouwing anders?

Ik dacht dat de problemen met stationair lopen, opgelost zouden kunnen zijn door het schoonmaken van de stappenmotor. Maar blijkbaar niet ( helemaal ).

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

klepspeling? of zitten hier hydraulische stoters in?

go-tje (0), 11 jaar geleden

Lijkt wel heel veel hierop:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

horror1972 (0), 11 jaar geleden

update: had eerst een nieuw brandstoffilter geplaats...rijden..bokken bij elke versnelling en uitvallen. ik dacht misschien moet het filter even doorstromen of zo, dus flink gas geven op de snelweg...probleem leek voorbij.
volgende ochtend auto starten. continu uitvallen en blijven bokken. ik had de avond ervoor de stappenmotor nog een keer gereinigd en misschien teveel ingespoten met kruipolie.
nogmaals gehele gasklephuis schoongemaakt, uitgeblazen met perslucht. ik denk, ik kijk voor de zekerheid eens naar de bougies of ik er iets aan kan zien, allemaal mooi lichtbruin, maar bij 1 bougie zat heel veel vuiligheid aan het eind van het schroefdraad, net alsof hij niet goed dichtgezeten had (compressieverlies), zo goed mogelijk het bougiegat schoongemaakt en de bougies opnieuw gemonteerd, goed vastgedraaid, bobine opnieuw gemonteerd en rijden:
ALS EEN BRANDWEER ! auto was nog wel warm,morgen even proberen als hij koud is......laat het nog even weten hoe het afgelopen is.

laatste update:


YES!!!!!
hij doet t weer zoals het moet!
zowel koud als warm als een zonnetje.

wat het nou exact geweest is? vermoed toch die bougie, maar kan ook gasklephuis geweest zijn.

ieder bedankt voor het meedenken!!

horror1972 (0), 11 jaar geleden

kan slotje op :)

go-tje (0), 11 jaar geleden

Ik heb de indruk dat je er heel erg handig in bent. Proficiat!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.