Fiat Punto: Stevig trillen komt door het stuurhuis?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V ELX

Beste lezer, rond de 90 km en sneller, gaat de auto (stevig) trillen. Ik heb het gevoel dat het maar aan 1 kant is?
Bij de APK keuring heeft de garage nergens een speling kunnen vaststellen, ook niet aan de banden, lagers, ophanging enz. Auto is goedgekeurd. Hun advies, stuurhuis (de servo's?) uit laten lezen bij een Fiat dealer. Zij resetten dan het stuurhuis en nadat ik weer gereden heb kunnen zij de oorzaak vaststellen? Alleen het uitlezen zou al ca. € 50 kosten en de dealer zal vrijwel altijd zeggen dat het stuurhuis versleten is en vervangen moet worden!
Mijn vraag; zijn er nog andere opties? Mogelijk andere oorzaken? Ik lees dat het mogelijk is om de servo's opnieuw af te stellen? Kortom ..... graag uw info!!! Ik heb namelijk begrepen dat het vervangen van het stuurhuis een zeer kostbare zaak is!! Het zou jammer zijn, het is weliswaar een oud beestje maar slechts 60.000 op de teller en verder bijna helemaal in nieuwstaat!

Zeer veel dank alvast!
Groet,
Frank (namens Ester, de bestuurster)

Frank en Es

Geplaatst door Frank en Es (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

Bij een auto van 13 jaar met 60000 km op de teller is het stuurhuis niet versleten....zou helemaal mooi zijn.
Trillen vanaf 90 KM/U lijkt mij meer onbalans van de wielen.
Is de auto al eens goed gebalanceerd?
Is er geen band met een hoogteslag (niet rond) ?

mvg.
Hans

jan5047 (0) PRO, 11 jaar geleden

aandrijfas(homokineet)

sneeky (0) PRO, 11 jaar geleden

ik gok ook op slechte band of kromme velg.

Is bij deze modellen niet het stuurhuis maar de electrische stuurkolom die soms faalt en kan perfect op 60.000.
Maar normaal gaat bij trillen daarvan het storingslampje aan en doet hij het ook op stationair toerental.

ik ga voor band of velg

Peter

Frank en Es (0), 11 jaar geleden

Beste Lezers, bedankt voor jullie snelle reacties!! Dankzij jullie ga ik eerst maar even verder laten zoeken voordat ik een nieuw stuurhuis laat plaatsen! Ik begin bij de banden en dan zie ik wel verder! Even voor de laatste reactie, sneeky, tot de 90 is er niks aan de hand, met of zonder city stand. Er branden ook geen lampjes dus ... ik ga beginnen met banden en aandrijving! Nogmaals thanks! En ik laat de uitkomst weten voor mogelijke andere onwetende "slachtoffers".
Groet,
Frank en Ester.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.