Fiat Fiorino: Veer draait bij stuurbewegingen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 MJ

Mijn Fiat Fiorino uit okt 2009, maakt een bonkend geluid linksvoor als het stuur wordt gedraaid. Onderzoek (door mijzelf) wees uit dat bij het draaien van het stuur, de hulpveer meedraait. Wat is hieraan te doen?

healthsec

Geplaatst door healthsec (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Fiorino? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Taatslager vervangen deze bevind zich boven in de veerpoot..

Gr. paul

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

Zoals Paul zegt, veerpootlager vervangen. Maar het is de bedoeling dat die veer meedraait, als die niet meer meedraait heb je een groot probleem! Dit is ook geen hulpveer, maar gewoon de veer...

healthsec (0), 11 jaar geleden

Een Taatslager, nooit van gehoord. De veer draait, maar gaat met schokkende bewegingen vandaar ook het "kloeng geluid" Is dit een kogellager of zit er een smeerpunt op? In geval van optie twee, ik heb hem nog nooit gesmeerd.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 11 jaar geleden

Draaid de veer met de veerpoot mee?, of verspringt de veer in de onderste schotel?
Als de veer verspringt dan moet je idd de veerpoot lager vervangen.

jeroenmonteyne (0) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad een taatslager.
Gewoon vervangen, meer kan je er niet mee doen.

Hans4040 (310) PRO, 11 jaar geleden

[quote=healthsec]Een Taatslager, nooit van gehoord.[/quote]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taatslager

healthsec (0), 11 jaar geleden

De veer verspringt idd in de onderste schotel. Laten vervangen dus, ik was er al bang voor. Mocht die vervangen zijn, dan zal ik nog even de kosten erbij vermelden voor andere Fiorino gebruikers. Bij mijn garage (geen Fiat overigens) zeiden ze al dat het een veelvuldig terugkomend probleem is met dit type auto. Bedankt voor jullie hulp zover.

healthsec (0), 11 jaar geleden

Zoals beloofd nog even een update m.b.t. de reparatiekosten. De leverancier van de lagers adviseerde om beide lagers te vervangen. Na de reparatie dient het voertuig tevens opnieuw te worden uitgelijnd, kosten XXX inclusief lagers, uitlijnen en arbeidsloon .


[b]Bericht aangepast; Prijzen zijn niet relevant aan het probleem.
Moderator Problemcar[/b]

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=healthsec]Een Taatslager, nooit van gehoord. ................. Is dit een kogellager of zit er een smeerpunt op?.[/quote]
Een taatslager is een lager waarbij de lager-ringen niet in elkaar gemonteerd zitten, maar boven elkaar, met daartussen de kogels.
Anders van constructie, en maakt veelal geen hoge toeren.

Zijn niet te smeren, gewoon vernieuwen.

healthsec (0), 10 jaar geleden

Ik wil toch nog even terugkomen op het taatslager probleem van mijn Fiat Fiorino. In de garantieperiode waren beide taatslagers al eens vervangen en sinds die tijd was de sporing met geen mogelijkheid meer goed te krijgen. Na 100.000 km moesten beide lagers wederom vervangen worden en was er ook weer een probleem met de sporing. Toen ik voor de derde keer bij de garage op de stoep stond vanwege het naar rechts trekken van het stuur, kreeg de monteur een briljante ingeving. Wat bleek er zit verschil tussen beide taatslagers m.a.w. rechts en links zijn verschillend. Op de onderdelensheet van de Fiat garage bleek het linker en rechter lager verschillend te zijn genummerd. Wisten zij veel. Fiat bleek hier helemaal niet van op de hoogte te zijn en hadden gewoon twee dezelfde lagers aan mijn monteur meegegeven. Na het monteren van een linker en rechter lager en de boel wederom te hebben uitgelijnd, was het probleem verholpen. Mijn Fiat spoort als nooit tevoren. Met één pink aan het stuur op de snelweg, geen centje pijn meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Fiorino of stel zelf een nieuwe vraag.