Fiat Punto: fiat Punto 1.2 benzine 2001 start niet meer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

fiat Punto 1.2 benzine 2001 start niet meer. Ik wou de motor zuiver spuiten maar tijdens het zuiver spuiten is de motor uit gevallen en start nu niet meer. Heb de auto uitgelezen en kreeg de lamdasonde als foutmelding. Maar voor zover ik gelezen heb is dit nog geen reden van niet starten. Ik heb alle zekeringen nagekeken en alles was ok. Hoe kan ik tewerk gaan om het probleem te zoeken. Wat zou er allemaal mis kunnen zijn?

ciccio1983

Geplaatst door ciccio1983 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

limbra (555), 10 jaar geleden

Startmotor draait wel , maar motor slaat niet aan ??

De motor reinigen met een hogedruk reiniger doet met de huidige electronica onder de motorkap meer kwaad dan goed .(behalve dat de motor schoon wordt)
Electronica en water gaan niet samen .

Je kunt beginnen met het zaakje droog te blazen (met een Lucht compressor werkt het beste) .
Stekkers 1 voor 1 los maken en droog blazen , eventueel daarna inspuiten met een anti vocht middel .
m.n. de stekker aansluiting van de bobine , bougies , bougiekabels etc .. . goed droog maken .
Na droog blazen proberen of de motor nu wel aanslaat .

succes .

ciccio1983 (0), 10 jaar geleden

Inderdaad startmotor draait maar motor onsteekt niet. Wel krijg ik rook uit de uitlaat na wat start pogingen. Het reinigen van de motor is al 3 maanden geleden. Denk dat alles droog zou moeten zijn. Maar kan de stekkers wel allemaal zuiver blazen en kijken als ze nog nat zijn. Maar ik vrees dat er iets kapot is door het water.

Vraag me af hoe ik dingen kan onderzoeken en uitsluiten zodat ik zo het probleem vind. Weet je welke de voorwaardes zijn zodat de motor start dat ik deze. OF welke sensor zeker moet functioneren en als ik deze zou kunnen overbruggen om te kijken als dat het probleem zou kunnen zijn.

limbra (555), 10 jaar geleden

Ik neem aan dat de auto in de 3 maanden na het schoon spuiten van de motor nog gewoon gereden heeft ?

controleer of de motor benzine krijgt door er een bougie uit te draaien na een start poging , als de bougie nat is (door de benzine) dan krijgt hij
in ieder geval benzine , op deze manier kan dit in ieder geval uitgesloten worden en kan er verder gezocht worden .

de motor krijgt geen ontsteking (vonk) zeg je , dit kan veroorzaakt worden doordat de bobine defect is (wel of niet door het water) ,
of dat de contacten in het stekker blok geen contact meer maken doordat ze byv. geoxideerd zijn.
meet eens of je 12volt krijgt op de bobine stekker .

Echter het wel starten maar niet aanslaan van de motor kan ook door een defecte krukas sensor veroorzaakt worden ,
Als je een toerenteller in je auto hebt controleer dan eens of deze beweegt tijdens een start poging ,
indien de wijzer van de toerenteller niet beweegt tijdens het starten dan is of de krukas sensor defect of de stekker aansluiting maakt geen contact
(contacten geoxideerd).

Controleer tevens de relais onder je motorkap , haal ze desnoods 1 voor 1 er uit en maak de contacten schoon , evt. inspuiten met contact spray.
baad het niet dan schaad het niet.

alvast succes .

ciccio1983 (0), 10 jaar geleden

Nee de auto is na het wassen van de motor niet meer gestart. Ik zal de dingen die je aangeeft controleren. Maar meet ik altijd 12V op de stekker van de bobine? Ik heb geen toerentalmeter in de auto kan op een andere manier de krukassensor doormeten? En de krukassensor zit deze naast de lamdasonde op de uitlaat?

limbra (555), 10 jaar geleden

De krukas sensor kan het beste gecontroleerd worden met een scoop , (weerstand meting geeft niet altijd aan of de sensor wel of niet defect is).

De krukas sensor zit op de poulie van de krukas , het getande wiel waar ook de dynamo riem op loopt
(ff uit mijn blote hoofd omdat ik geen documentatie voor handen heb hiervan).

Zorg er in ieder geval voor dat je accu goed opgeladen is , aangezien de auto al 3 maanden stil gestaan heeft en elke start poging de accu verzwakt .

succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.