Peugeot 206: 206cc dak blijft hangen in hoogste stand en doet vreemd

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,
Ik heb eigenlijk al sinds een tijdje een klein probleempje met mijn dak wat soms weigerd om open te gaan.
Als ik het dak open wil doen is natuurlijk het netje in de koffer uitgerolt, ramen naar beneden, klemmen los en dan gaat het gebeuren: hij opend en blijft steken op het hoogste punt.
Dan laat ik hem weer een stukje zakken en daarna weer terug open en dan is er niks aan de hand.
Dicht gaat zonder problemen.

Later begon het probleem zich uit te breiden.
Het dak bleef op het hoogste punt staan en wilde niet meer dicht ook.
Na een tijdje zoeken en kijken hielp mijn collega Even en hield de kofferklep wat verder open, probleem opgelost.
Totdat ik het dak een dag later weer open wilde hebben, weer zelfde probleem, bleef omhoog staan en ging niet open of dicht. Weer de klep een handje geholpen en hij deed het weer.

Maar vandaag werd het helemaal te gek voor woorden. Lijkt wel alsof hij in de war is ofzo.
Dak blijft weer steken in de hoogste stand maar ging wel weer terug, toen weer open gedaan en hij ging verder, maar toen hij net over zijn hoogste punt heen was en in de koffer aan het zakken was begon de klep ook al te zakken, de klep wilde niet vergrendelen en het hoedenplankje wilde ook niet uitklappen, de hydrauliek pomp bleef ook maar pompen en er kwam geen eind piep.
Ik vertrouwde het niet en wilde het dak weer dicht doen maar de klep ging in schokken open en ook het dak kwam al gelijk omhoog i.p.v. Dat het dak pas omhoog komt als de klep geheel geopend is.

Bij de oliepomp zit ook het reservoir, die is voor 2/3 gevuld.

Wat zou het kunnen zijn?
Is er iemand die kan helpen?
Wel is er zaterdag een andere uitlaat ondergegaan en er is dus gelast om hem er onder te krijgen (universele sport uitlaat) zou het met het lassen te maken kunnen hebben?

M.v.g. Niels

4486niels

Geplaatst door 4486niels (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 10 jaar geleden

Accuklem niet los gemaakt ?
Kap moet denk ik opnieuw ingeleerd/gereset worden.
Kijk eens bij de zoekfuncie , dit is al een keer uitgelegd.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Of een slecht werkend schakelaartje, of toch een iets te laag olie-niveau. Controle niveau in gesloten dak-stand, dan moet het niveau in het reservoir staan op het horizontale streepje van het plustekentje op het reservoir. Let op: speciale olie!
Doordat het dak nu "geholpen" is, kan het nu zijn dat het dak z'n positie kwijt is. In dat geval moet je eerst beginnen met opnieuw inleren/reset zoals ferrie al aangaf.

4486niels (0), 10 jaar geleden

@ kaleido 1: accu klem is niet losgemaakt idd, dat omdat ik geen code van de radio heb.
Ik ben aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden via de zoekfunctie, maar via internet heb ik wat gevonden maar dat is gewoon het dak handmatig sluiten, klopt dit?

@ hans4070: olie niveau staat ongeveer een cm boven het plusje in gesloten toestand, open kan ik niet bekijken.
En het dak is in zoverre geholpen dat we alleen de klep een handje geholpen hebben met openen, de rest lukte wel zelf, zelfs het sluiten en de eindpiep deed hij gewoon, alleen het moment dat het dak zijn eindpunt raakte was de klep ook al dicht en vergrendelde zich zelf al.

hans4074 (0) PRO, 10 jaar geleden

Zoals al aangegeven: als het dak op z'n hoogste punt stopt, kan dit duiden op een te laag olie-niveau. Op het hoogste punt zit er namelijk de meeste olie in het circuit vanuit het reservoir. Als het niveau oké is, dan zal er een schakelaar niet goed werken. Er zitten nogal wat schakelaartje op dit systeem. Als een bepaalde cyclus van het dak niet afgemaakt kan worden (door bijv. een slecht werkende of defecte schakelaar) dan zal het dak de volgende stap niet uit kunnen voeren.
Je geeft aan dat het met een klein probleempje is begonnen, maar nu helemaal soepie is, en dat kan komen doordat het dak "geholpen" is en daardoor nu helemaal z'n posities kwijt is. Een handmatige sluitcyclus zou je kunnen proberen, maar denk niet dat hiermee het begonnen kleine probleempje is opgelost.

4486niels (0), 10 jaar geleden

Kaleido1 gaf aan dat de reset/inleer procedure uitgelegd staat als je de zoek functie gebruikt, ik heb verschillende termen geprobeerd maar vind niet veel bruikbaars. Als ik via google zoek kom ik uit op een reset mogelijkheid, en dat is de handmatige opening/sluiting van het dak.
Is dit de manier om te resetten/in te leren? Zo ja, dan ga ik het proberen, anders kachel ik vandeweek wel even langs de dealer.
Er in het cabrio systeen zitten toch een stuk of 13 micro switches?
Kunnen hun wel uitlezen neem ik aan? Of zou het een zoekplaatje worden?

En eventueel de electrische stuureenheid verwisselen, zou dat ook een optie zijn? En is dat zo te wisselen of gaat dat ook op serienummer en dergelijke?
Ik twijfel deels aan die module, dat die de geest gegeven heeft door het lassen.
Dat omdat na het lassen helemaal het hek van de dam was.

4486niels (0), 10 jaar geleden

Omdat ik weigerde om een onderzoek van een dealer aan te gaan waarbij op voorhand al gezegd werd dat het 3 uur ging duren ben ik zelf op ontdekkingsreis gegaan.
Ik heb samen met mijn collega het dak geopend en de collega heeft de klep open gehouden op het moment dat de computer de klep al veel te vroeg liet zakken.
De hele tijd gaf de auto piepjes, maar we zijn gewoon koppig doorgegaan en hebben uiteindelijk met gepast geweld het dak ingeklapt gekregen, maar de piepjes bleven. De klep wilde nog niet vergrendelen en het hoedenplankje klapte niet uit.
Op een gegeven moment stopte het piepen en na wat proberen kon ik alleen nog het dak terug inklappen.
En dat dus gedaan en dat ging in 1 keer goed zonder haperen en in de goeie volgorde.
We hebben het dak ook nog even vergrendeld en daarna weer ontgrendeld en het dak weer laten zakken.
Geloof het of niet maar het hele traject ging in 1 keer goed zonder haperen, stoppen halverwege en nog in de goeie volgorde ook.
Dus heb het dak open gelaten totdat ik naar huis ging, daarna thuis aangekomen het dak weer gesloten en dat ging weer perfect.
Met andere woorden: probleem opgelost.

Ik wil iedereen bedanken die met me meegedacht hebben, top!
Gegroet, niels

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum