Opel Omega: uitvallen van motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1998 cc

Enige tijd geleden meldde ik dat het soms voorkomt dat de motor uitvalt.Niet op een recht trajekt à 70 of 100 per uur maar wel aan een rondpunt of bij het indraaien van een straat.Ik kan wel met een sleutel omdraai de motor direkt terug aanzetten. Ik wou toch eens graag weten v
welk de oorzaak daarvan kan zijn,ofwel of ik misschien -onwetend-een of andere foute bewerking doe met het gas- of koppelingspedaal.
Dank vooraf.
(Km 189.000 - geen andere problemen)

Le Galant

Geplaatst door Le Galant (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Het stilvallen van de motor kan komen door een (tijdelijke) onderbreking in de BDP indikator. En die onderbreking kan komen door een slechte verbinding tussen de spoel in het element en de draad eraan welke naar de ecu loopt. In een bocht verplaatst het motorblok zich een beetje in zijn ophangrubbers. En dat is soms voldoende om een beetje ongewenste spanning te zetten op de bedrading. Die draad is soms na veel kilometers totaal niet meer flexibel.. Bij nog al wat motronics was de bdp gever niet opgenomen in het zelfdiagnose systeem. Dus komt er geen foutmelding.

Als je er bij kunt zonder je vingers te verliezen tussen poulie en v-snaar kun je bij draaiende motor dicht bij de poulie aan de draad trekken . Eventueel met een lange staaf of stok de draad omdrukken op de grens vast /beweegbaar. Als de motor daar bij hapert of afslaat ??(bingo)

Le Galant (0), 10 jaar geleden

Aan cor van jaarsveld.
Wel bedankt voor uw mededeling.Ik zal opletten als de motor nog eens afslaat en dan uw advies volgen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Je hoeft voor de eerder genoemde controle niet te wachten tot de motor hapert. Je kunt het handmatig veroorzaken of als oorzaak uitsluiten.

Le Galant (0), 10 jaar geleden

aan cor van jaarszveld.- Oplossing-
Het ziet er niet zo eenvoudig uit de test uit te voeren.De poelie met V-snaar zit op 1/2 cm van een beschermingskap en kan er dus niet tussen. Dan maar hopen dat het niet te dikwijls voorkomt. en het toerental op de "moeilijke" plaatsen misschien wat op drijven..

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Het gaat hierom: Stel de bdp gever is de oorzaak van de ellende???? Na vele kilometers (tijd) wordt de kabel (draad en isolatie) van de bdp gever stug en hard. Het spoeltje ervan is verbonden met de draad naar de ECU . Daar zit meestal het probleem. toen de zaak nog soepel was??? bleef die verbinding intact. Nu de omgeving is verhard???(stugger geworden) Is het lastiger om de verbinding in stand te houden. Als de (stugge) isolatie toch wordt vervormd (bv omdat de er getrokken of gebogen wordt)moet er iets gebeuren. Meestal breekt de draad. Maar omdat alles stug is herstelt het electrisch contact zich zolang er niets met de kabel gebeurt. Meestalk resulteert dit in een tijdelijke storing (al of niet merkbaar door de berijder) uiteindelijk zal de verbinding definitief onderbroken zijn.

OK, om je nog wat slapeloze nachten te bezorgen, er kunnen nog veel meer oorzaken zijn.... bv. valse lucht in een slang, omdat deze lekt op het moment dat er een lek is vanwege het verplaatsen van de motor tov het chassis. bv omdat er een rotonfde genomen wordt. Als boertje uit de betuwe, weet ik niet zeker of je dat bedoelt met een rondpunt??????

Maar, ik ben blij dat je uit antwerpen komt, Als je het problem in het frans had gesteld??? was het totaal aan mij voorbij gegaan. Die traal ben ik totaal niet machtig

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

kijk eens op de klok het is al laat.
rotonfde= rotonde
traal= taal

Le Galant (0), 10 jaar geleden

aan cor van jaarsveldIk
uw mail van 01.08 uur.
Inderdaad,laat,maar ik ga ook niet vroeg slapen.
En slapeloze nachten zal ik ze niet van overhouden.Tot nu toe geen problemen meer gehad
Zal de storing maar dan als opgelost beschouwen en dank voor uw berichten;

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.