Fiat Punto 1998: Ruitenwisser en aanjager doen het niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo allemaal,

Van mijn Fiat Punto 1.1 uit 1998 doen sinds enige tijd de ruitenwisser en aanjager het niet. Toevallig deden ze het vanmorgen wel net alsof er niets aan de hand is. Nadat de motor voor 10 minuten is uitgezet deden ze het niet meer.
Ik heb gezocht op internet voor gelijke problemen maar heb eigenlijk nergens een duidelijk antwoord gevonden waar dit vandaan zou moeten komen.
Ik heb de spanning gemeten over de zekeringen (die overigens gewoon heel zijn) maar meet geen 12v op deze 2 zekering (zie foto).
Weet iemand wat er verkeerd kan gaan vóór deze zekeringen? Het zou iets moeten zijn die en de aanjager en de ruitenwissers schakelt denk ik.



Alvast bedankt!

WS1975

Geplaatst door WS1975 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

WS1975 (0), 10 jaar geleden

Iemand?

kaleido 1 (1420) PRO, 10 jaar geleden

Heb je onder de motorkap ook niet nog een zekeringkast/relaisbox zitten ?
Deze zekeringen zijn van de defecte ? componenten ?
Op de achterkant van de zekeringkast wel op alle + aanvoerdraden voeding ?

WS1975 (0), 10 jaar geleden

Ja op de zekering van aanjager en ruitenwisser heb ik geen spanning.
Zekeringen onder motorkap ook allemaal goed.

jacques1967 (0), 10 jaar geleden

Je moet het probleem zoeken bij de stekker/bedrading van de aanjager. Waarschijnlijk is de stekkerverbindingen of bedrading niet optimaal meer. Let op verkleurde /gesmolten bedrading dus. De aanjager zit bij het voeteneinde aan de passagierszijde. Ik heb hetzelfde gehad bij de Punto van mijn vriendin en was begonnen met de bredere stekker los te koppelen van de aanjagermotor. Bij haar auto deed de ruitenwisser het toen direkt weer zonder verstoringen, dus probleem zit niet in de ruitenwisser! Bij mijn 1996 er Punto was de brede stekker enigszins versmolten en de draden verkleurt (te warm geweest) . Ik heb toen de stekker eraf geknipt , daarna de draadjes verlengt en vervolgens losse electrostekkertjes terug geplaatst. Let op dat indien je met de bedrading bezig gaat de stroom NIET ingeschakeld staat (ivm kortsluiting). Na deze verandering doen beide zaken ruitenwisser en aanjager het een stuk beter maar nog niet 100%. Dit wijt ik aan de aanjagerweerstand ,welke ook zit op de plek van de brede stekker. Ik vermoed dat de weerstand vd aanjager iets te warm geweest is en zo een overgangsweerstand creeert,met een kleine vertraging (inschakelmoment) als gevolg. Ik vervang de weerstand dan ook, Sinds gisteren heb ik een vervangende weerstand (van een sloopauto verwijderd) dus deze zal ik eerdaags eens vervangen. Het is wel een ergerlijke storing bij warmte en bij vocht... Succes

jacques1967 (0), 10 jaar geleden

Dit is de oplossing.

Wellicht dat dit probleem inmiddels opgelost is , heb ik hetzelfde probleem getackeld door de bedrading te controleren en in mijn geval dus nieuwe stekkers op het elektrisch blok van de aanjager motor . Maar wat meestal de feitelijke veroorzaker is , is het relais geplaatst op de achterzijde van de zekeringenkast. Hier zitten twee relais. Het binnenste relais , gezien vanaf achter het stuur, aan de radiozijde dus, is het relais voor het brandstofsysteem. Het buitenste relais (dus aan de portierzijde van de bestuurder) is het relais voor de ruitenwisser en de aanjager motor. Dit betreffend relais (in mijn geval een gele gekleurde) heb ik dus vervangen en alle verschijnselen zoals o.a. pas na een paar minuten spanning op de ruitenwisser en aanjager waren weg. Beide zaken werkten daarna weer correct. Het ligt niet aan de aanjager weerstand. Overigens zijn de twee aanwezige relais onderling uitwisselbaar (hetzelfde dus).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.